ترند های روز

هوش مصنوعی باید آموزش داده شود و این فناوری شناخته شود

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، محمود کلاری عکاس، کارگردان و فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران که داوری آثار نخستین جشنواره عکاسی تهران را بر عهده داشت، درباره اهمیت عکاسی برای سینما و برگزاری جشن مستقل جشنواره عکاسی تهران گفت. که در سال های گذشته به عنوان نمایشگاه عکاسی و جشنواره فیلم کوتاه در تهران برگزار می شد، گفت: من خودم با عکاسی وارد سینما شدم و عمیقا معتقدم این هنر اساس سینماست. با حفظ اهمیت و جایگاه عکاسی، مسیر رسیدن به سینما قطعا با عکاسی آغاز می شود. عکاسی هنر و زمینه اصلی است و فراتر از درک، درک، تمرین و شکل دادن به زیبایی جریان دارد. عکاسی کمک می کند تا همه چیزهایی را که می خواهیم از طریق عکس ها و تصاویر بیان کنیم، منعکس کنیم.

به گزارش ایسنا، کلاری گفت: خوشحالم که امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران به صورت مستقل عکاسی را بررسی کرد و امسال شاهد اولین جشنواره عکاسی تهران خواهیم بود. امیدوارم این رویداد بتواند در سال های آینده جایگاهی قوی و قابل اعتماد در سطح بین المللی پیدا کند.

وی ادامه داد: بخش عکاسی همیشه اهمیت خود را ثابت کرده است. شاید در ابتدا اهمیت، مکان و جایگاه عکس به خوبی درک نشده بود. نه، در همه جای دنیا اینطور بوده است. خیلی خوب است که از طریق جشنواره های فیلم های جوان و تجربی به تدریج این جایگاه اتفاق افتاده است و قطعا در این جشنواره شاهد درخشش عکاسی و عکاسان خواهیم بود.

این سینماگر پیشکسوت گفت: وقتی به گذشته نگاه می کنیم می بینیم که در سینمای حرفه ای عمیقاً عقب مانده ایم و از جایگاه خود دور شده ایم، پیشرفت بنیاد سینما که عکاسی است جای خوشحالی دارد. من عکس هایی از جوانان فوق العاده باهوش، به روز، آگاه و متفاوت می بینم. این اتفاق بسیار جالب و مهمی است که جوانان ما یک مسیر و افقی در پیش دارند و به سمت آن حرکت می کنند و درگیر اتفاقات و مسائلی که همه ما را تحت تاثیر قرار داده است نشوند. اهمیتی که جوانان برای شغل حرفه ای خود قائل هستند این نوید را می دهد که آنها بدون توجه به مسائل حاشیه ای و محدودیت ها مسیر خود را دنبال خواهند کرد. مسیری که چشم اندازی معنادار، مهم و ارزشمند دارد.

کلاری با اشاره به سطح کیفی بالای جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره ها و رویدادهای منطقه ای انجمن فیلم جوانان ایران گفت: آنچه که به دلیل سابقه همکاری با انجمن باعث خوشحالی من است این است که راه را برای این انجمن هموار کرده است. جوانان مردم جشنواره هایی که توسط سینمای جاوه برگزار می شود از کیفیت و سطح بالایی برخوردار هستند. در گذشته فیلم ها و آثار خلاقانه و بکری می دیدیم و فکر می کنم در جشنواره عکاسی هم همین اتفاق افتاد.

کلاری با اشاره به آموزش عکاسی در دوره های فیلمسازی در دفاتر انجمن گفت: اینکه عکاسی به عنوان پایه فیلمسازی شناخته شده و به هنرجویان انجمن آموزش داده می شود بسیار امیدوار کننده و خوشحال کننده است. اهمیت عکاسی در دستیابی به فیلمسازی، فیلمبرداری، طراحی صحنه و غیره بر هیچکس پوشیده نیست. اساس همه تخصص هایی که سینما را تشکیل می دهد عکاسی است و اغراق نیست اگر بگوییم سینما با تصویر متولد شد. با همان دوربینی که برادران لومیر و کلوزآپی که ثبت کردند. اینکه سینمای جوان این موضوع را آموزش می دهد و جدی می گیرد قدم مهمی است.

این فیلمساز در خصوص تاکید بر هوش مصنوعی در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و اختصاص بخشی به آن گفت: هوش مصنوعی باید آموزش داده شود و این فناوری شناخته شود. برخلاف آنچه به نظر می‌رسد در ایران پدیده‌ها و فناوری‌ها بسیار دیرتر از سایر نقاط جهان به مرحله عملی می‌رسند، یکی از ویژگی‌های جوانان ما این است که به سرعت نسبت به هر پدیده نوظهور و فناوری‌های روز آگاهی پیدا می‌کنند و می‌خواهند جزو اولین ها باشید به نظر من این درک ذهن و تفکر ژن ایرانی است. سینما به معنای عام در ایران با اختلاف زمانی اندک متولد شد.

و افزود: تاثیرات هوش مصنوعی در سینما را در آینده خواهیم فهمید. قطعا اثرات منفی و مثبت دارد. باید بتوانیم تعادل برقرار کنیم، از اثرات مثبت آن استفاده کنیم و آثار منفی آن را شناسایی کنیم. شناسایی مزایا و معایب پدیده های نوظهور یک جنبه اساسی در استفاده از فناوری است. جوانان باید روش‌های کاربردی، حوزه‌های دسترسی، تفاوت‌ها و قابلیت‌هایشان را شناسایی و درک کنند، اما به هر حال هوش مصنوعی و اقبال جشنواره تهران آن چیزی است که باید اتفاق می‌افتد.

کلاری با اشاره به خاطرات حضورش در انجمن فیلم جوانان ایران گفت: انجمن برای من پر از خاطره است. من همیشه گفته ام که قرار نبود فیلمبردار باشم. من از سینمای آزاد قدیم شروع کردم و فیلم های 8 میلی متری و سوپر 8 ساختم که خودم فیلمبرداری نکردم و احمد امینی و شهریار پارسی پور که الان فیلمسازان معروفی هستند فیلمبرداری کردند.

این هنرمند با بیان ویژگی های سینمای جوان تصریح کرد: آنچه در مورد سینمای جوان به یقین می توانم بگویم این است که از ابتدا به نظرم می رسید سینمای جوان و تجربی به عنوان سینمایی که ذات و ماهیتش بر تجربه است، جذابیت های عجیبی دارد. اتفاقی که ممکن است بعداً برای فیلمساز در سینمای حرفه ای رخ ندهد. زیرا در آینده درگیر مسائلی می شود که دیگر با جان و دل نمی تواند آن ها را انجام دهد که نتیجه آن مشخص نیست و در واقع تصمیمات بی پروا و ساده لوحانه خواهد گرفت. چون از همین فضا شروع کردم، در فضای اجتماع و در بین جوانان احساس آشنایی و حضور در یک خانواده می کنم، انگار اصل خود را در آنها می دیدم.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۶ مهر تا ۱۱ آبان ماه ۱۳۰۳ برگزار می شود.

۲۴۳۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا