ترند های روز

من مجذوب جادوی بلوچستان شدم/ ساخت «موداغ زیاد» برای من مسئولیت جمعی است/ امیدوارم تئاتر رسانه ای برای هویت ملت بلوچ باشد.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، صادق سهرابی کارگردان این برنامه در ابتدای سخنان خود گفت: راه برون رفت از بسیاری از مشکلات استان ما فرهنگ سازی است. به همین دلیل دغدغه من به عنوان کارگردان فقط حضور در جشنواره نبود و از ابتدا به اجرای عمومی فکر می کردم. به همین دلیل از خانم اسکندری خواستیم که ما را در اجرای این نمایش در تهران یاری کنند.
ملازهی نویسنده برنامه مچ مدگ نیز در سخنانی گفت: مچ در زبان بلوچ نخل است و مادگ ملخ است، داستان به هجوم ملخ ها به نخلستان ها اشاره دارد و یکی از بزرگترین آفت های مردم بلوچ و کشاورزان ملخ بودند و داستان جریان واقعی دارد.» ملخ در این اثر به هر آنچه یک جامعه دارد اشاره می کند و نشان می دهد که جوامع چگونه با این تهاجم برخورد می کنند.
در ادامه سهرا اسکندری تهیه کننده این نمایش ضمن خیرمقدم گفت: جا دارد از «مریم رودبارانی» که در زمان غیبت به دلیل تداخل کارگاه دکتر رفیعی در کاشان با این نمایش یک تن در کنار من بود تشکر کنم. کار را به جلو برد و من از اعضای رسانه تشکر می کنم که به آنها کمک می کنند تا به درستی از تلاش و تلاش یک گروه انتقاد کنند و منعکس کنند. البته فراتر از فروش به هر شکل و رسانه ای، دست در دست شما همکاران رسانه ای می گذاریم و خود را جدا از شما نمی بینیم.

ستاره اسکندری در این زمینه افزود: آنچه لازم به ذکر است این است که حضور این تیم در پایتخت و مجموعه تئاترشهر به هیچ وجه یک سیاست کلی نیست و فقط مختص شخص آقای حمید نیلی مدیرکل است. هنرهای نمایشی و همکاران مجموعه تئاتر شهر است و باید بپذیریم که مردان ما در دولت نه به فکر تئاتر و نمایش هستند و چه به دنبال استعدادیابی برای تئاتر شهر هستند و حتی یک نفر مسئول سیاست گذاری فرهنگی هم نیست. جنبشی به این معنا; هدف از برگزاری این نشست، انتقال اهمیت تئاتر شهر است.
وی دلیل حضور خود در این نمایش را مسئولیت فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: این فعالیت مختص این نمایش نیست و همانطور که می دانید سال هاست در این عرصه چه با دوستان دانشجو و چه در مکان هایی مانند “کازا برناردا آلبا”. به سرپرستی استادم دکتر علی رفیعی. و امروز در کنار بچه ها این سمت را در نظر می گیرم چون می توانم توجه مرکز هنرهای نمایشی تهران را به تیمی جلب کنم که بدون حمایت مالی تلاش می کند تئاتر کار کند. افتخار می کنم که اولین تماسم با بلوچستان در جشنواره مد و لباس بود و در آنجا متوجه شدم که چقدر از کشورم اطلاعات کمی دارم. متأسفانه آنچه سینما و ادبیات ما بازتاب داده فقط در مورد قاچاق، ترور و فقر است، اما این استان دارای فرهنگ غنی است که رها شده است.
وی ادامه داد: زمانی که فیلم «خورشید آن ماه» ساخته شد، زیر سحر و جادو بلوچستان افتادم. این فیلم در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفت اما در خارج از کشور به خوبی دیده شد. اگرچه ممکن است نام تهیه کننده از ابتدا تا انتها شامل حال من نباشد، اما در کنار بچه ها بودم تا حداقل به خیلی ها بفهمانم دوستانی که در شرایط سخت و بدون حمایت مالی هستند، اعتقاد دارند که تئاتر نقطه عطفی است. فرهنگی
تهیه کننده تئاتر «ماچ ماداگ» تاکید کرد: هدف ما این است که مردم را متوجه این فرهنگ کنیم که باید مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهیم. اگر بخواهیم منتظر سیاست گذاران باشیم به جایی نمی رسیم. در تمام شهرهای ایران فرهنگ کتابخوانی در حال فراموشی و نابودی است، کودک از طریق کتاب خیال می کند و رویا می بیند. امیدوارم قدم بعدی برای همه ما ایجاد کتابخانه های سیار باشد.

من جادوی بلوچستان هستم"عروسک ماج."برای من این یک مسئولیت اجتماعی است. امیدوارم تئاتر وسیله ای برای شناخت مردم بلوچ باشد.

وی با بیان اینکه تئاتر کار سیاسیون نیست، گفت: سال هاست که دانشجوی تئاتر می پذیریم. بدون داشتن اتاقی برای اجرا. در گذشته تئاترهای تهران موظف بودند در شهرستان ها اجرا داشته باشند. اما اکنون این اتفاق نمی افتد. از حمید نیلی مدیر مجموعه تئاتر شهر تشکر می کنم که ما را همراهی کرد. اما من به شدت با سیاست تئاتر مخالفم.
اسکندری در پاسخ به سوالی درباره جذابیت های تئاتر در نبود چهره در این نمایش گفت: دیدن چهره اتفاقی گذرا است اما شناخت فرهنگ یک قوم اتفاق بزرگتری است. حضور مردم همچنان برای من مهم است. اما این حضور به چه قیمتی باید رخ دهد؟ تشویق عمومی به گروه اجرایی انرژی می دهد. من مردم را به دیدن فرهنگ واقعی یک ملت شریف دعوت می کنم. امیدوارم تئاتر دوستان شهر اینگونه اجراها را تکرار کنند. رسالت رسانه انعکاس آنچه دارای کیفیت است است.
اسکندری ادامه داد: چهره ها در همه جای دنیا جذاب هستند. سوال این است که ارزش ها چگونه حرکت می کنند. در این نمایش ویژگی های فرهنگی استان از جمله رقص، لباس و موسیقی ارائه می شود. ساکنان مرکز بخشی از فرهنگ واقعی این استان را می شناسند. خوب است که در طول سال زمانی را برای تماشای تئاتر در فضای باز داشته باشید.
اسکندری در بخش پرسش و پاسخ نیز اظهار داشت: تمام تلاش ما بیداری اهالی فرهنگ است و می خواهیم بگوییم هر کدام از ما باید سهم خود را از مسئولیت اجتماعی برعهده بگیریم و ببینیم در جریان فعلی چه اتفاقی افتاده و نهادینه می شود. وضعیت فرهنگی». امیدوارم همه ما در قبال استان های کشور این مسئولیت را داشته باشیم.

من جادوی بلوچستان هستم"عروسک ماج."برای من این یک مسئولیت اجتماعی است. امیدوارم تئاتر وسیله ای برای شناخت مردم بلوچ باشد.

ستاره اسکندری در پایان گفت: این کلمه سلبریتی آنقدر فاجعه شده که دیگر از آن استفاده نمی کنم اما در همه جای دنیا چهره های شناخته شده کار تئاتر می کنند. در اثر «ماچ ماداگ» ویژگی فرم، موسیقی و روایت وجود دارد. اساس تئاتر حضور مردم است، نفس مردم به گروه اجرایی انرژی و تاثیر می دهد. مشخص است که عموم مردم باید برای دیدن این نمایش بیایند اما نمی دانم چرا در سال های اخیر وضعیت به این شکل شده است. در حال حاضر فضای مجازی نیمی از خواسته ها و انرژی افراد را مصرف می کند و این بسیار دردناک است. همه مردم را به دیدن فرهنگ واقعی مردم شریف که سالهاست مهجور مانده اند دعوت می کنم.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا