ترند های روز

چه خبر از تئاتر/ اخبار جشنواره فجر، برخورد داغ در «رادیو دراماتیک»؟

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، این نمایش به تهیه کنندگی میثم عبدی; با حضور علی جعفری فطمی به عنوان کارشناس و مجری و امید طاهری به عنوان کارشناس برنامه تجلیل شد. مهمانان ویژه این برنامه دکتر فریس باقری نویسنده و استاد دانشگاه و مجتبی جدی کارگردان و فعال تئاتر دانشجویی بودند.

امید طاهری در ابتدای این برنامه گفت: عنوان برنامه به دو جنبه از تئاتر دانشگاهی اشاره دارد؛ قسمت اول تئاتر دانشجویی به عملکرد دانشجویی و آنچه دانشگاه ها به جامعه ارائه می دهند، بخش دوم یعنی تئاتر. دانشجویان، رویدادهای داخل دانشگاه و حوزه تئاتر را رصد می کند و می تواند بر تئاتر دانشجویی تأثیر بگذارد.

علی جعفری فطمی در ادامه به اهمیت تئاتر دانشجویی اشاره کرد و افزود: تئاتر دانشجویی موتور محرکه جریان کلی تئاتر کشور است و همواره نقش مهمی در توسعه و پیشرفت تئاتر کشور داشته است. در سراسر جهان، تئاتر دانشگاهی به عنوان یک مسیر آموزشی معتبر شناخته شده است. اگرچه گاهی اوقات مرزهای بین آموزش رسمی و غیررسمی تئاتر محو می شود، اما تئاتر دانشجویی ویژگی های خاصی دارد که بر کیفیت اجرا و تفکر انتقادی تأثیر می گذارد.

در ادامه دکتر فارس باقری به مشکلات اصلی جشنواره تئاتر دانشجویی پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اساسی جشنواره تئاتر دانشجویی این است که وزارت علوم بودجه ای برای آن اختصاص نمی دهد و جشن تئاتر دانشجویی را رها کرده است. این ساختار باعث شده تا جشنواره ها با مشکلات مالی و ساختاری مواجه شوند و نهادهای دائمی برای نگهداری و ارزیابی آثار تئاتر دانشگاهی وجود نداشته باشد پیچیدگی این موضوع

فارس باقری همچنین به تحولات اجتماعی و لزوم بازنگری در ساختار جشنواره ها اشاره کرد و اظهار داشت: بافت اجتماعی تغییر کرده و دانشجویان به دنبال فضاهای جدیدی برای نمایش آثار خود هستند که این تغییر باعث شده تئاتر دانشجویی مسیرهای جدیدی پیدا کند و ادامه پیدا کند. مکان های غیر رسمی

وی تاکید کرد: دانشگاه باید به دانشجویان اجازه دهد نظریه های خود را بیازمایند. اگر این بستر فراهم نشود، دانش آموزان نمی توانند تجربیات خود را در جامعه محک بزنند. انگیزه برگزاری جشنواره افزایش یافته است اما باید با تغییرات اجتماعی و بستر جدید هماهنگ شود و با سیاست های قبلی ادامه ندهد.

مجتبی جدی به عنوان دبیر آخرین جشنواره تئاتر دانشگاهی با اشاره به مشکلات این جشنواره گفت: واقعیت این است که سهم تک تک افراد و گروه ها در فروپاشی جشنواره قابل بررسی است و جشنواره های تئاتر دانشگاهی به دلیل لابی گری ها با مشکلات زیادی مواجه شدند و ساختار غیرشفاف تغییر در سیاست های وزارت علوم و نحوه برگزاری جشنواره ها نیز به این مشکلات دامن زد.

و افزود: اهمیت جشنواره تئاتر دانشجویی به سیاست فرهنگی دولت بستگی دارد. دولت های مختلف همیشه می پرسند که آیا برگزاری این جشن مفید است یا خیر؟ در دوران اصلاحات این سوال مطرح بود که چند نفر به این جشنواره می آیند. پیشنهاد دادم اگر جشنواره نتواند به نفع کل کشور باشد، بهتر است در خوابگاه های دانشجویی برگزار شود.

مجتبی جدی به وضعیت نظارت نیز اشاره کرد و گفت: نظارت در گذشته کمتر به چشم می خورد اما اکنون بیشتر به چشم می خورد و این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند. این ساختار با وجود مشکلات نظارتی باعث شده تا افراد موفق به تئاتر نزدیک شوند، عدم برگزاری جشن و تعطیلی آن خلأ بزرگی ایجاد کرده است که حتی دانشگاه های هنر نیز نتوانسته اند آن را پر کنند.

امید طاهری همچنین با اشاره به لزوم اصلاح ساختار جشنواره ها افزود: واگذاری جشنواره به دست دانش آموزان گام مثبتی بود، اما ممکن است ایرادات فرهنگی و اجرایی در این روند وجود داشته باشد که باید بازنگری و اصلاح شود. ” در آنجا فعالیت می کند، باید از طریق دانشگاه تغذیه شود. اما در دو سه سال اخیر از کیفیت آثار کاسته شده و شاید این تغییر به عدم برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی مربوط باشد. نبود قوانین حمایتی در وزارت علوم و مشکلات دموکراتیک در انتخاب دبیر و مراکز.

علی جعفری فوتمی در پایان افزود: عدم برگزاری جشنواره های تئاتر دانشگاهی در سال های اخیر به تئاتر دانشجویی آسیب زده است و این وضعیت باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر 43 توضیح داد: ارسال اثر به بخش نقد و بررسی فقط تا 14 اردیبهشت ماه امکان پذیر است.

به گزارش دفتر رسانه ای اداره کل هنرهای نمایشی، سعید نجفیان، دبیر اجرایی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در خصوص بخش نقد و بررسی این جشنواره که امسال به صورت رقابتی برگزار می شود، سوالاتی را مطرح کرد.

نجفیان گفت: با نزدیک شدن به مهلت ارسال آثار به بخش بازبینی چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر، این بخش از جشنواره فقط تا 14 مهرماه 1403 آثار می پذیرد.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است تمامی گروه های نمایشی که از آذر ماه 1402 تا شهریور 1403 روی صحنه رفته اند می توانند تا تاریخ مذکور در این قسمت از جشنواره ثبت نام کنند.
سعید نجفیان در ادامه گفت: همچنین گروه هایی که در مهر و آبان 1403 اجرای تئاتر دارند و علاقه مند به شرکت در بخش نقد و بررسی تئاتر فجر 43 هستند نیز تا 24 آذرماه 1303 فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.

چه خبر از تئاتر/ اخبار جشنواره فجر، نشست داغ در

250 هزار نفر نمایش “تنهاتر از مسیح” را دیدند.

نمایش کشوری «تنهاتر از مسیح» پس از 50 شب اجرا با بیش از 250 هزار تماشاگر به مرحله پایانی خود رسید.

به گزارش روابط عمومی پروژه؛ نمایش «تنهاتر از مسیح» به تهیه کنندگی امیرحسین تهرانی و کارگردانی حسن بزرا پس از 50 شب اجرا با استقبال 250 هزار نفری روبرو شد.

این نمایش در پنجمین سال خود به مدت 50 شب هر شب میزبان 5000 نفر بود و به بررسی نقش یهودیان در واقعه عاشورا پرداخت.

نمایش «تنهاتر از مسیح» در 50 شب گذشته میزبان هنرمندان و چهره های مطرحی چون غلامعلی حددادال، سید بشیر حسینی، حسام نواب صفوی، مسعود اطیابی، ارسلان قاسمی، مازیار لرستانی، مسعود فروتن، بهمن دانگر، بهمن دانگر بود. ، حاج حسین یکتا، امیر طلاجوران، علی اکبر قلیچ، محمد انصاری، محسن ربیع خواه و…

«تنهاتر از مسیح» کاری از سازمان هنری رسانه اوج بود که به همت موسسه هنری رسانه ای سیمای قوگنوس در بوستان ولایت روی صحنه رفت.

چه خبر از تئاتر/ اخبار جشنواره فجر، نشست داغ در

آغاز تئاتر هامون میزبان نمایش “امان” است.

نمایش «امان» به نویسندگی عباس جمالی، کارگردانی مجتبی جدی و تهیه کنندگی آرش دهقنشاد از ساعت 21:30 شب گذشته (یکشنبه 18 شهریور) در تماشاخانه هامون با استقبال بسیار خوب هنرمندان، منتقدان و منتقدان عرضه شد. عمومی افرادی مانند: نیما نادری، امین میری، ندا الطیب، مریم ادیبی، نیما اقلیما، رضا معطریان، فائزه کرمینوری، محسن خیمی‌دوز، دانیا فتحی، خسرو نقیبی، اردلان آذرمی و…
در این نمایش 50 دقیقه ای بازیگرانی چون; زینب ایزدپناه، مهسا بهروزی، نازنین هاشمدار، سمیرا زائری و یاسمن نصیری به ایفای نقش می پردازند. این نمایش که برنده تندیس بهترین بازیگر زن نوزدهمین جشنواره تئاتر «تجربه» دانشگاه تهران و نامزد تندیس بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن در اولین جشنواره تئاتر هامون شده بود، پس از 5 سال به نمایش عمومی دست یافت. وقفه
همچنین عوامل این نمایش عبارتند از: رها جهانشاهی به عنوان مجری پروژه، فتاح ذی نوری عکاس، حسام ناصری مدیر موسیقی، نگین محمدعلی طراح پوستر و بروشور، نازنین یاروویسی طراح نور، علیرضا لطفی زاده طراحی و تولید تیزر و حرکت و امیر پارسائیان مهر از عموم مردم روابط مجتبی جدی سال گذشته نمایش «وقتی آنقدر که باید خودمان را عذاب می دهیم» نوشته مارتین کریمپ را در تماشاخانه خانه هنرمندان ایران روی صحنه برد که با استقبال تماشاگران و منتقدان تئاتر مواجه شد.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا