ترند های روز

نامه شورای عالی تهیه کنندگان فیلم به وزیر جدید ارشاد

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، در بخش‌هایی از این نامه خطاب به سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ضمن خیرمقدم و اشاره به عملکرد مدیریت فرهنگی در سال‌های اخیر، توضیح می‌دهند که چه بر سر سینماگران آمده است. ? و در این زمینه از جمله تفویض اختیارات قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نهادهای غیرمسئول در ارزیابی آثار خود، عدم رعایت عدالت در حفظ کثرت تولیدات و انواع مختلف را مطرح کردند. سينما، اعمال محدوديت هايي كه منجر به بيكاري كارگران به ويژه در گروه هاي مولفان نظير تهيه كنندگان و كارگردانان مي شود، سينماي ايران خارج از چرخه روابط فرهنگي بين المللي، سهل انگاري در واگذاري اختيارات تعريف شده و قانوني وزارتخانه از فرهنگ به صدا و سیما و ساترا، گسترش و جذب بی رویه چندین هزار عضو صندوق اعتباری هنر در جریان های غیرمرتبط و کاهش توان خدماتی این بنگاه خدمات اقتصادی، تبعیض در تخصیص بودجه های رسمی و ورشکستگی اصلی جریان تولید و توزیع سینمای ایران، تضعیف جایگاه حقوقی اصناف و اتحادیه ها، تامین نیروی انسانی غیرمتخصص به وزارتخانه، ممنوعیت غیرقانونی فعالیت هنرمندان، چند مرحله نظارت و اعمال ممیزی، ارائه غیرواقعی غیرواقعی آمارهای کارشناسی و غیرمستند که در برخی موارد منجر به سوء استفاده و سیاست گذاری با خطاهای فراوان و زیان های فراوان شده است.

در ادامه شورای عالی تولیدکنندگان سوالات متعددی را از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد که از جمله اینکه مدیران فرهنگی دولت چهاردهم چه تدابیری برای رفع آثار ورود غیرقانونی و دخالت برخی نهادها در این حوزه اندیشیده اند. قانونی بودن و فعالیت های حرفه ای هنرمندان و مدیران عکاسی؟ به عنوان مثال، با توجه به پاسخ صریح و شفاف رئیس جمهور به سوال خانه سینما در مورد حق یا امتیاز کار در یک حرفه، در گزارش کارگروهی به ریاست شخص وزیر دولت سیزدهم و متشکل از نمایندگان قوه قضائیه آمده است. ، وزارت کشور و سازمان امنیت از وقایع 1401 تشکیل شد، بررسی می کنید؟

علاوه بر این، شورای عالی تهیه کنندگان خواستار رسیدگی به سیاست سه سال اخیر در حوزه سینما شده که آن را اشتباه می دانند و باعث ورشکستگی بخش بزرگی از سینمای رو به رشد ایران شده است.

در زیر نگاهی به آمار سال های اخیر بیندازید:
«بر اساس گزارش آمار اکران ۱۴۰۰، امسال ۴۴ فیلم سینمایی با ۷ میلیون بیننده و در مجموع ۱۵۹ میلیارد تومان فروش اکران شد و نکته ناراحت کننده این است که بیشتر این آمار به فروش در گیشه تنها ۴ فیلم محدود شده است. که متعلق به ژانر کمدی هستند و بقیه 40 فیلم به حدی آسیب دیده اند که برخی حتی به بخشی از سرمایه اولیه خود نرسیده اند.

در سال 1401 از بیش از 150 فیلم سپرده شده، تنها 50 فیلم اجازه اکران عمومی پیدا کردند که به دلیل بحران کرونا 14 میلیون و 300 هزار بیننده داشت و در مجموع 450 میلیارد تومان فروش به ثبت رسید. اما امسال تنها 9 فیلم موفق به کسب سود شدند و 41 فیلم متحمل ضرر شدند.

در سال 1402، 55 فیلم اکران شد و با آمار 27 میلیون بیننده، تنها 12 فیلم سود و 42 فیلم ناموفق بود. بیش از 180 فیلم آماده اکران در انبار پس از سال ها اکران نشدند و این امر باعث ورشکستگی سرمایه گذاران و تهیه کنندگان و یا توقف کار در حرفه مورد علاقه خود شد.

همه اینها در شرایطی است که طبق آماری که به دست مردم می رسد، تولیدکنندگان سینمای ایران به طور متوسط ​​هر پنج سال یک بار موفق به ساخت یک فیلم می شوند و این آمار به 10 تا 15 سال وقفه در تولید کارگردانان مستقل می رسد. بیکاری مطلق و گسترده…»

سپس از آمار رسمی منتشر شده توسط نهادهای رسمی سینمایی در سال های اخیر انتقاد کردند.

در بخشی دیگر از نامه شورای عالی تهیه کنندگان فیلم خطاب به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، به اهمیت جشنواره فیلم فجر به عنوان میراث 40 ساله سینمای ایران اشاره شده است که در سال های اخیر از سینمای ایران دور شده است. از جایگاه واقعی خود به دلیل سیاست های نادرست و باعث شد که سینماگران نتوانند به هم نزدیک شوند، این سوال را مطرح کردند که چه تدابیری برای رفع این آسیب در نظر دارید؟
و همچنین با انتقاد از وضعیت بین المللی سینمای ایران اذعان داشتند که در سال های اخیر این حضورها به صفر رسیده است.

در قسمت پایانی نامه شورای عالی تهیه کنندگان فیلم خطاب به وزیر ارشاد، با اذعان به اینکه شما و مدیران محترم آینده شما با موافقان و مخالفان زیادی روبرو هستید و چالش ها بیشمار است، ادامه دادند: اما با توجه به مواضع صریح رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش‌های 8 گانه سینما، طبیعتاً باید به‌عنوان دولت وفاق، دوستی و شفافیت عمل کنیم که با سیاست‌های دوره گذشته چه می‌شد؟ در گام اول رسیدگی فوری انجام شد و از اقدام دولت سیزدهم در خصوص قانونی شدن محدودیت های حرفه ای فیلمسازان از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سند ملی سینمایی» که بدون مشورت تهیه شده بود، جلوگیری شد. و حضور اهالی سینما و کارشناسان این حرفه به حق مهمترین انتظار اهالی سینما از وزیر و مدیریت فرهنگی دولت چهاردهم است.

همچنین رسیدگی به ممنوعیت کار، ممنوعیت خروج، تکریم و اعاده حیثیت هنرمندان و سینماگران، رعایت عدالت در حمایت و تشویق انواع سینما، عدم دخالت دولت در فیلم‌هایی که پس از طی مراحل قانونی تولید می‌شوند. ، از مهمترین انتظارات جامعه سینمایی در این نامه آورده شده است.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا