ترند های روز

«مردم حق داشتند»؛ انتقاد از رسانه ها مانع از اطلاع مردم است

علی نیکزاد کارگردان نمایش حق با منرود بود که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود، مدعی است این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «دشمن مردم» اثر هنریک ایبسن است. که نقش رسانه ها را در فریب افکار عمومی از طریق انتشار شبکه های مجازی بیان می کند. حق با مردم بود» با بازی جواد یحیوی، سعید داخ، یعقوب صباحی، محسن زرآبادی پور و آرام نیک پور کارگردان سعی کرده تفسیر کند، نقش رسانه ها، تکنوکرات ها و سودجویان روی صحنه تئاتر کند است.

رسانه ها در برهه های حساس تاریخی گفتمان غلط و انفعالی می دهند

علی نیکزاد کارگردان این برنامه و یعقوب صباحی که نقش تکنوکرات و مدیر یک شرکت بزرگ داروسازی را در این برنامه بازی می کند. وی درباره انتخاب این نمایش برای اجرا در گفت و گو گفت: این نمایش برای اتفاقاتی که امروز در جامعه ایران می گذرد بسیار مفید است و هم در نمایش و هم در راستای نقش رسانه ها و ساختار کلان اقتصادی بحث کردم. شرکت هایی که عموما دور از چشم و اذهان عموم هستند. برای نشان دادن زیرا معتقدم رسانه ها نقش مهمی در جلوگیری از اطلاع مردم دارند و اغلب به اشتباه و منفعلانه افکار عمومی را در برهه های حساس تاریخ مورد خطاب قرار می دهند.

این کارگردان تئاتر در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه در صحنه نگاری از تماشاگران به عنوان ناظر و داور برای پیشبرد داستان استفاده کرده است، خاطرنشان کرد: در صحنه نمایش از تماشاگران به عنوان ناظر و داور استفاده کرده است. وی بیان کرد: طراحی صحنه بسیار ساده و مینیمال بود و سعی کردم روابط موجود در داستان را کاملا واقعی کنم و به نوعی داستان های ما یکی بود اما یکسان نبود. بنابراین بازیگران روی صحنه از همان ابتدا مخاطب و به طور استعاری مردم را مخاطب قرار می دادند.

مفاسد انسانی عموماً قابل مشاهده نیست

نیکزاد در پاسخ به این سوال که چرا در برنامه «مردم راست می‌گفتند» ساختارهای نظام اداری را به تصویر کشیده است؟ وی بیان کرد: به نظر من درد و رنج انسان ها همیشه مربوط به ساختارها و چگونگی بهره مندی آنها از هدایت جوامع بوده است و نقش رسانه ها در هدایتگری بسیار موثر است. به عنوان مثال تجربه نشان داده است که به طور کلی رسانه های فارسی زبان داخل و خارج از کشور افکار عمومی را به نکات و موضوعاتی ارجاع می دهند که جلوی چشمشان است. ضمن اینکه معمولاً مشکلات ساختاری و مفاسد انسانی جلوی چشم نیست و معمولاً در فضاهایی است که دیده نمی شود و سعی کردم از طریق یک تیم سازنده خوب و بازیگران حرفه ای این مفاهیم را به مخاطب منتقل کنم. و از این جهت از مخاطب خواستم که برای نقش خود به دنبال عناصر مشابه در جامعه نباشند و از این موضوع دوری کنند و به دنبال معادل سازی نباشند. چون از داستان اصلی منحرف می شوند.

برنامه حق با مردم بود به جان مردم رسید

یعقوب صباحی بازیگر نقش اسکار بولتون، تکنوکرات و مدیر یک شرکت بزرگ داروسازی در این برنامه به قابل توجه بودن این برنامه برای عموم مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به بازخوردهای دریافتی از مخاطبان برنامه، حق با ماندور بود» برای جان مردم بود. او نشست

او در توضیح نقش خود گفت: اسکار بولتن شخصیتی محافظه کار دارد که موقعیت های کاری مهم را به خاطر خودخواهی خودش از دست نمی دهد و من سعی کردم این شخصیت و تاثیری که در جامعه دارد را به خوبی نشان دهم. همچنین نوشته بسیار خوبی بود و نمونه هایی از اتفاقات جامعه ایران را در این نمایش می بینید.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا