ترند های روز

مذاکره اتحادیه سردبیران با وزیر آموزش و پرورش بر سر سرقت ادبی / سردبیران پاختخور

محمدعلی جعفریه مدیر انتشارات ثلاث در گفتگو با فارسیرو با اشاره به این مطلب اظهار داشت: مشکل سرقت ادبی را می توان در سه قسمت تحقیق، تالیف یا ترجمه و کتاب آفرینی خلاصه کرد.

وی ادامه داد: قسمت اول مربوط به موضوعات پژوهشی است که سابقه آنها در سرقت علمی متفاوت است. زیرا محققین می توانند در جریان تحقیقات خود به یافته های جدیدی برسند و کتاب هایی در همین موضوع با تحقیق تکمیل شود. مگر اینکه کلمه به کلمه و نتیجه یکسان باشد که توسط مراجع قانونی قابل بررسی است.

مدیر انتشارات «ترسرا» تصریح کرد: بخش دیگر مربوط به تولید کتاب است، به این ترتیب برخی از انتشارات «آشپزخانه» رصد و آمار پرفروش‌ترین کتاب‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و با یک خط تولید به بازار عرضه می‌کنند. یک کپی ساده از نام شخص دیگری، و این خوب است، و این موضوع باعث شده است که ناشران کار اساسی را متحمل شوند.

جعفریه تصریح کرد: چون ناشران آماده برای ترجمه، ویراستاری و بسیاری موارد دیگر هزینه ای نمی پردازند و از طریق بسترهایی مانند دیجی کالا کتاب های ارزان و بی کیفیت عرضه می شود و مردم بدون توجه به اصالت اثر اقدام به خرید کتاب می کنند.

مدیر تحریریه «ثلاث» یادآور شد: به عنوان مثال کتابی مانند «ملت عشق» یکی از کتاب های جعلی موجود در بازار است و متأسفانه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا قانونگذاران در این زمینه حساب باز می شود. تقلب کنید، اما کاری نکنید. اتحادیه سردبیران در حال بررسی این موضوع است تا با دولت جدید وارد مذاکره شود و در این راستا مطبوعات و رسانه ها برای آگاهی بخشی تلاش خواهند کرد.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا