ترند های روز

همه چیز درباره حواشی شب سعید راد / راد اصلا بازیگری را دوست نداشت و … / ماجرای گریه کیمیا در درمانگاه

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، دو هفته از درگذشت سعید راد می گذرد و تنی چند از همکاران و دوستان این بازیگر قدیمی بعدازظهر دوشنبه ۲۴ مردادماه در مراسمی به همت مجله بخارا در سینما سیف الله داد خانه دور هم جمع شدند. تالار، و استعداد را کشف کردند و از سال های شکوفایی و افول این ستاره سینما گفتند و شنیدند.

در این برنامه که ادامه سلسله نشست های محله بخارا با نام «شب سعید راد» بود، علی دهباشی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت با ابراز تأسف از برگزاری برنامه در این شرایط گفت. که سعید راد در این دنیا نیست.

خاطرات طلایی و سرنوشت عجیب یک بازیگر
وی سپس با دعوت از علیرضا زرین دست، سینماگر پیشکسوت، درگذشت سعید راد را تسلیت گفت و نقش های ماندگار او در سینما را برجسته کرد و گفت: سرنوشت واقعاً عجیب است. یک روز در طبقه بالای همان ساختمان مشغول تدوین فیلم «خداحافظ رفیق» بودم که سعید (راد) و امیر (ندری) کنارم بودند. سعید راد بود که پایه ساخت این فیلم را گذاشت. از طریق برادرم با او آشنا شدم و بعد با هم دوستی برقرار کردیم. در آن زمان برادرم فیلمی به نام «فاتحین صحرا» (به عنوان تهیه کننده) ساخت و از او خواستم نقشی را به سعید بدهد و بعد طرح «خداحافظ رفیق» را به او دادیم. امیر نادری وقتی او را دید گفت این خودش است و بعد از آن فیلم را با 20 هزار تومانی سعید شروع کردیم.

وی ادامه داد: پدر سعید راد خلبانی بود که در زمان رضاشاه برای آموزش به خارج از کشور رفت و بعداً برگشت اما بعداً با گروهی دیگر به جرم مخالفت با شاه اعدام شد. این ساختار طبیعت و زندگی است که به نظر من در نوع خود عجیب است.

زرین دست که کارگردان بسیاری از فیلم های مهم سینمایی از جمله آثار کیمیایی بوده است، در جایی دیگر گفت: در چند فیلم با سعید کار کردم و دوستی خوبی با هم داشتیم. ما یک آدم خوب و یک بازیگر خوب را از دست دادیم. در نقش‌های بعد از انقلاب، یکی از ویژگی‌هایش بیشتر نمایان شد: صدای خاصش که با نقش‌هایی که بازی می‌کرد.

سعید راد ضدقهرمان زخمی نسل من بود
پس از توضیحات دهباشی مبنی بر پخش کلیپی از امیر نادری، مهرشاد کارخانی پشت تریبون حاضر شد و گفت که مدتی است با امیر نادری در ارتباط بوده تا اینکه متوجه شده فیلم جدیدش را در شهری آماده می کند. در آمریکا.

این کارگردان سینما گفت: نسل من سعید راد را به عنوان یک ضدقهرمان زخمی می شناسد. حتی در زمان اکران فیلم تنگنا با تغییر مسیر در سینماها پس از یک هفته مشخص شد که سینمای پرفروش این نوع قهرمانان زخمی را جور دیگری می بیند.

او پس از سال 57 در فیلم برزخی ها در کنار فردین، ناصر ملک مطیعی و ایرج قدری نقشی غافلگیرکننده ایفا کرد که به ستاره های ماندگار تبدیل شدند. سپس ویدئویی از امیر نادری منتشر شد که در آن او خاطراتی از دوستی و همکاری خود با سعید راد تعریف می کند.

غرور و اعتماد به نفس سعید راد در زندگی او تاثیر گذاشت
سپس هوشنگ گلمکانی – منتقد سینما – در سخنانی با اشاره به زرین دست و کارخانی، یادآور شد: سعید راد همزمان با موج نو سینمای ایران کار خود را آغاز کرد و امیر نادری که در کار خود نابغه بود، او را کشف کرد. گفته می شد سعید راد اصلا بازیگری را دوست نداشت و عاشق کاسه بازی بود، اما در مورد کار حتی از نظر مالی هم از فیلم حمایت می کند.

وی ادامه داد: همه اینها در شرایطی اتفاق افتاد که سینمای موج نو به بازیگر جدیدی نیاز داشت اما بعدها با افول سینمای موج نو، سعید راد وارد عرصه فیلم های تجاری شد تا اینکه زمان تولید آن نوع فیلم ها فرا رسید.

این منتقد تصریح کرد: سعید راد با سبکی که داشت در سینمای بعد از انقلاب جایی نداشت و یکی از قربانیان تصمیم گیری های بین فعالیت هایش در دو دوره انقطاع بود. بنابراین مجبور به مهاجرت شد و این گسست ظلمی است که برای یک بازیگر اتفاق می افتد. اگر می توانستید محل زندگی و کار خود را درک کنید، شاید مسیر طبیعی شغل خود را دنبال می کردید. در این سال‌ها گاهی زنگ می‌زد و پیشنهاداتی را جویا می‌شد که البته در نهایت کار خودش را کرد، اما به جز «دوئل» که به سبک خودش نزدیک‌تر بود، از خیلی‌ها رضایت کامل نداشت. . دیگر آثار او

گلمکانی در ادامه به متن پرحاشیه ای که در صفحه مجازی خود نوشته بود اشاره کرد و گفت: 10 ماه گذشته در رختخواب بود و دوست نداشت کسی او را در رختخواب ببیند زیرا به خودش غرور و اعتماد زیادی داشت. . او برای جوان ماندن از یک زندگی سالم پیروی می کرد و تمایل او به جوان ماندن در تصمیم گیری هایش بسیار تأثیرگذار بود. وقتی در فروردین امسال به ملاقات آقای طوسی رفتم، ایشان در وضعیت باورنکردنی قرار داشتند، اما باید بگویم آنچه من به عنوان خانه سالمندان نوشتم، سوء تعبیر شده است. همه فکر می کنند خانه سالمندان جای تاریکی است اما مکانی که آقای راد در آن بود بسیار شیک و مجهز بود و لازم بود شرایط او در چنین مکانی حفظ و درمان شود. فرزندانش هر کاری از دستشان بر می آمد انجام دادند. متأسفانه در این مدت آنقدر سخنان بد و نادرست شنیدیم که تعجب کردیم و عجیب است که با وجود همه ناملایمات (در جامعه) در چنین مواقعی همه معلم اخلاق می شوند، هرچند تلخ است که چنین بازیگرانی داشته باشند. این مقصد

صحبت های طوسی از بهروز وثقی و انتظار برای عینک های خوش بینانه
در ادامه این مراسم جواد طوسی با تشکر از علی دهباشی برای برگزاری این نشست و اینکه پیشنهاد یک شب سعید راد توسط دهباشی بوده است، از توجه بدون مطالبه وی تشکر کرد و گفت: شایسته بود چنین برنامه ای بیاید. اولین. ساخته شده توسط انجمن فیلم تهیه شد.

وی در مقدمه صحبت های خود به موضوع ستاره سازی اشاره کرد و افزود: در سال های 1309 تا 1316 سپتا و اوانسیان چندین فیلم ساختند و بعد تا سال 1326 مکث شد و تا دهه 40 گروهی از بازیگران آمدند. به سینما، به جز ناصر ملک مطیعی که فقط سه چهار سال بازی کرد و در بخش بازیگری نوعی آزمون و خطا وجود داشت. آن زمان به جنبه های کیفی سینما اهمیت چندانی داده نمی شد و بازیگری مثل بهروز و ثوقی باید برای نشان دادن استعداد خود در فیلم های موج نو حضور می یافت.

وی با ارائه مجموعه نقد و بررسی فیلم چند فیلم کیمیا با هدف آسیب شناسی در مسیر زندگی هنری بازیگری چون سعید راد، اظهار کرد: بهروز ووشقی فکر می کنم استیو مک کوئین را برای این نقش در نظر گرفته بود و سعید راد هم پل را می خواست. نیومن اما وقفه چند ساله او را به آرزو رساند که به این شکل برآورده نشود و نقاط اوج بازیگری اش تکرار نشود.

وی با انتقاد از معامله با برخی از هنرمندان، تمایل برخی چهره های سینما را برای بازگشت برجسته کرد و گفت: بهروز ووشقی همچنان در دوراهی بازگشت یا ماندن به سر می برد زیرا در این سن و سال می خواهد هر طور شده در کنار خانواده بماند. چرا این لیست را آنقدر طولانی می کنید که چنین جریانی ایجاد کند؟ آنها همیشه دلشان برای این سرزمین سوخته است، پس چرا بعد از 45 سال عینک خوش بینی نزنیم؟

وی همچنین به دیدار دو ماه پیش خود و مسعود کیمیایی با سعید راد اشاره کرد و افزود: آقای کیمیایی بارها از سعید راد می خواست که دوباره در فیلمش بازی کند اما به هر حال سعید راد هیچ توقعی برای این نقش و تغییر فیلم نداشت. فیلم متن در تاریکی تمام شد و وقتی به نتیجه رسیدند به دلیل عدم همکاری وزارت ارشاد ساخت آن فیلم منتفی شد. آن دو با دیدن یکدیگر در آن درمانگاه گریه کردند و آقای کیمیایی پس از پاک کردن اشک هایش در گوشه ای به او نزدیک شد.

طوسی در پایان با اشاره به پیگیری مشکلات پزشکی فرزندان راد تاکید کرد: تمام تلاش ها برای بهبود وضعیت سعید راد انجام شد اما او آنقدر تصادف کرد که چاره ای نداشت و هیچکس در این زمینه مقصر نیست. تاریخ جز شرایط فرهنگی ما که در غرور سعید راد باعث افول یک ستاره شد.

220245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا