ترند های روز

پخش فیلمی از دوران باشکوه فرامرز صدیقی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، فرامرز صدیقی یکی از بازیگران پیشکسوت کشورمان است که در هر سه عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون حضور موفقی داشته است اما اهل گفتگو نبوده و نیست.

به گزارش ایسنا، انتشار آن عکس چند روزی در خبرها بود زیرا در ویدئوی کوتاهی که چند روز بعد توسط یکی از دوستان صدیقی منتشر شد، عنوان شده بود که این بازیگر پیشکسوت حالش خوب است. البته نه تاریخچه انتشار آن عکس مشخص شد و نه دلیل تغییر چهره و قد صدیقی. به هر حال در هیاهوی اخبار روزانه، فضای کمی برای فرامرز صدیقی باقی نمانده بود که ظاهرا عزلت را انتخاب کرده بود تا اینکه فروردین ماه سال گذشته در خبری رسمی از صندوق اعتباری هنر مشخص شد که این بازیگر به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری شد.

پس از آن خبر چندانی از او منتشر نشد اما حالا با پخش فیلم یکی از برنامه های او، نام این هنرمند قدیمی بار دیگر در رسانه ها مطرح شد.

صدیقی که در دانشکده هنرهای زیبا تئاتر خوانده بود، مانند بسیاری از همکلاسی هایش، بازیگری را از صحنه تئاتر آغاز کرد.

او در سال های قبل از انقلاب در نمایش هایی چون «آی باکلاه، آی بی کلاه» نوشته غلامحسین ساعدی و نمایشنامه علی نصیریان، «مکبث» شکسپیر و نمایش جمشید ملک پور و «ارزش» نوشته مولیر و. بازی اکبر زنجانپور در نمایش های دیگری چون «ویس و رامین»، «بازرس»، «پالتو» و… بخش دیگری از بازیگری اوست. اما در کنار بازیگری، کارگردانی هم داشته است و اجرای نمایش «طالب‌کارها» یکی از تجربه‌های کارگردانی او محسوب می‌شود.

او این نمایش را در سال 56 با همراهی خود، فرزانه سفیری و منوچهر فرید از دیگر بازیگران مطرح آن دوران اجرا کرد و اکنون فیلم این تئاتر به نمایش در می آید.

بر این اساس بیستمین برنامه از سلسله اکران سینماهای بزرگ با همکاری مشترک اتحادیه منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه هنرمندان ایران و سینماتک خانه هنرمندان ایران به اکران فیلمسازان «سینما».

فیلم تئاتر «طلبکاران» به نویسندگی آگوست استریندبرگ و ترجمه عباس نعلبندیان به کارگردانی فرمرز صدیقی از ساعت 14:00 تا 17 در خانه سینماتک ایران اکران می شود.

جالب اینکه نمایشنامه «طالب کارها» با ترجمه عباس نعلبندیان دیگر هنرمند مطرح تئاتر کشورمان پس از 52 سال منتشر شد.

پس از اکران این سینما، نشست نقد و بررسی با حضور عباس غفاری (مجری) و مجید کیانیان (منتقد تئاتر) برگزار می شود.

لازم به یادآوری است که آغاز فعالیت صدیقی در سینما در فیلم «چشمه» به کارگردانی آربی آوانسیان و از جمله نمایش های «ویس و رامین»، «بازرس»، «ارزش»، «پالتو» بود. را می توان ذکر کرد.

صدیقی پس از انقلاب در فیلم‌های «تیغ و ابریشم» ساخته مسعود کیمیایی، «سایه‌های غم» ساخته شاپور قریب، «روزنه» ساخته جمال شورجه، «آخرین پرواز» احمدرضا درویش، «دندان مار» ساخته مسعود کیمیایی بازی کرد. . «قدمگاه» ساخته محمدمهدی عسگرپور و «هزار زن مثل من» ساخته رضا کریمی. او همچنین در سال 1350 فیلم «تمه» را کارگردانی کرد.

«داستان یک شهر»، «گمشده»، «کلانتر»، «دایره شک» و «روز عقاب» از جمله سریال های معروف این بازیگر هستند.

در سال ۱۳۷۰ برای فیلم «دادستان» از دهمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا