ترند های روز

چرا غلامحسین بنان تهدید به مرگ شد؟

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایندر اواسط تابستان سال 1338، روزی غلامحسین بنان، خواننده مشهور فقید ایران، با مجله «اطلاعات هفتگی» تماس گرفت و با عصبانیت از خبرنگاران این مجله خواست تا برای نوشتن نظرات صریح و صریح خود نزد او بیایند. ماجرا از این قرار است که بنان در مصاحبه قبلی با یکی از مجلات از او خواسته بودند به خوانندگان امتیاز بدهد و او این کار را کرد. این امر واکنش های بسیاری را برمی انگیزد و به جایی می رسد که بنان حتی تهدید به مرگ می شود. بخشی از گفت‌وگوی آنان را که در «هفته‌نامه اطلاعات» 21 شهریور 1338 منتشر شده است، می‌خوانید:

بنان: پس از انتشار نظرات من که در مجلات نقل شد، عده ای با استفاده از ابزارهای مختلف مرا تحریک کردند و تهدید به کشتن و حمله کردند، اما من پای حرفی که شخصا در مورد خوانندگان گفته ام، می ایستم. همه مردم این مملکت مرا خوب می شناسند، خانواده ام را می شناسند و می دانند که من هرگز از دایره ادبیات بیرون نرفته ام، اما متأسفانه کسانی که صلاحیت اظهار نظر در مورد موسیقی و «س» با «س» را ندارند، می گویند. عوض کن، از دایره ادب خارج شو و مرا بزن.

این خواننده ای که «او» را از «بار» نمی شناسد به چه حقی در مورد لحن صدای خواننده ها اظهار نظر می کند و اگر باید به این خانم که فارسی نمی داند بگوییم در مورد خواننده ها چه می کند. صداها اینها نیستند، جز اینکه بعضی ها به حق یا باطل معروفند.

من همیشه به همکارانم احترام می گذارم، زیرا به هنرمند احترام می گذارم. همانطور که یکی بوی یاس را دوست دارد و دیگری گل رز و دیگری گل رز را دوست دارد هنرمندان نیز مانند گل هستند و کسی که صدای فلان خواننده را دوست ندارد نباید خواننده بدی به حساب آید. من به استعداد خانم ها امتیاز دادم اما یکی از آنها که بهترین رتبه را به او دادم گفت که این و آن رتبه دادن برای من مهم نیست و از خانم شاهین که نظر مرا در من تایید کردند بسیار سپاسگزارم. به یکی از مطلعین پاسخ دادم و متوجه شدم که او قصدی نداشته اما متأسفانه بی دلیل جنجال به پا کرده اند.

در مورد خانم الهه نظری داده اید؟

الهه خانم مدتی شاگرد من بود. با توجه به صحبت های آقای خالقی (استادم) ایشان را در کلاس پذیرفتم. البته او همیشه استعداد خود را نشان می داد، اما بیشتر به تصنیف علاقه داشت تا آهنگ های کلاسیک و معتقدم خانم الهه اگر برای خوانندگی زحمت بکشد، بی اجر نمی ماند. اونا صدا دارن اصلا معنی یکی رو میدونی؟ دونگ و شش دانگ؟

برای جلوگیری از تهدید افرادی که تلفنی شما را اذیت می کنند چه می کنید؟

اولاً من از تهدید نمی ترسم و در صورت اجرا از نیروی انتظامی تقاضای تعقیب قضایی خواهم کرد.

259

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا