ترند های روز

پری صبری و سنت دانشی که در معرفی فرهنگ و هنر و ادبیات ایران به جا گذاشت

پریسا ساسانی: پری صابری یکی از هنرمندانی است که برای حفظ هنر و به ویژه ادبیات کلاسیک و معاصر ایران برای نسل‌های مختلف و فرزندان ایران بسیار تلاش کرد و آثار بسیاری را بر اساس اشعار مولانا، فردوسی و داستان‌های اساطیری ایران به صحنه برد. فرم. از سوی دیگر آثار ارزشمندی از ادبیات فرانسه را به فارسی برگرداند و در اختیار جوانان ایرانی قرار داد. مثلاً اثر «کارگردان» نوشته یوژن یونسکو را پس از جلال آل احمد دو بار به فارسی ترجمه کرد.

موسس تالار مولوی در خیابان 16 آذر.

پری صابری در فروردین 1311 در کرمان به دنیا آمد و پس از پایان دبیرستان برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر و سینما به فرانسه رفت و در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی درباره یکی از رباعیات خیام ساخت که به عنوان بهترین رباعی شناخته شد. فیلم دانشجویی در سال 54. اما علاقه به هنرهای نمایشی او را به تحصیل بیشتر در رشته تئاتر برانگیخت و پس از پایان تحصیلات تکمیلی در این رشته در سال 1344 به ایران بازگشت و فعالیت تئاتری خود را به عنوان فعالیت های فوق برنامه در دانشگاه تهران آغاز کرد و مؤسسه مولوی را تأسیس کرد. سالن شماره 16. خیابان آذر، مجاور دانشگاه تهران.

عضویت در گروه تئاتر «پازارگاد» به سرپرستی زنده یاد حمید سااریگیان و اجرای اثر یوژن یونسکو «کارگردان» با ترجمه صبری توسط سااریگیان نقطه عطفی در کارنامه این هنرمند بود. او پس از انقلاب در زمینه ارائه شاعران معاصر مانند فروغ فرخزاد، سهراب سپهری به کار خود ادامه داد و نمایشنامه های «من از کجا، عشق از کجا» درباره زندگی فروغ و «من در باغ عرفان» را روی صحنه برد. در مورد سهراب زندگی سپهری پیروز می شود.

پری صابری همچنین نمایش «هفت شهر عشق» را با الهام از اشعار عطار نیشابوری، «هفت خان رستم» فردوسی بزرگ، «رند خلوت نشینان» درباره حافظ و «باغ دلگشا» را در وصف دولت سعدی اجرا کرد. اما به نظر او نمایش «خورشید پرنده» یکی از بهترین کارهایی است که خیلی دوستش داشته است.

برای «شمس پرنده» اثری که دوست داشت

نمایش «خورشید پرنده» برای اولین بار در نیمه دوم سال 1378 با بازی محمد حاتمی در نقش مولانا و سیروس اسنقی در نقش شمس. در تالار وحدت اجرا شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت. استقبال از این نمایش و جایگاهی که در کارنامه پری صابری داشت، باعث شد این کارگردان باسابقه نمایش «شمس پرنده» را در مناسبت های دیگری روی صحنه ببرد..

یکی از ویژگی های پری صابری در تنظیم و کارگردانی آثارش این بود که به موسیقی ایرانی و ارائه سازهای مختلف در نمایش هایش کمک شایانی کرد و به همین دلیل هم نمایش «پرواز شمس» و هم «اسطوره سیاوش» موسیقی، آواز و حرکات موزون از جایگاه ویژه ای برخوردار بود.

پری صبری و سنت دانشی که در معرفی فرهنگ و هنر و ادبیات ایران به جا گذاشت

“اسطوره سیاوش” زنده نگه داشتن هنر حجاب تعزیه

اما نمایش دوم «اسطوره سیاوش» اثری کاملا متفاوت بود که در آن پری صابری دوئل سیاوش فردوسی را با کمک نمایش های ایرانی مانند نقالی، پرد دری، شاهنامه خوانی، مرشد زورخانه و از همه مهمتر به صحنه برد. ، با الهام از تعزیه. و روایت را نه تنها در ایران بلکه در سراسر اروپا از فرانسه و ایتالیا گرفته تا آمریکا با استادی به نمایش گذاشت.

حرکات بازیگران و راه رفتن و چرخش آنها، آوازها و آوازها، حرکات نمادین، نبردها، ورود باربران یا نوازندگان به میان بازیگران، یا صدای سازهای کوبه ای که فضا را پر کرده بود، همگی الهام گرفته از تعزیه بود که خانم خانم. صابری در گفتگو با رسانه‌های مختلف از علاقه خاصی به هنر تعزیه خبر داد.

پری صبری و سنت دانشی که در معرفی فرهنگ و هنر و ادبیات ایران به جا گذاشت

محمد حاتمی بازیگر نقش مولانا در نشست خبری «شمس پرنده» با بیان اینکه اگرچه 16 سال نقش مولانا را بازی کرده است اما با نمایش «شمس پرنده» و نقش مولانا در این اجرا رابطه خاصی دارد و این نقش در زندگی او جایگاه ویژه ای دارد.

پری صابری کارگردان سرشناس تئاتر و خالق نمایش های ماندگار پس از ۸۹ سال زندگی پر برکت در عرصه هنر و پس از مدت ها مبارزه با بیماری عصر روز. 20 شهریور درگذشت. یادش گرامی و نامش جاودانه.

24357

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا