ترند های روز

چرا امتیاز «حسین دهلوی» یا «مصطفی کمال پورتراب» از دست رفت؟

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، به نظر می رسد اسناد صوتی و موسیقایی ایران به طور مستمر جمع آوری، ضبط و نگهداری نشده است، این در حالی است که تمامی سازمان ها و نهادها موظفند تمامی مدارک خود را برای ثبت و نگهداری به کتابخانه ملی ارسال کنند.

از این حیث، سال هاست که موسیقی بسیاری از هنرمندان مهم موسیقی کشور از بین رفته و حتی در برخی موارد به دلیل فوت این هنرمند، دیگر امکان دسترسی به موسیقی آثار آنها وجود ندارد. اما در بسیاری از موارد نیاز به تحقیق و بررسی آثار مهم موسیقایی است اما بدون دسترسی این امکان وجود ندارد.

البته در برخی موارد برخی از سازمان ها و یا مؤسسات خصوصی موسیقی آثار موسیقی خود را حفظ کرده اند، اما این حتی شامل تمام آثار یک هنرمند موسیقی نمی شود.

اما اکنون فرهنگستان هنر در نظر دارد نت‌های آثار هنرمندان موسیقی را نزد خود نگه دارد و از تمامی هنرمندانی که مایل به حضور در هر سبک موسیقایی هستند درخواست می‌کند نت‌های آثار وی را در اختیار فرهنگستان هنر قرار دهند.

در همین راستا فرهنگستان هنر با حضور شاهین فرهت، مجید تعظمی و رضا مهدوی جلسه ای برگزار کرد و توضیحات مربوطه را درباره این طرح جدید ارائه کرد.

هر کی دوست داره نت کارش رو بفرسته.

شاهین فرهت در ابتدا گفت: آثار اکثر آهنگسازان ایرانی پس از مرگشان از بین می رود، البته در خارج از ایران هر آهنگسازی ناشری دارد که از حقوق او دفاع می کند و در عین حال اجازه نمی دهد آثارش از بین برود. با دوستان صحبت کردیم، جلسات متعددی برگزار شد و طرحی برای ثبت موسیقی آهنگسازان در کتابخانه هنرستان شکل گرفت. در ابتدا این طرح برای من بسیار ساده به نظر می رسید و گفتم باید از آهنگسازان زنده شروع کنیم تا کسانی که دوست دارند نسخه ای از آثار خود را در آکادمی ثبت کنند. این پروژه شروع شد و کارهای خوبی انجام شد، برخی از آهنگسازان موسیقی آثار خود را به موزه فرهنگستان اهدا کردند. در واقع 10 درصد کار انجام شده است، اما در کل قرار نیست کار قانونی باشد، فقط قرار است آثار آهنگسازان حفظ شود. البته آهنگساز زیاد نداریم. آهنگسازان جوان چون با تکنولوژی سر و کار دارند، آثارشان از بین نمی رود، اما آهنگسازان زنده و قدیمی مثل آقای تزامی با مشکل از بین رفتن آثارشان مواجه هستند. چون کارشان را جایی ثبت نکرده اند. البته آثار اساتیدی که در قید حیات نیستند مانند مصطفی کمال پورتراب یا جواد معروفی مفقود شده و در دسترس نیست.

از آنجایی که اجرای این پروژه ایده فرهت بود، درباره شکل گیری این ایده در ذهنش گفت: این ایده از برنامه گل در ذهن من شکل گرفت که قرار بود بررسی کنم نمره گل کجاست. برنامه این است؛ چون برنامه گلها پارتیتور داشت و سه نفر از جمله روح الله خالقی، سرهنگ وزیری و جواد مروقی کارهای اصلی این برنامه را ساخته بودند. در سال 1383 زمانی که جواد معروفی در قید حیات بود برای دیدن پارتیتورهای آثارش در برنامه گلها به خانه او رفتم اما گفتند که فقط تعدادی از آثار او را دارند و بقیه با دوستان هستند. یا در رادیو و تلویزیون

وی درباره جزئیات حفظ آثار آهنگسازان در فرهنگستان هنر توضیح داد: آثار آهنگسازان ایرانی اغلب پس از مرگ مفقود می شوند، اما شاید فردی از خانواده آنها علاقه مند شود و آثار آنها را بایگانی کند، اما این سیستم نیست. درست است. و باید دستورالعملی برای حفظ آثار وجود داشته باشد. به همین دلیل فرض بر این است که آثار این آهنگسازان در کتابخانه فرهنگستان نگهداری می شود. ما انواع موسیقی را از کلاسیک گرفته تا ایرانی و پاپ ضبط می کنیم که نت های آن در آرشیو ما موجود است. در کشورهای دیگر هنرمندان می دانند برای ثبت آثار خود به کجا مراجعه کنند، اما در ایران این امکان را برای نوازندگان نداریم، اما از این پس مکانی که آثار نوازندگان را ثبت می کند می تواند فرهنگستان باشد. این اتفاق جزو اساسنامه آکادمی می شود و این روند متوقف نخواهد شد.

ابتدا فرهنگستان هنر را به مردم معرفی کنیم.

تعظمی پس از سخنان فرهت گفت: سازمان های متعددی از جمله کتابخانه ملی داریم که نت های موسیقی آهنگسازان را در محیطی مناسب دریافت، ترمیم و ذخیره می کنند تا گم نشوند. علاوه بر این، برخی از سازمان‌ها مانند رادیو و تلویزیون یا مؤسسات انتشاراتی، آرشیو کافی برای حفظ آثار موسیقی خود و حفظ پارتیورهای تولیدات موسیقی خود دارند تا از بین نرود. کتابخانه ملی از من خواست که آثارم را به آنها بدهم تا آنها را حفظ کنند و گم نکنند. اما متأسفانه برخی از آثار من مربوط به 40 سال پیش است و از زمانی که آنها را با مداد نوشتم، نت های اصلی برخی از آنها از بین رفته است و اگر بخواهم آنها را بسازم باید آنها را از ابتدا بنویسم، اما برخی از آنها آنها را هنوز هم می توان ذخیره کرد.

وی ادامه داد: حدود 77 سال سن دارم و تا آن سن که از هفت سالگی موسیقی را شروع کردم اطلاعی از حوزه هنری نداشتم و اگر هم می دانستم خیلی کم بود. کمترین کاری که می توان کرد این است که فرهنگستان را به نوازندگان معرفی کنیم تا آهنگسازان جوان بتوانند قطعات خود را در استودیوی خوب اینجا که استفاده نمی شود ضبط کنند و بعداً موسیقی کارشان در اینجا ضبط شود. باید به آهنگسازان جوان تسهیلات داده شود وگرنه آهنگسازانی که نمی توانند کار خود را به تنهایی بردارند و به دنبال سرمایه گذار باشند، به ویژه اینکه سرمایه گذار روی افراد و آثاری سرمایه گذاری می کند که مطمئناً بازدهی مالی دارند.

مرکز اسناد موظف است کلیه اسناد مکتوب و صوتی را جمع آوری و نگهداری نماید.

رضا مهدوی طی سخنانی گفت: در تمام دنیا مرکز اسناد موظف است همه اسناد مکتوب و صوتی را چه در زمان حیات هنرمند و چه در زمان ورثه جمع آوری و حفظ کند. از تمبر تا نامه های دوره قاجار. حتی اثری که مجوز انتشار را از وزارت آموزش و پرورش دریافت می‌کند، شماره کتابخانه می‌گیرد و نسخه‌ای در آنجا نگهداری می‌شود، اما حفظ و نگهداری آثار صوتی با دقت انجام شده است.

وی ادامه داد: فرهنگستان هنر پس از 20 سال به دلایل مختلف ناشناخته مانده است و از آنجایی که طبق اساسنامه نمی تواند کارهای اجرایی انجام دهد، باید کارهای پژوهشی انجام دهد. فرهنگستان بازوی فکری و پژوهشی سایر مؤسسات است. اکنون آقای فرهت که سال ها عضویت مستمر فرهنگستان هنر را داشته است، درخواست کرده است که نت و نت های هنرمندان موسیقی تا زمانی که در قید حیات هستند ضبط شود. چون هر کدام از اینها سند است. وقتی به آلمان می روید و از خانه بتهوون دیدن می کنید، تمام نوشته ها و امضاهای او در خانه او نگهداری می شود و می توانید آنها را ببینید. اما مردم ایران هنوز از موزه موسیقی ایران بی خبرند. اکنون مشخص نیست که آیا این به دلیل کم کاری مسئولان است یا اینکه سیاست ها به گونه ای است که به فرهنگ و هنر توجهی نمی شود. از آنجایی که نسخه های خطی صادق هدایت در کتابخانه ملی به ثبت رسیده است، دستخط و یادداشت های کمال پورتراب نیز باید حفظ شود. اگر قبلاً انجام نشده باشد، می توان این کار را با هنرمندان زنده شروع کرد و با اجازه آنها، نمرات یا دست نوشته های آنها ثبت و نگهداری شود و در هنگام ثبت قرارداد به آنها توضیح داده شود که آثارشان در دسترس نخواهد بود. از هر کسی بدون اجازه او اجازه نمی دهند موضوع کپی رایت آثارشان از این طریق حل شود.

مهدوی تصریح کرد: اگر از جوانان سوال شود آثار خود را ارائه می دهند اما نسل قبل و بعد از انقلاب موسیقی که آثار درخشانی دارند باید مطمئن باشند که نسخه هایی از آثارشان در کتابخانه مرکزی هنری نگهداری می شود. آکادمی که یک کتابخانه معتبر است، در بخش ویژه و نگهداری می شود. شايد اين وظيفه كتابخانه ملي باشد، اما وقتي نمي كنند، حالا كه آقاي فرهت رئيس گروه موسيقي فرهنگستان است و اين پيشنهاد را مطرح كرده است، فرصت خوبي است تا فراخواني را منتشر كنيم تا از آهنگسازاني كه مي خواهند. نسخه هایی از نمرات آثار خود را در اختیار آکادمی قرار دهند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا