ترند های روز

میدان آزادی قرار بود بزرگترین میدان جهان باشد.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینروز چهارشنبه 31 شهریور 1346 خبرنگار اطلاع رسانی اخبار جدید در مورد “امپریال پلازا” [آزادی کنونی] گاو بر اساس این خبر میدانی که امروزه به نام آزادی می شناسیم باید بزرگترین میدان جهان بوده باشد. خبری که خبرنگار روزنامه در آن روز از این حوزه منتشر کرد به شرح زیر بود:

این میدان که به شکل بیضی ساخته خواهد شد، 445 متر طول و 275 متر عرض دارد، بنابراین مساحت کل آن 122375 متر مربع خواهد بود.

یک مقایسه

میدان شاه اصفهان که تاکنون بزرگ‌ترین میدان ایران محسوب می‌شود، تنها ۴۰ هزار متر مربع مساحت دارد. با مقایسه میدان شاهنشاهی با میدان شاه اصفهان می توان به وسعت و عظمت این میدان پی برد.

شهیاد آریامهر

ساختمانی در ضلع غربی میدان شاهنشاهی احداث می شود که به نام «شهید آریامهر» نامیده می شود. طراحی این ساختمان توسط مهندس جوان ایرانی حسین امانت انجام شده است.

بنای شهیاد از بتن آرمه و با بهره گیری از پیشرفته ترین تکنیک های ساختمانی ساخته شده است و در طراحی آن سنت های دیرینه معماری ایرانی مد نظر است و در عین حال که نموداری از قدرت و عظمت ایران باستان و هنر و تمدن این سرزمین است. همچنین جلوه ای از پیشرفت عظیم ایران مدرن است. وی در تهیه طرح بنای شهیاد آریامهر از طاق کسری و ساردین های دوران سلجوقی و صفوی و به ویژه برج طغرل و گنبد قابوس و کاشی کاری های عصر صفوی الهام گرفته است.

پست های زنجیره ای

در اطراف بنای یادبود شهیاد آریامهر در محوطه میدان شاهنشاهی غرفه هایی ساخته شده است که هر کدام به یک سلسله بزرگ ایرانی اختصاص دارد و مظهر تاریخ دو و نیم هزار ساله شاهنشاهی ایران است. برای اینکه این غرفه ها اهمیت ساختمان «شهیاد آریامهر» را تحت الشعاع قرار ندهد، غرفه ها در زیر سطح میدان قدری قرار می گیرند.

میدان آزادی قرار بود بزرگترین میدان جهان باشد.

ظروف انقلاب

در یک طرف بنای یادبود شهیاد آریامهر، غرفه‌های سلسله‌های پیش از اسلام، در سمت دیگر غرفه‌های سلسله‌های بعد از اسلام و در محور غربی، غرفه خاندان جلیل پهلوی با پلاک‌هایی با 9 اسکناس وجود دارد. از انقلاب سفید قرار خواهد گرفت.

بازدیدکنندگان با آسانسور به قلب ساختمان می روند، جایی که یک اتاق کنفرانس، کتابخانه و موزه بزرگ ساخته می شود. در شالوده بنا و بدنه‌های آن نقوش برجسته‌ای وجود دارد که نشان‌دهنده رویدادهای مهم تاریخ ایران و پیشرفت آن در سال‌های اخیر خواهد بود.

بعدازظهر 11 نوامبر. [۱۳۴۶] معظم له برای نصب لوح یادبود شهیاد از میدان شاهشاهی بازدید خواهند کرد و به مناسبت جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران که قرار است در سال ۱۳۵۰ برگزار شود، بنای یادبود شهیاد افتتاح می شود.

259

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا