ترند های روز

وزیر فرهنگ: شعار ساده و طبیعی آقای مدزیکیان «دعوا نکنیم» بود.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی پس از اخذ رای اعتماد از شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: با توجه به مسیری که مسعود مزکیان رئیس جمهور طی کرده است. قبل و بعد از انتخابات نتیجه رای را آنقدر دور ندیدم.

وی گفت: رئیس جمهور بحث وحدت ملی را مطرح کرد، این شعار در ظاهر ساده بود اما با همه مسائل اجتماعی ارتباط خوبی برقرار کرد، زیرا احساس نخبگان و جامعه ما این بود که در 10 سال گذشته با مشکلاتی مواجه شدیم. چیزهای مهمی که کشف کردیم.” ما این کار را کردیم اما حل نکردیم، چرا؟ چون یا در فرآیند تصمیم گیری به اجماع نرسیدیم یا اگر تصمیم گرفتیم نمی توانستیم به روند عمل کنیم.

صالحی افزود: «دعوا نکنیم»، شعار ساده رئیس جمهور در زمان انتخابات صادقانه بود و صادقانه آن را دنبال کرد و حتی پس از انتخابات نیز آن را فراموش نکرد.

اهمیت میانگین ترکیبی در انتخاب کابینه چهاردهم برای ایجاد اجماع

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش رئیس جمهور برای ایجاد اجماع ملی در انتخاب کابینه، گفت: رئیس جمهور در زمان انتخاب کابینه تلاش کرد تا اجماع از طرق مختلف حاصل شود که یکی از آنها مسیر کمیته‌ها و کارگروه‌های کرد، دیگری از طریق حوزه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های تأثیرگذار در کشور و یک مسیر گفتگو با ارکان نظام بود. او هارمونی را در یک معدل مرکب می دید و این معدل ترکیبی واقعا برایش مهم بود.

وی گفت: ترکیب ایجاد شده در کابینه چهاردهم به گونه ای بود که معاون اول از دولت آقای خاتمی، چند وزیر از دولت آقای روحانی و چند وزیر از دولت آیت الله رئیسی و چند عنصر جدید انتخاب شدند.

صالحی افزود: دولت چهاردهم با تشکیل فعلی نه حزبی است و نه ائتلافی، زیرا دولت ائتلافی به جریانات سهام می دهد و مسیر خودش را دارد و کابینه امروز در واقع یک دولت ائتلافی بود به این معنا که از طریق کانال های مختلف به یک میانگین مشترک رسید. وی صلاحیت را دریافت و به مجلس ارائه کرد.

امروز نسبت به دریافت معدل کابینه مجلس خوشبین بودم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زمانی که ترکیب کابینه مسیر خود را طی کرد توانست جایگاه خود را در فضای مجلس پیدا کند و من از همان روز اول نسبت به این نتیجه خوشبین بودم چرا که رئیس جمهور صادقانه با نمایندگان مجلس .

وی گفت: سهم دوستانی که به درخواست رئیس جمهور پاسخ مثبت دادند و با وی دست دادند بسیار مهم است. ریاست مجلس سهم بزرگی داشت، ریاست و نمایندگان تاثیرگذار و تاثیرگذار این مسیر را ممکن کردند.

رای مجلس به دولت بی سابقه در تاریخ انقلاب اسلامی است

صالحی بیان کرد: اگر این مسیر با بی اعتمادی به چند وزیر پیش می آمد، در این میان تاخیر ایجاد می شد که خوشبختانه مجلس اجازه نداد. او به کل کابینه رای داد و به بالاترین رای داد. شاید در طول تاریخ انقلاب کمتر شاهد باشیم که شورای اسلامی به همه وزرا با این میانگین رای داده باشد.

وی افزود: رئیس جمهور با شعار صحیح «حکومت وحدت ملی» که سطوح مختلفی دارد از این دولت حمایت کرد و از آن پیروی کرد و با وجود فشارها کوتاه نیامد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیروز (رأی اعتماد وزرا) روز شیرینی بود، وقتی رای شورای اسلامی را شنیدم که دوستان مختلف به آن رای دادند، بیشتر خوشحالم کرد این بود که رویکرد رئیس جمهور من بود. نمی دانم با علامت سوال پیدا شد. و این مهمترین دستاورد دیروز و رای نمایندگان مجلس بود که این رویکرد را تایید کردند.

پیوند داخلی حکومت، حکومت – حاکمیت و دولت – ملت به عنوان سه ضلع حکومت وحدت ملی.

صالحی در ادامه حکومت وحدت ملی را سه ضلع اصلی توصیف کرد و گفت: این سه ضلع باید به یکدیگر متصل شوند، اگر به هم متصل نباشند نمی توانیم مشکلات اصلی را حل کنیم، مشکل وحدت در داخل حکومت است. ، مشکلات اصلی ما جزئی نیست بلکه فراوزارتی است. به عنوان مثال اگر بخواهیم به سمت حل مشکل عدم تعادل انرژی برویم، این موضوع تنها مشکل وزارت نفت یا نیرو نیست، بلکه نهادهای مختلف باید در این زمینه مشارکت داشته باشند و جلو بروند و دیگر نگاهی به آن نداشته باشیم. مسائل به صورت جزئی

وی افزود: بنابراین دولت باید بخشی داخلی داشته باشد و به این فکر کند که چگونه می توان کلان موضوعات را به اجماع درون کابینه تبدیل کرد و از بالا به پایین، وزرا، کارشناسان و مدیران به مسائل نگاه جزئی نکنند. .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ضلع دوم، بخش دولتی – حاکمیتی است. حکمرانی شامل بسیاری از اجزای مختلف از جمله شورای اسلامی، قوه قضائیه، نهادهای دولتی، ارتش، نیروی انتظامی، امنیتی، بنیادهای مستقل، شوراهای عالی، شورای سنجش صلاحیت، شورای نگهبان و سایر ادارات است.

