ترند های روز

پس از 30 سال تصویب شد. ممنوع التصویر شدن بازیگران «ساعت خوش» به دلیل محبوبیت/ تکذیب پورنجاتی!

مهسا بهادری: سال‌هاست که هنرمندان و مدیران درگیر یک حلقه تکراری و بی‌پایان هستند، تهیه‌کننده‌ها می‌آفرینند، بازیگران بازی می‌کنند، مدیران آنها را ممنوع می‌کنند و مستقیماً به آنها اطلاع نمی‌دهند، هنرمندان اعتراض می‌کنند، مدیران تکذیب می‌کنند و سروصدا تمام می‌شود. اما در یک مورد عجیب، یک تیم بزرگ از بازیگران به دلیل محبوبیتشان به مدت دو سال محروم شدند.

ماجرا به سی سال پیش یعنی سال ۱۳۷۳ برمی گردد که نقطه شروع کمدی های جدید تلویزیون محسوب می شد. سالی که «ساعت خوش» ساعات خوشی را برای مخاطبان دو سیما خلق کرد و چهره های جدیدی را به دنیای سینما و تلویزیون معرفی کرد. پیش از این بیشتر آن بازیگران در تئاتر فعال بودند و برای عموم مردم شناخته شده نبودند. . چهره هایی که تا به امروز اصلی ترین طنزپردازان عرصه تصویر هستند.

ساعت خوش را مهران مدیری کارگردانی کرد که نه به اندازه امروز شناخته شده بود و نه چهره شاخصی در کمدی داشت، اما کم کم توانست با سبک خاص سریال سازی خود را در این مسیر ثابت کند.

داوود اسدی، ارژنگ امیرفضلی، رضا عطاران، مهدی فیروزی و علیرضا مسعودی از گروه نویسندگان این مجموعه بودند که اکثر آنها پس از این مجموعه به کار خود در ژانر کمدی ادامه دادند. زنده‌ایاد داود اسدی چندین کار کمدی داشت و حضور پررنگ‌تری را در ژانرهای دیگر تجربه کرد. امیرفضلی، عطاران و مسعودی به کار خود در همین ژانر ادامه دادند.

مهران مدیری، نادر سلیمانی، امیر غفارمنش، رضا شفیعی جام، ارژنگ امیرفضلی، رضا عطاران، حمید لولایی، نصرالله رادش، داوود اسدی، سعید آقاخانی، یوسف صیادی، فاطمه هاشمی، رامین ناصر نصیرموستیم، رامین ناصر نصیرموستیم، ابراهیم، ​​نیما فلاح، اردشیر نظام، محسن حاجیلو، آرش میراحمدی، علیرضا مسعودی و… از جمله بازیگرانی بودند که در این سریال مقابل دوربین ایستادند. بسیاری از آنها با این مجموعه به شهرت رسیدند و برخی از آنها به دنیای حرفه ای راه پیدا کردند تا با کارهای بعدی خود را به عموم مردم بشناسانند.

با نگاهی به سریال ساعت خوش و نتایجی که این سریال در سال های بعد در عرصه بازیگری به خصوص معرفی چهره های جدید در ژانر کمدی داده است، می توان به یک سوال رسید؛ چرا این موفقیت تکرار نشد و در سال های بعد شاهد آثاری نبودیم که بتوانند نامی برای خود و سایر آثار دست و پا کنند؟ این یک دلیل بسیار قوی و مهم دارد. بعد از این نمایش همه بازیگران «ساعت خوش» به مدت دو سال توقیف شدند و گفتند از این به بعد بیش از سه چهار نفر حق حضور ندارند. همه این اتفاقات به یک دلیل جالب، محبوبیت بیش از حد بازیگران رخ داده است!

ما به دلیل محبوبیت غیر استاندارد ممنوع شدیم.

چندی پیش امیر غفارمنش در گفت و گو با فارسیرو خاطرنشان کرد که بعد از دوران «ساعت خوش» و در دوره آقای لاریجانی و پورنجاتی، دو سال تعلیق شد، دیگر نگفتند. بیش از سه نفر باید در یک نمایش کنار هم می‌بودند. در آن زمان رضا عطاران، نصرالله رادش، سعید آقاخانی و حمید لولایی در اوج محبوبیت بودند. اگر آنها در این گروه بودند من و پوپک (گلدره) به آنها اضافه می شدیم و اجازه فعالیت نمی دادیم. بعد گفتند محبوبیت شما برای ما معیار نیست و تصمیم گرفتیم با شما کار نکنیم و البته از آن زمان 30 سال می گذرد و طرز فکر تغییر کرده است، مثلا الان می شود از عشق حرف زد. در تلویزیون.”

ارژنگ امیرفضلی همزمان با خود به ماجرای ممنوع الکار شدن خود و سایر همکارانش در تلویزیون و بعد از «ساعت خوش» اشاره کرد.

پور نجاتی صحبت های غفارمنش را تکذیب کرد

در پی این ماجرا احمد پورنجاتی پاسخی ارسال کرد و گفت: در بخشی از گفتگوی آقای امیر غفارمنش با فارسیرو که در آن به ممنوعیت دو ساله فعالیت ایشان اشاره شده و برخی از بازیگران سریال ساعت خوش متأسفانه تناقضاتی را مطرح کرده اند. نه من و نه آقای لاریجانی، هیچ وقت آنهایی را که ایشان نام بردند، تحریم نکردیم که گفتند: چون شما محبوب هستید، با معیارهای ما (نزدیک به موضوع) همخوانی ندارد چنین عبارتی که به نظر من تقریباً قطعی است اما کاملاً خلاف واقعیت است.
با تشکر از شما و دانش شما و خوانندگان شما.
احمد پورنجاتی”

علیرضا مسعودی: آقای پورنجاتی احتمالاً عملکرد مدیران میانی را نمی دانستند

ما از این دو نفر راضی نبودیم، سراغ شخصی رفتیم که در این ماجرا دخالتی نداشت اما از جزئیات خبر داشت. علیرضا مسعودی یکی از اعضای گروه نویسندگی این برنامه سوالاتی را از او پرسیدیم و ممنوعیت بازیگری سوم شخص را تایید کردیم.

یادتان هست بعد از این نمایش چطور بازیگران «ساعت خوش» توقیف شدند؟

دو سه ماه به تیم بچه های «ساعت خوش» پیوستم و با آنها کار کردم. یادم می آید که کمی بعد رضا عطاران کاری را شروع کرد به نام «زیر آسمان شهر»، هرچند داستان دیگری داشت. به وضوح به خاطر دارم که چهار روز از کار کلیدی خود فیلمبرداری کردند، اما نیمه تمام ماند چون گفتند این عوامل نمی توانند کار کنند و ممنوع الکار هستند. من این چیزها را کاملاً به یاد دارم. فکر می کنم 30 سال از آن اتفاقات گذشته است، اما مطمئن هستم که بچه ها اشتباه نمی کنند چون من آن را کاملاً به یاد دارم و البته بعید می دانم که آقای پورنجاتی با چنین شخصیت و منش دروغ بگویند. او احتمالاً در بالای صفحه بود. آنها از عملکرد و تصمیم مدیران بعدی اطلاعی نداشتند.

بله، 30 سال است، بازیگران ممنوع الکار هستند، چه اتفاقی برای شما به عنوان نویسنده افتاد؟

نه، من آن زمان نویسنده ساده ای بودم و هیچ کس با من کاری نداشت، اما بچه ها دو سال ممنوع الکار بودند.

یوسف صیادی: به دلیل محبوبیت ما ممنوع الکار شدیم و چند نفر افسرده شدند

موضوع دیگری نیز در این میان مطرح بود، امیر غفارمنش اعلام کرده بود که این محرومیت به دلیل محبوبیت بیش از حد است، پورنجاتی تکذیب کرده بود، باید هدف از این ماجرا روشن می شد و یوسف صیادی در توضیح آن گفت: من کارگردانی ورزش را بر عهده داشتم، اما ماجرا این است که مهران مدیری در کارگردانی سریال پرواز 57 چهره قابل قبول تری داشت. قبل از توقف ناگهانی ساعت خوش، تلویزیون یک سریال طنز به نام دکتر جعلی و سریال دیگری به نام زیر آسمان شهر از رضا عطاران را به من سفارش داد. در اواسط ساخت این دو سریال بودیم که خبر توقیف به ما رسید و این دو سریال هرگز از تلویزیون پخش نشد. بعدها سریالی به نام زیر آسمان شهر ساخته شد اما با زیر آسمان شهر که قرار بود عطاران بسازد کاملاً متفاوت بود. بعد از اینکه همه ما ممنوع الکار شدیم، چند نفر از بچه های گروه افسرده شدند و حتی نصرالله رادش در بیمارستان بستری شد.»

آیا دلیل ممنوعیت آن نامشخص بود؟

هیچکس اعلام نکرد که چرا ممنوع الکار شدیم، اما در آن سال ها این ذهنیت در بین مدیران صدا و سیما شکل گرفت که چهره ها خیلی بزرگ نباشد. یادم هست در همان سال هایی که ساعت ساخته می شد گاهی برای ارائه برنامه به شهرستان ها می رفتیم و بلافاصله بعد از بازگشت به تهران به حراست صداوسیما فراخوانده می شدیم. در آن زمان استقبال مردم عجیب بود و گاهی ما را با ماشین پلیس از محل خارج می کردند. در آن زمان که جنگ تازه تمام شده بود، مردم مثل الان به شادی و خنده نیاز داشتند.

یوسف صیادی

مهران مدیری به همراه مسعود کیمیایی از این دیدار کنار گذاشته شدند

همچنین نظر مهران مدیری و رضا عطاران را جویا شدیم و آنها اعلام کردند که قبلا در این باره صحبت کرده اند. شب دوشنبه 15 شهریور ماه 1397 مهران مدیری مهمان برنامه زنده سینماستار با اجرای کیوان کثیریان و همراهی امیر پوریا بود. وی در بخشی از این برنامه به ماجرای ممنوعیت فعالیت خود پس از «ساعت خوش» اشاره کرد و گفت: بعد از «ساعت خوش» من و همه بچه ها حتی عوامل فنی ممنوع الکار شدیم تا زمانی که شما انجام دهید. حتی اجازه ندهید وارد تئاتر شهر شوم، آن زمان قرار بود در فیلم «دیافت» مسعود کیمیایی بازی کنم، گریم کردم و جلوی دوربین ایستادم، اما از ارشاد آمدند و به من گفتند. چرا مدیری استخدام کردی، قرار بود در این فیلم نقش فریبرز عرب نیا را بازی کنم.»

پس از 30 سال تصویب شد. بازیگران از
مهران مدیری

آدرس رضا عطاران گم شد

حدود پنج سال پیش بود که رضا عطاران در گفت و گو با عباس یاری در برنامه فیلم کات اعلام کرد که همه بازیگران سریال ساعت خوش به طرز عجیبی توقیف شده اند که آن برنامه در آن برنامه گفت هیچکس نمی داند چرا ما مال خودمان هستیم. فعالیت متوقف شد و تیم مدتی نتوانست در تلویزیون کار کند، ادامه داد، این اتفاق باعث شد بچه های زیادی پخش شوند و جالبتر اینکه بعد از آن اتفاق ما را می خواستند و می گفتند بیشتر از دو نفر است. یا سه نفر نباید همزمان در یک برنامه ظاهر شوند. ما این مشکل را مشاهده کردیم و به مرور زمان تبدیل به یک عادت شد. وقتی ما را منتقل کردند در دفتر آقای رسام و بیژن بیرنگ حاضر شدیم و. در نمایش آقای بقایی به نام دنیا نقش شیرین را بازی کردم. بعد از آن ماجرا به من پیشنهاد کارگردانی داده شد و من هم دنبال سمتی برای کارگردانی بودم و از آنجا کارگردانی سیب خنده شکل گرفت.

پس از 30 سال تصویب شد. بازیگران از
رضا عطاران

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا