موسیقی کودکان را در مرکز بگذارید
به گزارش خبرگزاری فارسیرو به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، در راستای بررسی وضعیت موسیقی و آواز کودک و نوجوان و بررسی جایگاه و جایگاه کانون پرورش فکری کودکان. . و نوجوانان این ناحیه اولین جلسه بعدازظهر روز دوشنبه 12 دی ماه 1403 با حضور نخبگان عرصه موسیقی و آواز با حضور حامد شلاقی مدیر کل کانون پرورش فکری استان برگزار شد. کودک و نوجوان فرهاد فلاح معاون فرهنگی و محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون و چهره های مطرح این حوزه در سالن حضور داشتند. نشست مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.
در این نشست ضمن ارائه کارنامه ای از فعالیت سرود و موسیقی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نظرات، انتقادات و پیشنهادات حاضرین که از نوازندگان، آهنگسازان، نوازندگان، شاعران، ترانه سراها و مربیان بودند، ارائه شد. از زمینه های مختلف از موسیقی استفاده شد.
این سومین جلسه ای است که به پیشنهاد مدیر کل کانون با حضور جمعی از کارشناسان برگزار می شود و در دو جلسه قبلی هم کارشناسان و معلمان شعر و آواز در مرداد 1403 و هم نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان با هم دیدار کردند. و جوانان در آذرماه تا کارشناسان بتوانند مستقیماً پیشنهادات، انتقادات و مناظره با مدیران ارشد، معاونان و مدیر کل مرکز ارائه دهند.
در ابتدای این جلسه مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکتی ضمن خیرمقدم به حاضرین در نشست صمیمانه هم اندیشی گفت: در این نوع جلسات بیشتر شنونده هستیم تا در آینده پیشرفت کنیم. فعالیت ها و گزارش عملکرد ارائه نخواهیم کرد.
در زیر برخی از حاضران در این جلسه به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
لزوم تغییر سیاست های کانون در حوزه موسیقی
شهروز حقی به عنوان اولین کارشناس و کارشناس، بازآفرینی سیاست های مرکز را در اولویت قرار داد و اظهار داشت: در جلساتی که در مرکز و با مدیرکل مرکز داشته ام، متوجه شده ام که مرکز قصد جدی دارد. که سرود و آواز دسته جمعی باید به شکلی خاص وارد عرصه موسیقی کودک و نوجوان شود. این مرکز به عنوان حامی و متمایز از سایر نهادها عمل می کند و با توجه به ظرفیتی که در کشور دارد لازم است سیاست های خود را در حوزه موسیقی تغییر دهد.
میزان تولید و مصرف موسیقی کودک و نوجوان در کشور ناچیز است
پیروز ارجمند در ادامه به ارائه چند پیشنهاد و انتقاد درباره رویکردهای کانون در عرصه موسیقی پرداخت و توضیح داد: کانون برای من 47 سال خاطره دارد. من از 7 سالگی در کانون کرمان بزرگ شدم و کانون را خانه خود می دانم. من مدرس و تهیه کننده در زمینه موسیقی و مدیر بستر اینترنتی شیدا هستم و اخیرا تحقیقاتی در زمینه موسیقی کودک و نوجوان انجام داده ام که نشان می دهد میزان تولید و مصرف موسیقی کودک و نوجوان بسیار زیاد است. کوچک، نهادهای متولی تولید آثار موسیقی کودک و نوجوان پولی پرداخت نمی کنند و از سوی دیگر، عموم مردم این نوع موسیقی مصرف کننده این آثار نیستند، زیرا اکثر آثار تولید شده در این زمینه هستند. درخواست کرد. و هیچ ثمره هنری ندارند.
وی با تاکید بر اینکه کانون باید جایگاه موسیقایی خود را بازآفرینی کند و مانند گذشته در عرصه موسیقی پیشگام شود، گفت: در این شرایط کانون باید در مرحله اول مخاطب را بسنجد و بشناسد تا با شناخت نیازها و سلیقه ها آثاری خلق کند. موزیکال های مخاطبانش تولید، آموزش و دانش موسیقی کودک و نوجوان باید جدی گرفته شود و موثر باشد و از شعار و برنامه صرف پرهیز شود.
تقویت سواد موسیقایی و شنیداری کودکان و نوجوانان
شهلا میلانی که سال ها به عنوان مدرس موسیقی در کانون فعالیت کرده است، در ادامه بیان کرد: سرود بخشی از شاخه موسیقی است و کودکان و نوجوانان به موسیقی نیاز دارند، تنها سرود خانه ساز نیست. این نسل باید با آموزش موسیقی و آلات موسیقی برای کودکان و نوجوانان آشنا شود. اگر می خواهیم کودکان و نوجوانان به سمت کارهای خوب موسیقایی پیش بروند، باید سواد موسیقایی و شنیداری آنها تقویت شود. لازم نیست هرکسی که آموزش می بیند خواننده، نوازنده یا آهنگساز شود. بلکه به عنوان یک عضو شنونده موسیقی جامعه، باید سواد شنیداری و همچنین سواد خواندن و نوشتن خود را تقویت کنید.
مرکز باید موزیک را به عهده بگیرد نه سرود.
سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان گروه کودک و نوجوان در ادامه به بیان نکاتی در زمینه موسیقی نسل هدف کانون پرداخت و گفت: در این نشست خاطراتی از دوران عضویتم در کانون را یادآور شدم. ، زمانی که پیانویی را که در دفتر مرکز محله مان بود، مخفیانه یاد گرفتیم که مسئول و نماینده آموزش و پرورش فکر کردند آن ساز فلوت است و بعد با حرکت مرکز به سمت موسیقی و ظاهر. و با رشد چهره هایی چون تاج کریمی و فردین خلطبری، موسیقی ایرانی به بلوغ بیشتری رسیده است و نمی توان تاثیر کانون را در این راستا نادیده گرفت و کانون فعلی نیز باید به سمت آن میزان تاثیرگذاری و تولید آثار حرکت کند. مانند کشف استعدادهای موسیقی.
وی با اشاره به حضور خود در دوران جنگ تحمیلی گفت: در 34 ماهی که در خط مقدم بودم، 14 ماه گروه های سرود را به جبهه بردم تا برای سربازان بخوانم. البته در شرایطی که اکنون پس از گذشت بیش از سه دهه از جنگ، رویکردهای موسیقی باید تغییر کند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولی موسیقی این نسل باشد نه سرود. کودکان و نوجوانان را باید از موسیقی ای که متعلق به آنها نیست و باید موسیقی خاص خود را داشته باشد نجات داد و سرود یکی از صدها نوع موسیقی است. متأسفانه سرود بهانه ای شده است تا مسئولان از طریق آن سخنان خود را بیان کنند، این بهانه بدی نیست، اما آیا برای دیده شدن کافی است؟ این نگاه کمی به سرود چه جایگاهی برای نگاه کیفی به سرود دارد؟ و از این حیث مرکز موظف است زیرساخت های بالا بردن کیفیت آثار موسیقایی و تولید سرودهای خوب را فراهم کند.
تقویت موسیقی در ساختار کانون پرورش فکری
فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز اظهار داشت: در دومین جشنواره سرود که در کانون برگزار شد، نزدیک به 20 هزار نفر در تمامی مراکز کانون شرکت کردند که رونق بخش بود که به موسیقی و آهنگ بیشتر توجه می کنیم و می خواهیم از نظر تخصصی شما کارشناسان استفاده کنیم تا موسیقی، آموزش آن و تولید آثار موسیقایی و سرودهای کودک و نوجوان در ساختار برنامه نویسی از کانون قوت بگیرد. .
کانون سرود را به جای اصلی خود برگرداند.
رضا مهدوی دبیر جشنواره موسیقی فجر با انتقاد از این دیدگاه که همه آثار موسیقایی یک گروه سرود شناخته می شوند، گفت: اکثر جشنواره هایی که توسط دولت و نهادهای حاکمیتی در طول سال و در سراسر کشور با عنوان جشنواره سرود برگزار می شود، برگزار می شود. خارج از تناسب با ماهیت آهنگ؛ من فکر می کنم با حذف کلمه “سرود” از نام قطعاتی که به عنوان سرود منتشر می شوند، مشکل حل شود، زیرا موضوع این است که بیشتر قطعاتی که به عنوان سرود منتشر می شوند، آهنگ یک قطعه پاپ هستند و نه در همه . آنها سرود نیستند.
وی با اشاره به اینکه ضعف کانون در سال ها و دهه های اخیر در حوزه موسیقی به دلیل این است که کانون زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است، گفت: سرود توسط آموزش و پرورش از بین رفت و منجر به موسیقی پاپ شد. آهنگسازانی که تولید و تنظیم کردند سرود را خواندند، افول سرود از آنجا شروع شد و سرود نمونه ای از سطح پایین موسیقی پاپ ایرانی و غیر ایرانی شد. کانون باید توجه ویژه ای به موسیقی کودک و نوجوان داشته باشد و جایگاه سرود را به خود بازگرداند و از حوزه موسیقی و مافیای سرود خارج کند.
جایگزین کیفی برای کمیت در سرودها و موسیقی.
در ادامه علیرضا قزوه با اشاره به اهمیت و جایگاه سرود در جامعه و انواع سرود، پیشنهاد کرد کانون سعی کند با حمایت و همراهی موسیقی، به عنوان مربی کودک و نوجوان، قطعات موسیقی باکیفیت تولید کند. مردم، به ویژه، سرود می خوانند و از کمی سازی اجتناب می کنند.
این مرکز در زمینه موسیقی کودک و نوجوان هم مروج و هم تولیدکننده است.
در پایان نشست نخبگان عرصه موسیقی و آواز، حامد ثقاتی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تمامی کارشناسانی که در پیشبرد اهداف کانون در حوزه کودکی کمک کردند، تشکر کرد. و موسیقی نوجوانان گفت: در این مدت مسئولیت کانون را بر عهده دارم. جلسات زیادی با اهالی هنر، صاحب نظران و صاحب نظران داشته ام و سعی می کنم در حوزه فعالیت با نخبگان حوزه های مختلف دیدار داشته باشم. هر هفته یا هر دو هفته مرکز تجربه دارد، بگذار بنشینم صحبت کنم. در مورد این جلسه باید بگویم نکاتی که دوستان مطرح کردند نجیبی، متفکرانه، مؤدبانه و آینده نگر بود و این موضوع به من، معاونان و همکارانم قوت می بخشد.
وی افزود: در نظر داریم از دیدگاه های شما به عنوان نقشه راه استفاده کنیم و مسیر آینده خود را بر اساس دیدگاه شما تنظیم کنیم و پس از آن ضمن برگزاری جلسه مشترک، پیشرفت کار را بررسی کنیم.
نشست همفکری نخبگان عرصه موسیقی و سرود کودک و نوجوان در روز دوشنبه 12 دی ماه 1403 در سالن اجتماعات مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. حضور چهره های مطرح در این عرصه.
نشست همدلی کارشناسان سرود و موسیقی کودک و نوجوان با حضور شخصیت هایی چون سید جواد هاشمی، ناصر فلاحی، علیرضا قزوه، شهلا میلانی، پیروز ارجمند، رضا مهدوی، شهروز حقی، محمود ادظیم، محمد فرشته نژاد، میلاد عرفان پور. جعفری، بهنام صبوحی، شهرام رکوعی، صمد جلالیان، امید مهرانیا، سعید مجیدی، مهدی جاور، قاسم صرافان، احسان جوادی، امید لادر، مهدی زارع، آیدین کاظمی زاد، احمد رمزی، جاوید عسگری، محمدجواد الهی پور، حامد جلیلی، محمود صالحی و هادی ربیعی که به عنوان نوازنده، آهنگساز حضور داشتند. نوازندگان، شاعران، آهنگسازان و اساتید رشته های مختلف موسیقی و نظرات آنان مطرح شد
۲۴۴۵۷