صالحی تاکید کرد: برای حل این مشکل عظیم، دولت اولین قدم را در انتخاب کابینه با مجلس برداشته است، اما هنوز با مجلس گام های زیادی در پیش داریم که از جمله آن می توان به اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد که طبیعتا دولت باید برای ارکان حاکمیت و این بخش برنامه داشته باشد.

وی ضلع سوم را بخش دولت-ملت نام برد و گفت: ما به عنوان وزیر فرهنگ بررسی های مختلفی را بر عهده داشتیم. به عنوان مثال در کارگروه نظارت چندین بررسی دریافت کردیم که نشان می داد سرمایه اجتماعی ما در رابطه با اعتماد به دولت به دلایل مختلف ضعیف شده است.

جمهوری اسلامی یک مردم سالاری دینی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: انتخابات سه دوره به ما نشان داد که این موارد هشدارهای مهمی به ما داده است. در کشورهایی که دموکراسی وجود ندارد و مردم نمی دانند می توان از صندوق های رای خورد یا استفاده کرد، اشکالی ندارد زیرا نظام آنها با دموکراسی مرتبط نیست و به سرنوشت مردم فکر نمی کنند، بلکه دغدغه جمهوری اسلامی دارند. به برکت انقلاب و امام نظام دموکراتیک دینی دارد و اقبال و اجبار مردم باید برایش مهم باشد.

وی افزود: انتخابات اخیر به ما هشدار داد، در مرحله اول همه احزاب وارد شدند اما مشارکت به 40 درصد نرسید. 60 درصد که اغراق است، اما یک رقم معمولی 30 درصدی که می توانستند شرکت کنند اما نیامدند، این موضوع قابل توجه است. ما باید به روابط دولت-ملت فکر کنیم زیرا ما یک نظام دموکراتیک دینی داریم نه یک نظام دیکتاتوری.

صالحی تاکید کرد: در این فضا اگر روابط دولت و ملت تجدید و احیا نشود، صرف حضور مجلس و دولت در کنار هم و دستیابی به راه حل مشکلات را حل نمی کند، زیرا مشکلات بزرگ ما را مردم و مردم حل می کنند. تا زمانی که مردم به ما کمک نکنند، اگر به ما اعتماد کافی نداشته باشند، برای حل این مشکلات با ما همکاری نخواهند کرد. بنابراین، ما باید روابط خود را با مردم در شاخه های مختلف حکومت بازسازی و نوسازی کنیم.

وی گفت: باید بپذیریم که کجا اشتباه کرده ایم و در جایی که با مردم بد خلق شده ایم فکر کنیم، از آنها عذرخواهی کنیم و روابط خود را با مردم بازسازی کنیم.

نقش گروه های مرجع اجتماعی در وحدت ملی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم، گروه های مرجع اجتماعی را در ایجاد وحدت ملی موثر دانست و افزود: اگر وحدت دولت-ملت را تقویت نکنیم، واحد حاکمیت به تنهایی پاسخگو نخواهد بود.

صالحی تصریح کرد: از این نظر باید تلاش همه جانبه برای تجدید روابط صورت گیرد. به ویژه از طریق گروه های مرجع فضای اجتماعی زیرا این گروه ها وسیله ارتباط دولت و ملت هستند. اهالی فرهنگ و رسانه، اساتید و اساتید دانشگاه به عنوان میانجی دولت-ملت عمل می کنند. نحوه توجه آنها به ما و نگاه آنها به دولت بسیار مؤثر است. بنابراین باید گروه‌های میانجی را جدی‌تر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه دولت چهاردهم تا به امروز تجربه بسیار خوبی داشته است، گفت: این تجربه خوب می تواند سرآغاز مسیری طولانی باشد که می توان پیمود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رئیس جمهور یک موضوع و مبنای درستی را پیگیری کرد تا بتوانیم با هم متحد شویم و مشکلات ملی را حل کنیم. اگر به دنبال رونق، توسعه، حل مشکلات داخلی و افزایش نفوذ منطقه ای هستیم، راهش همین است.

صالحی با اشاره به رای اعتماد اعضای شورای اسلامی به وزرای دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: دیروز طعم شیرین ثمره این مسیر چشیده شد و می توان این مسیر را طی کرد.

عضو کابینه دولت چهاردهم افزود: مسیری که می توان طی کرد باید قابل عبور باشد، مسیر ایده آل باید چشم انداز داشته باشد. این مسیر از ترکیب نیروها به دست می آید نه از حذف نیروها. هم نیروهای حاکمه و هم نیروهای اجتماعی و با توجه به روحیه رئیس جمهور احساس می کنم مرد این عرصه است.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا