ترند های روز

چرا سریال «اوشین» در دهه 1360 محبوب شد؟/نقشه راه ساخت ژاپن در حال ظهور

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، «اوشین» حتی برای کسانی که او را نادیده گرفته اند نامی آشناست. این سریال ژاپنی با نام اصلی «سال های دور از خانه» یکی از پرطرفدارترین سریال های تلویزیونی دهه 60 بود و بینندگان زیادی داشت. این سریال قرار است از جمعه 8 تیر ساعت 20:30 جایگزین سریال جواهری در قصر شود. چرا این سریال در دهه 1360 پرطرفدار بود؟

همشهری نوشت: 1. در دهه 1360 پخش تلویزیونی فیلم و سریال رونق نداشت و اساساً سرگرمی های زیادی در اختیار مردم نبود. در این شرایط اگر سریالی کمی جذابیت داشت به راحتی مخاطب را جذب می کرد. اوشین تانوکورا در دوران پیری خاطرات زندگی سخت خود از کودکی تا بزرگسالی را بازگو می کند و همین طرح و الگوی روایی برای خلق موقعیت های جالب کافی است.

2. موضوع خانوادگی سریال کمک زیادی به محبوبیت آن در بین مردم کرد. در دهه 1360 فیلم ها و سریال ها و حتی کارتون های کودک باید پیام روشنی داشته باشند و این پیام بدون مشکل توسط مردم دریافت می شد. «سالهای دور از خانه» یا «اوشین» سریال مطلوبی به همین دلیل بود. شخصیت اصلی سریال اوشین در موقعیت های مختلف بهترین رفتار خود را از خود نشان داد و به نوعی به بیننده یاد داد که چگونه در زندگی و در مواجهه با مشکلات رفتار کند.

3. در دهه 1360 که زندگی در ایران با جنگ و سختی های ناشی از آن برای عموم مردم همراه بود، مسئولان وقت تاکید زیادی بر ساده زیستی به دور از تجمل گرایی و سازندگی با حداقل ها داشتند و جامعه را هل دادند. در این راستا. نشانی. «اوشین» نیز سریالی بود که این مفاهیم را تبلیغ و ترویج می کرد و از این نظر با ارزش های رسمی جامعه و حتی با تصور عمومی مردم از سبک زندگی سالم همسو می شد. مبارزه با مشکلات و استقامت در سبک زندگی یکی از عوامل محبوبیت این سریال نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان بود.

4. «اوشین» با اقبالی که جامعه برایش داشت، الگوی استقامت در سختی ها شد. بینندگان این سریال، سختی ها و مصائب زندگی جمعی و فردی خود را با اوشین مقایسه کردند و در برهه هایی که مشکلات بر زندگیشان حاکم بود، با یادآوری صبر و استقامت اوشین در مواجهه با مشکلات مختلف، صبر خود را در برابر مشکلات نشان دادند. و مشکلات

5. تاثیر عینی این سریال بر زندگی مردم ایران در شکل گیری فروشگاه های لباس دست دوم معروف به «تاناکورا» مشهود است. این سریال که به نوعی با زندگی مردم پیوند خورده بود، عملاً در تجارت آنها جایی پیدا کرد. حتی فلسفه پوشیدن لباس های دست دوم علاوه بر صرفه اقتصادی، با ماهیت سریال که کنار آمدن با حداقل های ضروری زندگی بود همخوانی داشت.

6. «اوشین» ژاپنی بود و ژاپنی ها نماد استقامت و سخت کوشی، برخاستن از خاکستر و تبدیل شدن به یکی از غول های تکنولوژی هستند. محبوبیت «اوشین» تلویحاً نشان دهنده رویای ایرانیان برای تبدیل شدن به ژاپنی جدید در خاورمیانه بود. ما نیز مانند آنها تجربه جنگ را داشتیم و امیدوار بودیم با سختی و رنج، ژاپنی نوظهور شویم. انگار «اوشین» نقشه راهی بود که در این راه به ما کمک کند.

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا