ترند های روز

هاشمی رفسنجانی: ما دشمنان خود را با حمایت شوروی می بینیم

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایندر پی تشدید تنش های مرزی ایران و عراق در مرداد 1359 (کمی قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی) و سوء ظن ایران به کمک های شوروی به عراق، روابط ایران و شوروی تیره شد. در همان روزها خبرنگاران از هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس درباره این موضوع سوال کردند. هاشمی در آن روزها برنامه ریزی کرده بود که هر هفته یک نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار کند. در زیر بخش هایی از گفتگوی روزنامه نگاران و هاشمی رفسنجانی درباره روابط تیره ایران و شوروی را به نقل از کیهان در 4 مرداد 59 می خوانید:

آیا روابط تیره ایران و شوروی به دلیل کمک شوروی به عراق است؟

اگر طرفین بر خلاف منافع یکدیگر عمل نکنند، روابط خوب طبیعی است. من تیرگی روابط را نمی بینم. چون اتحاد جماهیر شوروی کار جدیدی انجام نداده است، وضعیت مانند گذشته است و در هر صورت، اگر بخواهیم روابط «دوستانه کامل» داشته باشیم، چنین مشکلاتی نباید وجود داشته باشد و دشمنان خود را تحت حمایت دولت می بینیم. اتحاد شوروی. اتحاد جماهیر شوروی

آقای مکری [سفیر وقت ایران در شوروی] گفته می شود رابطه ایران با شوروی به مرز خود خواهد رسید. آیا این نشانه روابط تیره نیست؟

این یک تاریکی جدید نیست، در هر صورت، این درخواستی است که ما از اتحاد جماهیر شوروی داریم که از دشمنان ما حمایت نکند.

رایج است که برخی از گروه های سیاسی به ویژه گروه های مارکسیستی در نهادهای انقلاب و حتی به طور معمول در حزب جمهوری اسلامی نفوذ کرده اند. به عنوان رئیس قوه مقننه چه پیشنهادی دارید؟

در مقایسه با قسمت اول، زمانی که آنها نفوذ کردند، من تأثیر مؤثری در سازمان های انقلابی نمی بینم. البته نمی توان گفت کاملاً آسیب ناپذیر است، البته با باز بودن این درها و فضای آزادی که وجود دارد، بسیار طبیعی است که افرادی با اهداف خاص در آن نفوذ کرده باشند. در حزب جمهوری اسلامی که من به آن وابسته هستم، می توانم تاکید کنم که به هیچ وجه نمی توانم آثار این نفوذ را ببینم. تاکنون حتی یک مورد به ما نشان نداده اند که چنین نفوذی وجود داشته باشد و ما مجبور به انجام کاری که نمی‌خواهیم باشیم. به هر حال اگر در جای دیگری نفوذ کرده اند که می تواند طرف باشد، باید مراقب باشیم تا از نتایج اقداماتشان به میزان نفوذ آنها پی ببریم و از نظر اطلاعاتی، اگر کاری از دستمان بر می آید. به هر حال انجامش می دهم.

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا