ترند های روز

چرا برق قبل از پیروزی انقلاب دوره ای قطع می شد؟ / توضیح وزیر اقتصاد و دارایی رژیم پهلوی

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایندر تابستان 1356 یکی از مشکلاتی که ایران را تحت تاثیر قرار داد قطعی های مکرر برق بود که امروز هم از آن رنج می بریم. اما در آن زمان دلیل تعطیلی های مکرر چه بود؟ محمد یگانه وزیر اقتصاد و دارایی از آذر 1356 تا آبان 57 که چند ماه پیش از آن رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین رئیس بانک مرکزی ایران در پروژه تاریخ شفاهی هاروارد بود، در لا در پاسخ به این سوال ضیا صدکی (در 10 مه 1964) گفت:

این مربوط به این بود که زمانی که ما شروع به صرف این هزینه ها در کشور کردیم، زمانی که دولت این هزینه ها را خرج کرد و اقتصاد با سرعت جدیدی شروع به توسعه کرد، تقاضا در کشور افزایش یافت. در حالی که تقاضا بلافاصله با پرداخت حقوق یا اشکال دیگر افزایش یافت، زیرساخت های اقتصادی کشور نتوانست با این سرعت پیشرفت کند. زیرا ساخت یک نیروگاه ممکن است چهار یا پنج سال طول بکشد. بنابراین، اگر کارگری می رفت و یک کولر می خرید و آن را در جایی قرار می داد که برق زیادی مصرف کند یا وسایل برقی دیگر برای خانه اش یا چیزهایی که سریع برق مصرف می کنند، زندگی او بهتر شده بود و می خواست از برق بیشتری برای مصارف مختلف استفاده کند. تقاضا به سرعت افزایش یافت، اما در عین حال تولید برق به این سرعت افزایش پیدا نکرد. این مهم ترین دلیل عدم تعادل بین تولید و مصرف برق بود و به دلیل افزایش درآمد مردم و مصرف بیشتر برق به ویژه برای مصارف خانگی و غیره بود.

این را باید در حضور شما در اینجا متذکر شوم که حتی در سال 1353 که در رامسر به شمال رفتیم، سه روز در محضر شاهنشاه نشستیم تا برنامه توسعه کشور را تجدید کنیم چون درآمدها زیاد شده بود، سازمان این برنامه با پیشنهادهای جدید برای بالاترین هزینه ساخت و تصویب طرح های جدید رسیده بود. در آنجا هم به این طرح ها اشاره شد که با پیشنهادهای سازمان برنامه برای افزایش هزینه ها و برخی تنگناهایی که ممکن است در اقتصاد ایجاد شود مورد قبول همه قرار گرفت اما نه به طور کلی به آنها توجه شد و نه به برخی از آنها. آنها. گلوگاه ها اصلا ذکر نشد. همان موقع بود که از آقای علم وزیر دربار اجازه گرفتم و آخرین روزی بود که افتخار حضور در محضر شاهنشاه رامسر را داشتم. در آن زمان من هم رئیس بانک مرکزی بودم و چون امکان بیان موضوع در جمع مردم وجود نداشت و تاثیری نداشت، فرصتی برای بحث نشد که این کار راهش است. بیا مسیری که می تواند ما را دچار مشکل کند. به همین دلیل به عنوان مسئولیتی که احساس می‌کنم دوباره به آنها گفتم افزایش سطح هزینه‌ها در مراحل اولیه مشکلاتی را برای کشور به همراه خواهد داشت، گلوگاه‌هایی در زیرساخت‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین توجه آنها را به این موضوع جلب کردم و آنها نیز چنین کردند. که از آن جلسه ای که من در حضورشان بودم، به مجلس رفتند، این را آوردند و دستور اکید دادند که توجه شود و این زیرساخت ها توسعه یابد و به موازات آن هزینه های دیگر انجام شود. .

اما در عمل سازمان برنامه نهاد بسیار ضعیفی بود که نمی توانست در برنامه ریزی و پیشبرد طرح ها به موازات آن چنین تجمیع را انجام دهد و در نتیجه مشکلاتی که شما به آن اشاره کردید مربوط به برق، خانه و آب بود. در موارد دیگر، در بنادر ما، راه‌آهن‌ها، جاده‌های ما، در همه آن‌ها تنگناهای بسیار بسیار جدی ایجاد شد.

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا