ترند های روز

پوران درخشنده: باید به میراث فرهنگی و گذشته خود افتخار کنیم و آن را حفظ کنیم

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، پوران درخشنده کارگردان سینما و عضو شورای سیاسی جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی با اشاره به برنامه ریزی ها برای برگزاری جشن سومین دوره این جشنواره گفت: فکر می کنم جشن این جشنواره رویداد بسیار خوب و ارزشمندی است که می تواند نسل های مختلف را با سرمایه های تاریخی و تمدنی و حوزه میراث فرهنگی آشنا کند. بنابراین به نظر می رسد این جشنواره باید مورد حمایت همه جانبه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، درخشنده گفت: یکی از مهم ترین مولفه های این جشنواره، انتقال فرهنگ به نسل جوان است، اما حقیقت این است که از این حیث آنچه در گذشته داشته ایم کم داشته ایم و به همین دلیل است. ما در گذشته مهم است، اما ما نتوانستیم ارتباط صحیحی بین این نسل برقرار کنیم جشنواره میراث گام بزرگی برای ارائه میراث فرهنگی گذاشته است و باید قدر این حرکت را تقویت کرد.

جشنواره باید در همه استان ها برگزار شود.

داور بخش فیلم جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی در ادامه سخنان خود گفت: این جشنواره آنقدر مهم است که به نظر می رسد باید در همه استان ها برگزار شود و کل کشور درگیر این جشنواره و موضوعات مرتبط با آن باشد. به نظر من باید طوری برنامه ریزی شود که هر منطقه و استانی این جشنواره را جشن بگیرد و میراث فرهنگی خود را به همگان عرضه کند تا همه آحاد جامعه به ویژه نسل های جوان میراث گذشتگان را بهتر بشناسند. .

وی در ادامه به اهمیت معرفی میراث فرهنگی و هویت تاریخی و تمدنی اشاره کرد و افزود: باید به میراث فرهنگی و گذشته خود افتخار کرده و آنها را حفظ کنیم. نکته ارزشمند این است که میراثی برای این نسل است و باید به آن رسیدگی شود. دیر شروع شد اما قدم خوبی است. امروزه دستگاه های مختلفی باید به کمک این جشنواره بیایند و از آن حمایت کنند.

تقویت جامعه فرهنگی با بین المللی شدن جشنواره

درخشنده در ادامه به اشتراکات فرهنگی با کشورهای منطقه اشاره کرد و ادامه داد: میراث فرهنگی ایران متعلق به همه بشریت است و کشورهای مختلف این میراث را دوست دارند. ما اشتراکات فرهنگی با کشورهای مختلف داریم و با توجه به اینکه سومین دوره این جشنواره در سطح بین المللی برگزار می شود، فرصت بسیار خوبی برای گسترش تعاملات فرهنگی ایران با کشورهای منطقه است و باید از این فرصت قدردانی کرد.

این کارگردان سینما همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: این جشنواره اقدامی ارزشمند و ارزشمند است که می توان آن را گسترش داد تا همگان این میراث را بهتر بشناسند. ما این توانایی را از گذشته داریم و باید حفظ کنیم و نسل جدید را با این توانایی و انتقال فرهنگی به نسل جوان آشنا کنیم. البته این موضوع با یک جشنواره امکان پذیر نیست و باید این حرکت ها گسترش یابد.

درخشنده به نقش فناوری ها و رسانه های نوین در معرفی میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: رسانه ها و فناوری های نوین بسیار مهم است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. اکنون نسل جدید با رسانه ها و فناوری های جدید پیوند خورده است و باید از این فرصت برای شناساندن میراث فرهنگی به نسل جدید از طریق این رسانه ها و استفاده از فناوری های نوین، هوش مصنوعی و رسانه ها در جشن جشنواره استفاده کرد.

وی همچنین به برگزاری جشنواره در استان ها اشاره کرد و افزود: با توجه به توانمندی هایی که در هر منطقه و استانی وجود دارد باید این توانمندی ها را به همگان نزدیک کنیم. باید توانمندی های هر استان شناسایی و از طریق این جشنواره به همگان ارائه شود. اگر جشنواره در سطح منطقه و استان برگزار شود ارتباط بین استان ها ایجاد می شود و می توانیم ریشه یابی کنیم.

عضو شورای سیاسی جشنواره میراث فرهنگی چندرسانه ای در پایان سخنان خود به چالش های احتمالی پیش روی این جشنواره اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این جشنواره در مسیر بین المللی شدن است، بنابراین قطعاً می توانیم چالش هایی داشته باشیم. ما وارث یک تمدن بزرگ هستیم و این مشکلات و چالش ها باید حل شود. یکی از مشکلات احتمالی پیش روی این جشنواره مسائلی مانند بودجه و اعتبار است که باید اعتبار مناسبی برای این جشنواره در نظر گرفته شود. موضوع دوم استفاده از پژوهش، مطالعه و برنامه ریزی قوی است که باید به عنوان پشتوانه در این جشنواره مورد توجه قرار گیرد.

۲۴۴۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا