ترند های روز

متولیان رسانه ملی این گزارش را بخوانند/ اتفاقی که «جشنواره» نیست.

به گزارش مهر، حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان در ابتدای این نشست خبری با تشریح اقدامات گروه تحت مدیریت خود برای برگزاری هرچه موثرتر این رویداد ملی گفت: مسئولیت این رویداد ملی را بر عهده گرفته ام. برگزاری این جشنواره از سال 16 و با توجه به اینکه در دوره های قبلی به عنوان مشاور حضور داشتم و از بحث ها و چالش های مربوط به این رویداد مطلع بودم و باید بگویم که مدیریت این رویداد کار بسیار دشواری است زیرا با چالش های پیش رو مواجه است. دانش موسیقایی جامعه موسیقی و این موضوع بسیار مهمی است که می‌توانیم در زمینه موسیقی اشاراتی داشته باشیم. موضوع موسیقی واقعاً پیچیده تر از این حرف هاست و این جشنواره به عنوان جشنواره ملی موسیقی جوانان هم در همین چارچوب است. به نظر من این یک جشنواره نیست، بلکه یک «امتحان» است که می توانست در فصل اول با همین نام به مردم ارائه شود.

وی افزود: این جشنواره عنوان «ملی» را هم دارد که من آن را گسترده تر از فرهنگ متمدن ایران زمین می دانم چرا که فراتر از این واژه ها می توان به آن پرداخت و وقتی این عبارات در کنار کلید واژه «جوانان» قرار می گیرد، داستان است. بسیار گسترده می شود. شرایطی که به تعاریف زمان، مکان و هویت بستگی دارد و نسل جوان می تواند آنها را به گونه ای حمل کند که مربوط به گذشته یا چیزی غیر از موضوع باشد. من مفاهیم «جشن»، «ملی»، «موسیقی» و «جوان» را به رسانه‌ها می‌آورم زیرا معتقدم اینها رسانه‌هایی هستند که می‌توانند برای اهالی موسیقی نسل جوان فرصتی برای افشای حقیقت باشند. از نسل او این موضوع رسانه ای حتی ممکن است تغییرات اساسی در سرنوشت جشنواره ایجاد کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بحث جوانی در تفکر مدیریت جشنواره یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در جشنواره ملی موسیقی جوانان قابل بررسی است. این روند از گذشته تا به امروز مورد توجه مسئولان جشنواره بوده است که امیدوارم با کمک شما اصحاب رسانه بتوانند شرایط موثرتری را برای موسیقی به ارمغان بیاورند.

اردلان درباره برنامه های آتی محل برگزاری جشنواره برای حمایت از برگزیدگان موسیقی جوان تصریح کرد: این رویکردها نیازمند حمایت اساسی ملی است که باید به آن توجه شود. این موارد حتی بر عهده وزیر ارشاد نیست، مسائل مهمی است که باید در اسناد بالاتر مورد توجه قرار گیرد. از رسانه ها می خواهم که بیایند و در مورد بودجه جشنواره ها صحبت کنند که واقعاً چیزی نیست. حتی جوایز هم کار نوازندگان جوان ما را حل نمی کند.

وی در خصوص حضور موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی جوانان گفت: متأسفانه صدا و سیما آنطور که باید در حوزه موسیقی پاپ کار نکرده است، هرچند باید به مسائل نظری و اساسی در این زمینه پرداخت. از رسانه ملی تقاضا دارم برای یک بار هم که شده این جشنواره را به گوش و چشم مردم بیاورند. لطفا فردا با شروع جشنواره یک واحد سیار به تالار رودکی بفرستید تا زحمات و هنرمندی نسل جوان موسیقی ما دیده شود. سوق دادن این جوانان به سمت استعدادها و برنامه های استعدادیابی که برای آنها مناسب نیست، درست نیست. ضمن اینکه هنوز جسارت معرفی موسیقی پاپ را به جشنواره ندارم. زیرا این موضوع پیچیدگی های زیادی را در بر می گیرد که نه تنها توسط من، بلکه توسط 90 داور حاضر در جشنواره باید بررسی و کارشناسی شود. زیرا اکنون تمامی رسانه های مجازی و تصویری در اختیار موسیقی پاپ قرار گرفته است. آنچه مهم است وجود ابزارهای مهم ملی و منطقه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان در ادامه سخنان خود گفت: جایی که نتوانیم صدای این بچه ها را به گوش جامعه برسانیم طبیعتا سقوط می کنیم. من از ابتدا درگیر برگزاری این جشنواره بودم و در خدمت اساتیدی چون حسین علیزاده هستم. استاد حسین علیزاده در چندین مصاحبه گفته است که جشنواره نیاز به تغییرات اساسی دارد و نباید ثابت بماند. پس یکی از اجزای توسعه همانگونه که استاد علیزاده اشاره کردند آموزش صحیح است. تلاش کردیم و تصمیم گرفتیم در طول سال یک سری کارگاه های آموزشی و تکمیلی برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان برگزار کنیم. موضوعاتی که شاید یکی از اقدامات دبیرخانه جشنواره بعد از جشن آن باشد. امسال 20 فیلم از 20 فیلم برگزیده جشنواره موسیقی جوان را آماده می کنیم و به مشتریانی تحویل می دهیم که بتوانند شرایط موثری را برای ارائه این هنرمندان در محیط های حرفه ای فراهم کنند.

اردلان افزود: امسال به کشورهایی رفتیم که به موسیقی جوان توجه دارند. شرایطی که منجر به شناسایی فرآیند مدیریت و تدوین خط مشی آن در حوزه توجه به موسیقی هنرمندان جوان شد، تاکنون توانسته کمک زیادی به ما کند. این شناسایی روش های حمایتی نکته بسیار مهمی است که ستاد برگزاری در این دوره از جشنواره روی آن تمرکز دارد. روش هایی که در حوزه تبلیغات و رسانه مورد توجه بوده است. این روش شناسی به ما کمک می کند تا به همان رویکردی که آقای علیزاده بر آن تاکید دارد بپردازیم. همچنین با چند معلم برجسته مذاکره کردیم که اگر هنرمندان منتخب در طول سال نیاز به آموزش و مشاوره اساتید و بزرگان موسیقی داشتند، از کمک دریغ نکنند. موضوعی که خوشبختانه تاکنون به آن پرداخته شده و حتی انگیزه ارائه بسیاری از هنرمندان شده است. این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع پژوهشی در این جشنواره اشاره کرد و گفت: این موضوع پژوهشی در جشنواره موسیقی است. مناطق بسیار مهم است. از این نظر موضوع جوانی نیز بسیار مهم است. روندی که ممکن است برای شما جالب باشد زیرا بسیاری از برندگان دوره های قبلی جشنواره اکنون به عنوان داور در کنار دیگر هنرمندان پیشکسوت حضور دارند. مسیری که از تحقیقات بیرون می‌آید همچنان هدف ماست زیرا من شخصاً بر ایجاد پرونده‌های تحقیقاتی برای هنرمندان شرکت‌کننده تاکید می‌کنم که باید به آن توجه جدی شود. در این زمینه یک کاتالوگ کاربردی منتشر خواهد شد که مایلم از آن درخواست شود. این را هم بگویم که هیچ دخالت بیهوده و بیهوده ای نه در این حوزه و نه در سایر حوزه های اجرایی ندیدم و این مهم ترین دستاوردی است که از روز ایجاد این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین درباره امکان حضور هنرمندان سایر کشورها در جشنواره ملی موسیقی جوانان گفت: بین المللی شدن جشنواره برای ما شتاب ایجاد می کند و ما را از مسیر خارج می کند. این مسیر واقعاً پیچیدگی هایی دارد که من به عنوان دبیر جشنواره اصلاً آنها را توصیه نمی کنم.

اردلان درباره توجه ستاد برگزاری جشنواره به حضور سازهای نواحی در این رویداد با هدف فراموش نشدن آنها گفت: از آنجایی که به عنوان مشاور در جشنواره حضور داشتم، تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا هنرمندانی را که حضور داشتند، شخصاً دعوت کنیم. حضور نادر در این رویداد برای حضور در این جشنواره. همچنین در این حوزه چه در حوزه سازهای مرتبط با موسیقی نواحی و چه در حوزه موسیقی کلاسیک تدابیری برای حضور سازهای کمتر شناخته شده تدارک دیده شده است، برنامه هایی که می توانید تا شاهد اجرای آنها در جشنواره باشیم. .

پس از سخنان اردلان، محمدعلی مراتی، مدیرکل انجمن موسیقی ایران با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوانان گفت: به نظرم این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره های موسیقی کشور است امسال با شکوه خاصی جشن خواهند گرفت. مسیری که از روز سه شنبه 27 شهریور در تالار رودکی تهران آغاز می شود. مسیری که با حضور بسیاری از هنرمندان جوان نشان از رشد نسل جوانی دارد که بازگشت خوبی به فرهنگ های اصیل خود دارند.

مراتی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در دنیای امروز ایجاد دبیرخانه دائمی آنچنان که باید اهمیت ندارد. ضمناً در این زمینه همکارانم از انجمن موسیقی ایران تمام تلاش خود را به صورت 24 ساعته انجام می دهند تا اثر را به صورت مستمر و منظم در اختیار هنرمندان عزیز قرار دهند. موضوعی که در جشنواره موسیقی جوان به عنوان یک رویداد دانشگاهی مورد توجه است و امیدوارم شرایط به گونه ای طراحی شود که هنرمندان از استقبال ما راضی باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا