منشا کودتای 28 مرداد و درگیری با مصدق و فاطمی چه بود؟
مهسا بهادری: وقتی به گیشه و فیلم های برتر نگاه می کنیم، متوجه می شویم که رقابت بسیار نزدیک است، نام هایی در این جدول وجود دارد که امکان ندارد مردم به این راحتی از آن ها عبور کنند. بهرام افشاری، هوتن شکیبا، نوید محمدزاده، محسن تنابنده، بهرام رادان پژمان جمشیدی و هادی حجازی فر بازیگران سرشناسی هستند که تجربه آنها را در کارهای کمدی می شناسیم.
بازیگرانی که رقابت سختی در گیشه داشتند، مثلاً فیلم «هفتاد سی» که ده روز پیش اکران شد، 31 میلیارد تومان فروخت و 554 هزار تماشاگر را جذب کرد. این فیلم داستان پیرمردی به نام یعقوب را روایت می کند که به گفته پزشک به زودی بر اثر تومور در سرش فوت می کند. مرد 30 میلیارد تومان در بانک ضرر می کند. تا با گرفتن پول از بانک او را زنده نگه دارند. شما باید تحویل بگیرید و بعد بمیرید تا آنها صاحب پول شوند و در جیب خود بگذارند.
در رده دوم گیشه نیز مانند هفته گذشته، «پخت زودپز» ساخته رامبد جوان قرار گرفته است، فیلمی که اگرچه حدود دو ماه از اکران آن می گذرد، هفته گذشته رتبه دوم را به خود اختصاص داده و با 116 هزار تماشاگر، 6 میلیارد تومان فروش داشته است. .
فیلم «صبحانه با زرافه ها» نیز کمتر از نیمی از مخاطبان خود را داشت، تعداد بینندگان این فیلم از 196 هزار نفر به 87 هزار نفر رسید. این فیلم از 18 آبان اکران خود را آغاز کرد و در هفت روز گذشته فروش حدود 5 میلیارد تومانی را در گیشه به ثبت رساند.
همچنین با توجه به تعطیلی سینماها، امروز 25 آذرماه دو فیلم «خیانت» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «درگیری» به کارگردانی محمدرضا لطفی اکران شدند.
نکته مهم در اکران پاییزه ایجاد تنوع در ژانر برای اکران فیلم است. فیلم اول دارای محوریت تاریخی است، در این اثر که توسط مسعود کیمیایی ساخته شد، کودتای 28 مرداد و دغدغه مصدق و دکتر فاطمی از منظری متفاوت اما تاریخی مطرح شد و 342 نفر. من این فیلم را از زمان اکرانش دیدم که کمتر از 24 ساعت دیگر می نشیند.
علاوه بر این ماجرا، فیلم «تعارض» با نگاهی روانشناختی به اسکیزوفرنی می پردازد، اولین ساخته محمدرضا لطفی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد، امروز ۱۹ نفر را به سینما کشاند. این فیلم داستان مردی را روایت می کند که عاشق زنی می شود.
بحث در مورد تنوع در اکران فیلم بسیار مهم است. در این زمینه عباس رافعی نویسنده و کارگردان توضیحاتی ارائه کرد. وی یکی از مشکلات کنونی سینما را عدم تعادل در فرافکنی آثار می داند، در این باره توضیح می دهد: اکنون یکی از وظایف شورای سیاسی سازمان سینمایی این است که وارد جزئیات و برنامه ریزی شود چرا که اگر رئیس سازمان سینمایی این وضعیت را بدتر می کند سینما به این وضعیت افتاده و همه از آن ناراحتند این فیلمها و اوضاع در فیلمهای فارسی قبل از انقلاب شد، با این تفاوت که قبل از انقلاب مردان کف میزدند و زنها در کاباره میرقصیدند، اما الان برعکس است، زنان کف میزنند و مردان میرقصند، این وضعیت همه را به این فکر میاندازد جامعه ما اینگونه است در حالی که این سینما آینه روشنی برای سینمای ایران و جامعه ایران نیست. او خودش را در این فیلم ها نمی بیند».
وی درباره نقش سیاستگذاران در وضعیت اکران فیلم توضیح داد: به نظر من سیاستگذاران با اعطای پروانه ساخت به این فیلم های کمدی به سینمای ایران خیانت کردند که باعث شد این نوع نگاه ها ترویج شود، من نمی گویم اینجا سینما نیست. ، اما باید تعادل برقرار شود، یعنی برای هر فیلم کمدی باید فیلم های دیگری هم داشته باشیم تا وقتی خانواده می خواهند انتخاب کنند مجبور نباشند این فیلم های پر از دیالوگ های احمقانه را ببینند.»
رقابت تنگاتنگ آثار کودک با کمدی.
نکته جالب توجه در رتبه های چهارم، پنجم، ششم و حتی هفتم گیشه هفته گذشته این است که این سه اثر متعلق به فیلم های کودک، دو اثر انیمیشن و یک اثر برای کودکان و نوجوانان است.
فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز از زمان اکران خود در ۱۸ آبان همواره در جمع ۵ فیلم برتر قرار داشته است. هفته گذشته با فروش 75 هزار بلیت و سود 3 میلیارد تومانی در رتبه چهارم قرار گرفت.
انیمیشن «بابایی قهرمان» که اکران خود را از مهر 4 و در هفت روز گذشته با 67 هزار بیننده آغاز کرد، 2 میلیارد و 800 میلیون پلان را در گیشه به ثبت رساند.
انیمیشن «شنگول و منگول» ساخته کیانوش دالوند و فرزاد دالوند با فروش 47 هزار بلیت 2.4 میلیارد بیننده را به سینما جذب کرد.
در این میان نمی توان فیلم «شهر گربه ها 2» ساخته سیدجواد هاشمی را که در هفته گذشته با فروش 330 میلیون تومانی جزو ده فیلم پرمخاطب جهان محسوب می شود، نادیده گرفت.
این عدد نشان می دهد که اگر سینمای کودک به آن توجه شود پتانسیل رقابتی بالایی دارد. سینمای کودک و نوجوان ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و حمایت است. نبود محتوای فرهنگی مناسب برای کودکان و نوجوانان باعث دوری نسل های جدید از سینما شده است.
سینمای کودک ایران از بدو پیدایش همواره بین دو موقعیت متناقض در نوسان بوده است. از دوران پر رونق و شکوه تا دوران رکود و فراموشی. این وضعیت دوگانه حاصل مجموعه ای از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که این سینما را به شکلی پیچیده تحت تاثیر قرار داده است.
از سوی دیگر سیاست های فرهنگی و اقتصادی نیز نقش مهمی در این بحران داشت. در حالی که سینمای کودک نیازمند حمایت جدی و برنامه ریزی بلندمدت بود، تمرکز بر روی چند اولویت بعدی بود و تا حدودی به حال خود رها شد. در مقاطعی تلاش هایی برای احیای این سینما صورت گرفت، اما این تلاش ها به دلیل نبود زیرساخت های لازم ناتمام ماند و یا ناموفق ماند.
امیرحسین علم الهدی منتقد سینما در پی این اتفاق و در خصوص این سوال که آیا انیمیشن توانسته جایگاه خود را در سینمای ایران باز کند یا خیر، به فارسیرو گفت: فکر می کنم حدود سه سال است که انیمیشن توانسته جایگاه خود را به دست آورد. در سینمای ایران گامی رو به جلو است، اما به نظر میرسد که تعداد انیمیشنها کم است.
رتبه های بعدی هشتم، نهم و دهم به «مفت بار»، «پول و پارتی» و «قلب رقه» می رسد.
بررسی ها نشان می دهد از ابتدای سال در میان ده اثر پرفروش، فیلم های اجتماعی یک سهم، فیلم های تاریخی یک، انیمیشن یک و هفت اثر باقی مانده متعلق به کمدی ها هستند.
از ابتدای سال جاری، رتبههای اول تا دهم در ترتیب فروش عبارتاند از «تگزاس 3»، «پروپز سریع»، «تمساح خونین»، «مست از عشق»، «پول و مهمانی»، «خجالت نکش 2» “، “صبحانه با زرافه ها”، “سال گربه”، “قهرمان بابی” و “بیبدن”
۲۴۵۲۴۵