ترند های روز

محمدتقی غیاشی درگذشت – فارسیرو

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، محمدتقی غیاشی منتقد ادبی و مترجم ادبیات فرانسه در سن 92 سالگی در فرانسه درگذشت. فرهنگ نشرنو با اعلام این خبر در صفحه خود نوشت: درگذشت محمدتقی غیاشی استاد و مترجم زبان فرانسه و ادبیات را به جناب آقای ناصر غیاشی به خانواده محترم غیاشی و اهالی فرهنگ و ادب ایران تسلیت عرض می نماییم.

ایسنا نوشت: محمدتقی غیاثی در سال 1311 در خمام گیلان به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در خمام، راهنمایی را در رشت و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه تهران به پایان رساند. در 30 سالگی با بورسیه وزارت فرهنگ ایران به پاریس سفر کرد و در دانشگاه سوربن پاریس به درجه دکتری در رشته ادبیات فرانسه نائل آمد. «تأثیر استاندال بر یشم» عنوان پایان نامه دکتری او بود. پس از بازگشت به ایران تا زمان بازنشستگی به عنوان مدرس ارشد در دانشگاه تهران مشغول به کار شد و چندین سال در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در گروه علوم و تحقیقات به تدریس زبان و ادبیات فرانسه پرداخت.

محمدتقی غیاشی علاوه بر لغت نامه ها و کتاب های درسی فرانسوی-فارسی که در زمینه آموزش زبان فرانسه منتشر کرده است، ترجمه های متعددی از آثار ادبی نویسندگان فرانسوی در طول زندگی پربار خود دارد. این معلم و مترجم برجسته امروز 7 اوت 1403 در فرانسه درگذشت.

از ترجمه های او می توان به «تشنگی خدایان» اثر آناتول فرانس، «سهم سگ ها» اثر امیل زولا، «هول و هراس بودن» اثر آلبر کامو، «هفته مقدس» اثر لوئی آراگون و «نقد توسعه» اثر لوسین گلدمن اشاره کرد. .

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا