ترند های روز

«پایتخت» و تمام حواشی آن؛ از برکناری مهران احمدی تا بازگشت محسن تنابنده

مهسا بهادری: یکی از سریال های پرطرفداری که آخرین بار در تاریخ 8 و 9 اسفند 1397 از شبکه یک سیما پخش شد، سریال پایتخت بود که دو قسمت آخر از فصل ششم این سریال بود. اپیدمی ویروس کرونا باعث شد تیم سریال پایتخت نتوانند دو قسمت آخر را تصویربرداری کنند و در نوروز 1398 تنها 15 قسمت از آن پخش شد.

اما دو قسمتی که بازیگران پایتخت به وعده خود عمل کردند و به مناسبت نوروز 1400 پخش شد، با مشکلات زیادی مواجه شد و برخی معتقد بودند پایان بندی این نمایش تقلبی بوده و ضعف فیلمنامه مشهود است.

پس از حواشی فصل ششم که به نامه رئیس سازمان صدا و سیما انجامید، «پایتخت» به نوعی به پایان رسید و ادامه تولید آن در هاله ای از بلاتکلیفی رها شد. بنابراین برای مدتی حتی از شبکه های تلویزیونی پخش نشد.

در عین حال، از آن زمان با وجود اینکه دو قسمت به عنوان پایانی فصل ششم تولید و پخش شد، طولانی ترین دوره تلویزیون بدون ساخت «پایتخت» جدید بود. این درگیری از سال 1400 شروع شد، از زمانی که عوامل گفتند پایتخت 7 ساخته می شود، مدیران گفتند ساخته نمی شود، بعد مدیران گفتند ساخته می شود، ماموران از این ماجرا دوری کردند.

آغازی که پایانی نداشت.

پس از وقفه فصل ششم، هدف از پخش فصل هفتم «پایتخت» مشخص نشد تا اینکه خبر ساخت فصل هفتم در رسانه ها منتشر شد که پایان خوبی نداشت و به حاشیه های ششم دامن زد. فصل بیشتر

بازگشت علیرضا خمسه به سریال و حذف مهران احمدی یکی از موضوعاتی بود که در ابتدای سفر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

سارا و نیکا فرقانی دو خواهر دوقلو هستند که در این سریال نقش فرزندان ریما رامینفر (هما سعادت) و محسن تنابنده (نقی مشیل) را بازی می کنند، از سریال حذف شدند و این موضوع هم مخالفان جدی و هم طرفداران سرسختی داشت.

این نوع حذف و اضافه شدن بازیگران در سریال ها اتفاق می افتد، اما آنچه این بار بیش از همه مورد توجه قرار گرفت انتشار چهره ای مانند دستمزد محسن تنابنده بود که اعتراضات بسیاری را در پی داشت. محسن تنابنده وی در پاسخ با انتشار پستی اعلام کرد که فصل هفتم به دلیل فضای نامناسب ساخته نخواهد شد.

پس از مدتی محسن تنابنده اعلام کرد که سریال پایتخت دیگر تولید نمی شود و کمی بعد در سال 1400 تنابنده در گفت وگویی از موانع عجیب عدم تولید برنامه های پرمخاطب تلویزیونی از جمله برنامه نود و … خبر داد. سریال «پایتخت» و به انتقاد از سیاست های این شبکه تلویزیونی پرداخت.

وی در گفت وگویی درباره این مشکلات گفت: چه کشوری اینقدر سرمایه گذاری می کند که برنامه ای مثل «نود» تولید کند و بعد آن را قطع کند، یک تجارت را 10 سال سرمایه گذاری می کند و تبدیل به «سرمایه» می شود و بعد آن را قطع می کند. «دست ما نیست و اگر آقایان بخواهند ساخته می‌شود و اگر نخواهند ساخته نمی‌شود، در این میان چیزی که مهم نیست مردم هستند.

کمی بعد خبری مبنی بر ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» برای نوروز 1403 منتشر شد که الهام غفوری تهیه کننده پایتخت در این باره گفت: «قرار بود فیلم پایتخت باشد؟

ابوالفضل رجبی بازیگر نقش بهروز در فصل ششم «پایتخت» درباره ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» گفت: فیلم سینمایی «پایتخت» فعلا مشخص نیست ساخته می شود یا خیر. !

مهدی نقویان کارگردان سیمافیلم پیش از این گفته بود: از طرف صداوسیما با عوامل پایتخت به توافق اولیه رسیده ایم اما در واقعیت هیچ توافقی برای فیلم، سریال، 15 قسمت یا 15 قسمتی صورت نگرفته است. چند اپیزود مهم این است که رایزنی ها انجام شده و کار متوقف نشده است.

حتی پیش از این، وقتی از شما می‌پرسیدند که آیا قرار است نسخه سینمایی «پایتخت» ساخته شود، چرا صریح نمی‌گوییم: «خبر ذکر شده مال ما نبوده و نمی‌دانیم از کجا آمده است، بلکه مربوط به همه برندهایی است که آنها منتشر کرده‌اند. ارزش سینمایی دارد، ما هم به آن فکر می کنیم حتی خارج از کار مربوط به سیمافیلم هم صحبت از شخصیت های عروسکی است و اکنون در مرکز فیلمنامه و 12 کارگروهی که وجود دارد، ساخت فیلم درباره آنها بررسی می شود. منبع درآمد خوبی است و به نوعی نام تجاری در حال احیاء است که این اتفاق برای همه برندها می افتد.

۱۰ خردادماه امسال بود که هومان حاجی عبداللهی بازیگر نقش رحمت در توییتر خود تصویری از کیک رنگارنگ با عبارت پایتخت ۷ منتشر کرد و نوشت: آغاز پایتخت ۷. “یک کیک رنگارنگ است که توسط بچه ها در پشت صحنه درست می شود.” اگرچه این عبارت نمی توانست دلیل کاملی بر کلید سریال باشد، اما برخی از افراد به این معنا تعبیر می کردند; او در عین حال اطمینان داد که بالاخره تلویزیون با تیم سازنده برای ساخت دنباله «پایتخت» به توافق رسیده است.

پس از گمانه زنی های متعدد و انتشار اخبار ضد و نقیض درباره ساخت فصل جدید مجموعه تلویزیونی «پایتخت»، 15 مرداد ماه محسن تنابنده با انتشار ویدئویی از راهی شدن به محل فیلمبرداری «پایتخت 7» خبر داد. سریال ” و با انتشار این ویدئو، تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی گزارش شد.

جای خالی خشایار الوند و انتقاد شدید

با درگذشت خشایار الوندنویسنده پایتخت در سال 1997، نویسنده این سریال تغییر کرد و آرش عباسی و محسن تنابنده آنها مسئولیت نوشتن فیلمنامه را بر عهده گرفتند. شاید همین تغییر سبک نوشتاری یکی از دلایل درگیر شدن این سریال با حواشی بود.

پیش از این کمتر کسی فکر می‌کرد نام نویسنده یک سریال برای عموم مردم مهم باشد، اما پس از پخش بارها و بارها فصل ششم پایتخت از شبکه‌های اجتماعی مختلف، خاطره شادروان خشایار الوند دوباره به گوش می‌رسد. زندگی و بخشی از مخاطبان این سریال در فضای مجازی فصل ششم را با فصل های قبل مقایسه کردند و جای خالی فیلمنامه نویس یاد سریال افتادند. این مشکل حتی انتقاد ضمنی از وزیر فرهنگ سیدعباس صالحی نیز در توئیتی نوشت این خشایار الوند بود که به «پایتخت» جان داد.

جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ اولین قسمت از فصل ششم «پایتخت» از شبکه یک سیما پخش شد و می توان گفت آغاز فعالیت در حاشیه از قسمت اول آغاز شد. زمانی که این سریال از شبکه یک سیما پخش می شد، در اتفاقی نادر، دو بار سریال به خاطر یک آگهی بازرگانی قطع شد. اعتراض کاربران فضای مجازی و محسن تنابنده با خودش برد

ممیزی تلویزیون و اعتراض بازیگران.

پدیدآورندگان یک اثر باید طبق قوانین وضع شده رفتار کنند و از خط قرمزهای تعیین شده عبور نکنند. گاهی پیش می آید که خواسته یا ناخواسته از خط قرمزها عبور می کنند. تشخیص این موضوع اغلب دشوار است، اما آثار کمی وجود دارد. هنرهایی مانند کتاب، ترانه، تئاتر، فیلم و سریال که دستخوش تغییراتی نشده اند و فصل ششم سریال پایتخت نیز از این بازنگری ها مستثنی نیست. سیدامیر سیدزادهبا انتشار پستی در اینستاگرام این موضوع مشخص شد.

ماجرای ممیزی های اعمال شده در سریال ادامه داشت تا اینکه تک تک بازیگران به این موضوع اعتراض کردند، بهرام افشاری بازیگر نقش بهتاش یکی از این بازیگران بود که ایمیلی منتشر کرد. خبر سانسور قسمتی از سریالاما مشخص نکرد که کدام بخش و به چه دلیل حذف شده است.

در ادامه سانسور تلویزیون و اعتراض بازیگران، احمد مهرانفر او همچنین با انتشار پستی به سانسور اعتراض کرد و اندکی بعد محسن تنابنده او درباره سانسور نسخه سانسور شده این سریال نوشت. احمد مهرانفر او دیالوگ سانسور شده این سریال را در صفحه شخصی خود قرار داد. پس از این اتفاقات بود که سیروس مقدم کارگردان سریال در گفت وگویی عوامل حذف شده از سریال خود را به حساسیت های جامعه ربط داد و گفت. هیچ سانسوری وجود ندارد. در عین حال این گمانه زنی وجود داشت که شاید سانسوری در کار نبوده و این ادعاها فقط یک بازی برای جذب مخاطب بوده است.

تأثیر «سرمایه» در استفاده از اینترنت

شاید شنیده باشید که می‌گویند وقتی سریالی پخش می‌شود، خیابان‌ها خلوت‌تر می‌شود یا خیابان‌ها خلوت‌تر می‌شود، اما از آنجایی که ویروس کرونا در آوریل ۲۰۱۹ همه را در خانه نگه داشت، این بار سریالی توانست خیابان‌های فضای مجازی را ساکت کند. . به گفته سجاد بنابی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، وی در توییتی از تاثیر مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در کاهش مصرف اینترنت در کشور خبر داد.

پس از پنج قسمت از فصل ششم این سریال، Yبازی آنلاین آنلاین وی در صفحه رسمی اینستاگرام خود با نموداری از کاهش تعداد شرکت کنندگان آنلاین در زمان پخش سریال پایتخت خبر داد.

البته کاهش تعداد کاربرانی که از فضای مجازی استفاده می کنند تعجب آور نبود، چرا که طبق نظرسنجی صدا و سیما در میان سریال های نوروزی سیما، سریال «پایتخت» به چشم می خورد. با 75 درصد بینندهبه عنوان پرمخاطب ترین سریال شناخته شد.

انتقاد مستمر از ادامه تحصیل ضعیف

یکی از انتقادات مکرر از ابتدای پخش پایتخت در فصل ششم، بی احترامی کوچکترین اعضای خانواده به بزرگترها و در ادامه دروغ های بی دلیل شخصیت های خانواده معمولی و فریبا یکی از مواردی بود که اعتراض و انتقاد بینندگان سریال را از قسمت های اول تا آخر به دنبال داشت. تماشای خشونت یکی دیگر از انتقاداتی بود که به این سریال وارد شد و نمونه آن سکانس های مربوط به بهبودی و سندرم دست بی قرار او بود. موارد بی شماری که برخی رسانه ها آن را بد تربیتی نامیدند و نباید از نقی و ارسطو درس بگیریم.

نقص های کوچک اما مهم

فصل ششم «پایتخت» علاوه بر ضعف هایی که در فیلمنامه داشت، با خطاهای ریز و درشتی نیز همراه بود که از چشم مخاطبان مشتاق این سریال پنهان نماند. از اشتباهات فوتبالی که هواداران فوتبال را آزار می دهد تا متن خبر را چند ساعت قبل از پخش خبر در دست داشته باشید از تلویزیون که با واکنش مجری اخبار تلویزیون همراه شد. مواردی مانند حضور فیلمبردار در زمین فوتبال در سکانس سیو دیدنی بهتاش فریبا در دروازه نساجی، تصویر دوربین و عوامل پشت دوربین در آینه ماشین، قوری که به یکباره می شکند و ایمن است. در جای خود در عکس بعدی و غیره مواردی وجود دارد که نشان از بی دقتی سازندگان دارد.

جنجال ناتمام سکانس پایانی

تمام جنبه های فصل ششم این سریال. پایان خوشی داشت که باعث جنجال شد. یک زوج و یک سفر ماه عسل و یک موتور سیکلت و یک قایق و دیالوگی از یک فیلم فارسی. سکانسی که برخی معتقدند از فیلمی با بازی بهروز ووشقی کپی برداری شده است و همان او نقدهای سریال را به اوج رساند و حواشی زیادی را برای سریال به ارمغان آورد.

البته کارگردان سریال بر خلاف منتقدان به آن اعتقاد داشت اذیت کردن سزار غیرقانونی نبود.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا