ترند های روز

پاسخ صدا و سیما به برخی رسانه ها درباره نظرسنجی اخیر

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، صدا و سیما در واکنش به اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه ها درباره حجم مخاطبان این رسانه، پاسخی منتشر کردند.

روابط عمومی مرکز پژوهش های صدا و سیما در واکنش به گزارش ایسپا در پاسخ به برخی رسانه ها نوشت:

مرکز سنجش افکار دانشجویان ایران (ایسپا) با همکاری وزارت علوم در اردیبهشت ماه سال جاری به بررسی وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی پرداخت که این نظرسنجی از بین ۲۲۵۰ دانشجوی دانشگاه‌های دولتی انجام شد. بخش‌هایی از نتایج این نظرسنجی که به‌تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که دانش‌آموزان بخش زیادی از اوقات فراغت خود را علاوه بر گوش دادن به موسیقی، بیرون رفتن و بازی کردن در فضای مجازی اختصاص می‌دهند ورزش و … فعالیت های اوقات فراغت دانش آموزان در محدوده های زیر می باشد.

این «نظرسنجی نشان می‌دهد که اساساً تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها در اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی جایگاه قابل توجهی ندارد» و در برخی موارد حتی گوش دادن به پادکست بیشتر از تماشای فیلم و سریال، اوقات فراغت دانشجویان را می‌گیرد. حال در این نظرسنجی از معدود دانش آموزانی که اعلام کرده اند در اوقات فراغت خود فیلم و سریال می بینند پرسیده شد که از چه منبعی فیلم و سریال می بینند؟ و نتایج نشان می‌دهد که پاسخ‌دهندگان عمدتاً فیلم‌ها و سریال‌ها را با دانلود و تماشای آن‌ها از طریق سایت‌های اینترنتی و سپس از طریق بسترهای تماشای داخلی و خارجی تماشا می‌کنند و تلویزیون در رتبه چهارم قرار دارد.

انتشار این گزارش بهانه ای شد تا برخی سایت ها و کانال ها بدون مراجعه به بررسی کامل و تحریف قسمت هایی از آن، رسانه ملی را زیر سوال ببرند.

در این راستا ذکر چند نکته ضروری است:

اساساً الگوی مصرف رسانه ای یک قشر خاص، مثلاً دانشجویان، قابل مقایسه با عموم مردم نیست و نمی توان آن را به کل جامعه ایران تعمیم داد.

حتی ایسپا نیز پس از این شیطنت رسانه ای توضیح داد که این نظرسنجی بین 2250 دانش آموز انجام شده و نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست. اما متاسفانه این بی اخلاقی رسانه ای ادامه پیدا کرد.

البته این بی توجهی به واقعیات که نشان دهنده قصد تحریف کنندگان است، موضوع جدیدی نیست. در فروردین ماه یعنی چند روز قبل از اجرای این نظرسنجی دانشجویی، ایسپا در نظرسنجی از عموم مردم (نه گروه خاصی مانند دانشجویان) اعلام کرد که «مخاطبان رسانه ملی حدود 70 درصد است». هیچ یک از این سایت ها و کانال هایی که امروز به نتایج نظرسنجی ایسپا برای حمله به رسانه ملی استناد می کنند، حاضر به کوچکترین اشاره ای به این یافته نشدند!

برای مخاطبان فهیم رسانه بدیهی است که چنین فعالیت هایی نه علمی است و نه اخلاقی. البته کاهش مخاطب تلویزیون در رقابت با فضای مجازی مشکلی جهانی است و موضوع جدیدی نیست، اما این نوع فعالیت به بهانه انتقاد از مدیریت رسانه ملی بی سابقه بوده و نشان از نیات خاص سردبیران دارد. از این تحریفات همکاری با رسانه ها نیازمند صداقت و انصاف است وگرنه نتیجه آن فریب افکار عمومی خواهد بود.»

۲۴۵۲۴۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا