ترند های روز

ممیزی در «نون.خ» به زنان اجازه پوشیدن شلوار کردی را نداد. در تمام کارهای سروش لباس از برندهای ایرانی بود.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو از روابط عمومی خانه سینما، نشست نقد و بررسی کتاب «حرفه فیلمبردار: طراح صحنه و لباس» نوشته «دبورا نادولمان لندیس» از سوی انتشارات گیلگمش برگزار شد. ، با حضور پگاه ترکی طراح صحنه و لباس فیلم.
در این نشست که به مناسبت گرامیداشت فرهنگی روز ملی سینما و به همت حوزه هنری «اوسان» برگزار شد، مجلات «کمد سراک» و «آگراندیسمن» علاقه مندان به طراحی لباس در اتاق “Gilgamesh Café del Libro Divar”.
در ابتدای این نشست پروستو نباتی سردبیر مجله کمد سراک اظهار داشت: فعالیت این مجله از سال 1396 آغاز شد و در این مدت سعی کردیم اطلاعات خوبی از دنیای مد در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. در دنیای امروز، فرصتی وجود دارد که با تماشای یک فیلم یا خواندن کتاب، در مورد مد بیاموزیم و این فرصت را نباید از دست داد: «بسیاری از افراد علاقه مند به دنبال کردن طراحی به عنوان یک حرفه هستند و امیدوارم جلسه امروز به کسانی کمک کند علاقه مند هستند.
در ادامه این مراسم پگاه ترکی درباره کتاب «فیلمبردار حرفه ای: طراح صحنه و لباس» توضیح داد: نکته جالب در مورد همه طراحان ذکر شده در این کتاب این است که در آن رشته تحصیل کرده اند؛ یعنی فارغ التحصیلان این شاخه از دانشگاه هستند. این کتاب بسیار مهم است، زیرا طراحان می گویند که چگونه لباس طراحی می کنند، من به شما پیشنهاد می کنم که این کتاب را بخوانید به وضوح برای ما توضیح داده شده است که از ابتدا نباید طراح حرفه ای شوید، در مرحله اول باید تجربه کنید، یعنی کارآموز باشید و بعد دستیار شوید تا مردم کم کم شما را ببینند.»

هنگام طراحی لباس برای فیلم، با خلق شخصیت سر و کار داریم نه تجارت.

وی درباره طراحی لباس در دو حوزه مجزا گفت: باید بدانید که طراحی دوخت با طراحی لباس در فیلم متفاوت است؛ بنابراین در مرحله اول آنچه اهمیت دارد انتخاب شماست. برای طراحی فیلم، ما با خلق یک شخصیت طرف هستیم، در حالی که در فیلم شما یک فیلمنامه و یک کارگردان دارید، بنابراین نمی توان گفت که ما برای قلب خود طراحی می کنیم، زیرا هر یک از شخصیت های فیلمنامه ویژگی های خاص خود را دارند طراح صحنه و لباس باید شخصیت اصلی را به درستی طراحی کند، مثلاً کار معاصر یا تاریخی، هر کدام شرایط خاص خود را دارند.
این طراح صحنه و لباس ادامه داد: در نمایش معاصر اولین قدم خواندن فیلمنامه است، باید آن را در دنیای امروز تصور کرد، باید با کارگردان تعامل کرد، شخصیت را خوب تصور کرد، برای این ایده حتی باید رفت. از تجریش تا جوانمرد کسب، مردم آن‌ها را می‌بینند و از آنها عکس می‌گیرند.
وی درباره گام بعدی طراحی لباس گفت: مرحله دوم طراحی لباس، انتخاب پالت رنگ مناسب است، هر هنرمندی باید نقاشی ها و نقاشی های خوب ببیند. به مردم توصیه کنید برای آموزش حافظه خود به گالری بروند، چه طراحی لباس مد و چه طراحی لباس برای سینما.”

تعامل اولین اصل جامعه مدرن است.

ترکی درباره قابلیت روی کاغذ آوردن ایده توضیح داد: بعد از آشنایی با شخصیت و صحبت با کارگردان باید این طرح را روی کاغذ بیاورید، به نظر من ضعیف ترین طراح آن است که نتواند ایده هایش را به زمین بزند. “. روی کاغذ نقاط مشترک 80 درصد طراحان لباس در این کتاب به بحث طراحی، عکس و ایده های طراحی روی کاغذ می پردازد. بگذارید کارگردان ایده شما را ببیند، زیرا 80 درصد کارگردانان نمی توانند آنچه را در ذهن دارید تصور کنند و وقتی روز تست گریم فرا می رسد، همه چیز به هم می ریزد.”

وی درباره تعامل با گروه سازنده گفت: آدم بسته نباشید و مطمئن باشید که با عوامل در تعامل هستید تا از قول خود عقب نمانید، می توانید با طراحی لباس اشتباه بازیگر را نابود کنید و این وظیفه شماست که این کار را با مشارکت طراح گریم و سایر اعضای تیم انجام دهید. بهترین طراح لباس کسی است که در دل است.
ترکی ادامه داد: خیلی وقت ها در سینمای ما افراد به صورت انفرادی کار می کنند در حالی که شما برای تکمیل یک فیلم گروهی هستید، بنابراین کار گروهی است، ممکن است حتی گریمور یا مدیر فیلمبرداری لباس شما را تغییر دهند. ایده طراحی با پیشنهاد وقتی تعامل نباشد، هرکس ساز خود را می نوازد، تعامل اولین اصل جامعه مدرن است، وقتی تعامل نباشد، جنگ و دعوا شروع می شود، بنابراین آرایشگر و طراح لباس هر کدام ساز خود را در پایان می نوازند. . کار شما به عنوان طراح صحنه و لباس خراب می شود، باید بپذیریم که در یک فیلم همه با هم هستیم، برنده گروه است، وقتی مشارکت نباشد همه زیر سوال می روند.

طراحی لباس برای کدام فیلم ها سخت است؟

ترکی درباره سابقه کاری خود گفت: اهمیت جمع آوری عکس ها بسیار بالاست، به دلیل علاقه ای که داشتم مطالعات تاریخی زیادی داشتم و زمانی که می خواستم کار طراحی لباس «سوشون» را انجام دهم به خاطر همین علاقه، بیش از 3000 عکس تاریخی داشتم و آنها را به خانم آبیار دادم تا به او نشان دهد.”

ترکی در پاسخ به این سوال که آیا طراحی لباس برای فیلم های مدرن دشوارتر است یا برای فیلم های تاریخی یا آثار فولکلور، توضیح داد: انجام کارهای مدرن بسیار دشوارتر است زیرا مثلاً در کار تاریخی یک الگو وجود دارد. اگر بخواهم از سال 1300 صحبت کنم. تا زمانی که در سال 1320 کار کنیم، می توانیم عکس های آنها را مرور کنیم، اما فراموش نکنید که بهترین کاری که در یک اثر تاریخی می توانید انجام دهید این است که لباس شخصیت خود را از عکس های تاریخی بردارید. هنگام طراحی لباس برای آثار مد تاریخی، اینجاست که طراح شخصیت و طراح مد با هم می آیند.

او ادامه داد: وقتی سریال نیمروز را شروع کردیم، وقتی کار می‌کردیم فحش می‌دادم که این لباس‌ها چه لباس‌هایی هستند؛ چون مردم می‌خواهند زیباترین لباس‌هایشان نشان داده شود و همه از لباس‌ها انتقاد می‌کنند؛ اما تجربه طراحی چنین لباس‌هایی یک کار جالب است، مثلاً خانم ها روی زمین شلوار می پوشند، اما من به خاطر ممیزی نتوانستم این کار را انجام دهم آقا یک چیز کنجکاوی به شما بگویم: «همه می خواستند منگوله بپوشند، تصمیم گرفتیم با آقای آقاخانی دعوا کنیم. او با من دعوا می کرد تا من آن منگوله را از لباس بازیگران بیرون بیاورم و آنها با این کار موافقت کردند».

من سالهاست که از برندهای ایرانی استفاده می کنم.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می توان از برندهای ملی در ایران استفاده کرد، گفت: من خودم از برندهای ایرانی لباس می خرم و از این برندها برای بازیگران هم استفاده می کنم، در تمام کارهای سروش صحت لباس ها از برندهای ایرانی بود. من مدت هاست که برندهای ایرانی می پوشم، به نظرم طراحان ایرانی خیلی خوب کار می کنند، چرا نباید از برندهای ایرانی لباس بخریم؟

استفاده از تکنولوژی باعث پیشرفت شما می شود

ترکی درباره استفاده از فناوری در صنعت طراحی لباس توضیح داد: در هر جایگاهی باید برای پیشرفت تلاش کنیم، قبلا از مداد برای طراحی استفاده می کردیم، اما اکنون از نرم افزار استفاده می کنیم. استفاده از فناوری می تواند چند ماه شما را نجات دهد.

خانه سینما با همکاری فرهنگسراها هفته فرهنگی روز ملی سینما را از 27 تا 26 شهریورماه در فرهنگسراهای شهرستان برگزار می کند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا