ترند های روز

پاسخ صدر عاملی، جیرانی، ده نمکی و موسوی به یک سوال خاص

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، خبرنگار سینمایی ایسنا این سوال را از فریدون جیرانی، رسول صدر عاملی، مسعود ده نمکی و سید غلامرضا موسوی که سابقه فعالیت در مطبوعات را دارند مطرح کرد و از آنها خواست به این سوال پاسخ دهند.

به گزارش ایسنا، فریدون جیرانی کارگردان و روزنامه نگار در پاسخ به سوال ایسنا که آیا این روزها خبرنگار گروه فیلم بودید؟ دنبال چه موضوعی بودید؟ وی گفت: اگر روزنامه نگار بودم بی خیال «سند ملی فیلم» را که اخیراً به چالش تبدیل شده است، تحلیل می کردم و می نوشتم که ملت یعنی ملت و ملت یعنی همه ساکنان کشور که افکار متفاوتی دارند. .

زمانی نوشتم که سندی که تفاهم ملی ایجاد می کند را بتوان ملی نامید. تفاهم بین افکار مختلف درون سینما و من آن را با تجربه انتخابات اخیر نوشتم که مشخص بود 17 میلیون نفر خواهان تغییر رویکردهای سالهای اخیر هستند و افراد بیشتری به دلایل مختلف حضور نداشتند، همه اینها هستند. تضاد آراء را نشان داد و با چنین دیدگاهی به سندی رسید که در سینمای ملی فراخوانی آن بسیار دشوار است.

و از صاحبان اندیشه ای که این سند را نوشته اند می خواستم آن را پس بگیرند و برای پیروان اندیشه ای که پایگاه اجتماعی وسیعی ندارد از واژه ملی استفاده نکنند.

مسعود ده نمکی کارگردان و روزنامه نگار اولویت های امروز یک خبرنگار سینمایی را برشمرد و اظهار داشت: به نظر من اقتصاد سینما و گرانی تولید و عدم نظارت که باعث نابودی بخش خصوصی می شود بخش خصوصی است. و ساخت فیلم در ژانرهای مختلف مهم ترین موضوعی است که باید رصد شود و اتحادیه ها به این موضوع اهتمام داشته باشند.

بررسی وضعیت اقتصادی سینما و هزینه های نامتعارف تولید بسیار مهم است. در حال حاضر یک فیلم آپارتمانی 30 تا 40 میلیارد تومان قیمت دارد و برای پس گرفتن پول باید 100 تا 120 میلیون تومان بفروشید. کدام فیلم می تواند این امکان را پیدا کند؟ شاید فیلم های دولتی و «خصولتی» برای بازیابی سرمایه مشکلی نداشته باشند اما در این شرایط سینمای مستقل نابود می شود.

تمام فیلم‌های من در بخش خصوصی با سرمایه شخصی ساخته شده و می‌توانست با یک، دو یا سه میلیارد پلان ساخته شود، اما اکنون با 10 برابر هزینه تولید، به دلیل دستمزدهای نامتعارف در سکوها دیگر امکان‌پذیر نیست. به زودی در این شرایط سینما دچار مرگ خاموشی شده است که هیچکس آن را بیان نمی کند و همه فکر می کنند با آمدن و مذاکره مشکل حل می شود یا معتقدند با کاتالیزور و دوپینگ می توانند این سینما را زنده نگه دارند. سینما به سمت تک ژانر و کمدی حرکت می کند، اما این تک ژانر کمدی بالاخره دل مردم را خواهد گرفت.

اکنون بسیاری از عوامل فیلم روی سکوها کار می کنند و هنوز درگیر ماجرای اتفاقات سینما نیستند. این بلایی سر تلویزیون هم آمده است و با گرانی تولید و دستمزدهای پرداختی روی سکوها و فیلم، عوامل و بازیگران کمتر حاضر به کار با دستمزد تلویزیون هستند.

سید غلامرضا موسوی تهیه کننده و روزنامه نگار نیز در یک جمله موضوع خود را با این عنوان بیان کرد: چرا وزارت ارشاد در برخی موارد بدون نظر قوه قضائیه به نفع هنرمندان تصمیم می گیرد؟ خدمتکار

رسول صدر عاملی فیلمساز و روزنامه نگار در پاسخ به این سوال ایسنا که اگر امروز خبرنگار سینمایی بودید به چه موضوعاتی می پرداختید، گفت: دنبال داستان ها و فیلم هایی می گشتم که در این سال ها ساخته نشد. و بازیگرانی که در این سال ها انتخاب نشدند.

خبرنگاران سینمایی ایسنا این موضوعات را در کنار موضوعات مورد توجه روزمره دنیای سینما می دانند و امیدواریم در ماه های آینده رسالت حرفه ای خود را بیشتر انجام دهیم.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا