محصول همایش های ادبی به دست عموم نمی رسد
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، یوسفی با اشاره به اینکه به طور معمول در زمان برگزاری همایش های ادبی تنها هنرمندانی که در آن موضوع کار تولیدی دارند با همایش در ارتباط هستند، گفت: این اتفاق باعث شده محصول نهایی این همایش ها توسط عموم مردم انجام نشود. می رسند و فقط منتخبان کنگره اعتبار می گیرند و عوامل و عوامل اجرایی یا خانواده شهدا در جریان قرار می گیرند اما در کل جامعه حتی از برگزاری این کنگره ها اطلاعی ندارد.
این شاعر و پژوهشگر اثربخشی برگزاری رویدادهای ادبی را منوط به رویکرد عمومی تر برگزارکنندگان به برگزاری و محصولات این همایش ها دانست و گفت: به عنوان مثال تبدیل شعر به سرود که از مقبولیت عمومی تری برخوردار است، ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشد. در انتقال این فرهنگ یا توجه بیشتر به خلافت ممکن است پیشرو باشد. معمولاً برگزاری همایشها اشکال تکراری و مشابهی دارد، اما با رویکردهای نوآورانهتر برای نسلهای جوان که امکانات بیشتری برای تولید محتوا دارند، میتوان تأثیرگذاری این همایشها را افزایش داد و محصولات آنها را به متن جامعه رساند. البته برگزاری این همایش ها خیلی بهتر از عدم برگزاری آن است و خوب است که به آن ها توجه شود و زمینه تولید آثار فراهم شود، اما اگر برگزاری آن ها با خلاقیت همراه باشد، این خلاقیت به آثاری مانند بوئنو هم کشیده می شود.
وی با اشاره به اشعاری که در ماه های اخیر درباره شرایط منطقه و جبهه مقاومت تولید شده است، بیان کرد: شاعرانی که در این زمینه آثار ادبی می آفرینند، ذهنشان معطوف به اوضاع منطقه است، اما باید تأمل کنند. بیشتر در این مرحله، رسالت و ارزش اثر هنری بیش از هر چیز به میزان بهره مندی آن از مولفه های هنری بستگی دارد.
یوسفی بیان کرد: باید توجه داشت که آثار تولید شده در چنین شرایطی تا چه اندازه از اعتبار هنری برخوردار بوده و تا چه اندازه حاصل شرایط خاصی است که شاعر را مجبور به واکنش سریع کرده است، زیرا در چنین شرایطی شاعر به دنبال آن است. که آثار او به سرعت منتشر شود.
وی تاثیر اشعار سروده شده برای نهضت مقاومت بر جامعه و عموم مردم را در گرو سطح مولفه های هنری دانست و گفت: هر چه این سطح بالاتر باشد این آثار در زمان خود تاثیرگذارتر و به یادگار می ماند. برای آینده و هر چه این سطح پایین تر باشد، اگر اصلاً باشد، دامنه هنری آن کمتر و تأثیر آن بر نسل فعلی و آینده کمتر خواهد بود. وی بیان کرد: عموماً آثار تولید شده در این حوزه به دلیل تغذیه مشترک منابع محدود و تأثیرپذیری از یکدیگر شباهت زیادی به یکدیگر دارند و از جنبه هنری به دور هستند.
یوسفی افزود: گاهی به دلیل اینکه برخی از این اشعار به سفارش جامعه است نه افراد. برای شاعران به یک اثر مورد نیاز تبدیل شده و در نتیجه از هنر فاصله گرفته و تأثیرش کم شده است.
وی با اشاره به اشعار زنان شاعری که به صورت فعال وارد عرصه شعر مقاومت شده اند، بیان کرد: داشتن منابع محدود و مطالعه منابع، شعر این زنان شاعر را یکنواخت و دارای کلام و دیدگاه محدود و نگاه به موضوعات از دیدگاه های مختلف کرده است . جنبه ها همچنین سرعت تولید آثار بر کیفیت خلق آثار ادبی تأثیر نامطلوبی دارد. آسیبی که به شعر مقاومت وارد می شود به شعر زنانه نیز وارد می شود و آثار خلاقانه کمتر دیده می شوند.
لازم به ذکر است دی ماه سال جاری اختتامیه نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار در شیراز برگزار می شود و شاعران و داستان نویسان سراسر کشور با ارسال پیامی در این رویداد ادبی شرکت خواهند کرد. آثار آنها تا 15 دسامبر. علاقه مندان برای شرکت در کنگره می توانند برای مشاهده و مطالعه متن فراخوان به سایت www.isaar.ir یا www.navideshahed.com مراجعه کنند.
۲۴۴۲۴۵