ترند های روز

ماجرای ویولن های مفقود شده در تلویزیون و پاسخ قطب زاده به دادستان انقلاب + سند

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینپایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ صادق قطب زاده از نزدیکان امام در پاریس بود که در دوازدهم بهمن در هواپیمای انقلاب همراه امام بود. پس از پیروزی انقلاب به عضویت شورای انقلاب درآمد و در دولت موقت مسئولیت سازمان صدا و سیما و سپس وزیر امور خارجه را بر عهده داشت. قطب زاده در فروردین 1361 به اتهام برنامه ریزی برای کودتا و اقدام به قتل امام خمینی (ره) دستگیر شد. او متهم به سوءقصد به امام با پرتاب مواد منفجره به چاهی نزدیک منزل امام بود.

یک سال پیش در دوران ریاست وی بر سازمان صدا و سیما اتهاماتی مطرح شد که یکی از آنها سکونت در منزل مصادره ای و دیگری قاچاق عتیقه جات و کالاهای گران قیمت بود. قطب زاده در این خصوص در مقابل اسدالله لاجوردی، دادستان وقت دادگاه های انقلاب دفاعیه ای نوشت و از خود دفاع کرد. در سند شماره 4 مورخ 13 خرداد 1362، بر اساس اسناد موجود در دادسرای انقلاب، ویولن ها به بیت المال مسترد نشده است. «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» به شرح زیر است.

سند شماره 1

به نام تعالی

مورخ 1360.5.18

برادر آقای لاجوردی دادستان دادگاههای انقلاب تهران

طبق آنچه شنیدم، در بحث هایی که چند روز پیش در بیت امام امت صورت گرفت، به دو نکته اشاره کردید که در اینجا توضیحات لازم داده می شود:

1. در خصوص محل سکونت اینجانب نماینده دادسرای مواد مخدر انقلاب جناب آقای صادقی قهاره در تاریخ 6/6/60 اقداماتی را انجام داده و در تاریخ 13/05/06 به همراه مدارک لازم و کافی و مشخص شد که اساساً محل سکونت فعلی اینجانب متعلق به آقای قاسم هراتی است که ممکن است اموال ایشان مصادره نشده باشد و اکنون یک نسخه از همان مدارکی را که برای امام زمان(عج) ارسال شده است برای شما ارسال می کنم. ملت و آقای قدوسی. متاسفانه پاسخ اینجانب را به دادسرا ارسال نکرده اند، لذا لازم است از وضعیت موجود آگاهی کامل داشته باشید تا نتوانید گزارشی متفاوت از واقعیت موضوع دریافت کنید.

2. اما در مورد دو دستگاه ویلون که متعلق به تلویزیون بوده و پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از مدیریت من در آن سازمان ادعا کرده اند که اشیایی با ارزش بوده و در اختیار من است، لازم است. برای ذکر توضیحات زیر:

پاسخ: در مورد قیمت این اشیاء: در مدت حضور من در تلویزیون مواردی وجود داشت که برای اشیای به اصطلاح عتیقه از جمله چندین کاسه و بشقاب سرامیکی باستانی قیمت های گزافی پرداخت می شد. به گفته کارشناسان، آنها را با نقوش گذشته تزئین کرده و چند ماه در زیر زمین دفن کردند و سپس به عنوان آثار باستانی و جنسیت از زیر خاک بیرون آوردند که حداکثر دو هزار تومبه ارزش داشت. ، دو میلیون تومان ارزش گذاری شد. تلویزیون فروخته بودند و احتمالا عده ای از این پاساژ منتفع شده بودند که همه به جز بخشی از فروشندگانشان از ایران رفته بودند. با توجه به اینکه خوشبختانه تعدادی از فروشندگان این محصولات تقلبی در ایران بودند و پول آنها پرداخت نشده بود، مسئولان تلویزیون در زمان تصدی اینجانب وارد عمل شدند و با حقایق و شواهد غیرقابل انکار فروشندگان مواجه شدند. و آنچه را که لازم بود، دریافت کردند.

بخشی دیگر از همین نوع خریدها از آمریکا بوده که متاسفانه قیمت تمام شده پرداخت شده است. تا جایی که یادم می‌آید شامل دو ویولن و چند آلات موسیقی به اصطلاح قدیمی بود. ویولن ها وارد تهران شد و بقیه وسایل زیر نظر خریدارشان در واشنگتن، شخصی به نام سیروس مشایخی بود. ما سعی می کنیم از طریق سفارت ایران در واشنگتن پرونده را بررسی کنیم تا ببینیم آیا این اقلام واقعا قدیمی هستند و ارزش فوق العاده ای دارند یا خیر و سپس باید تصمیم مناسبی برای اقلام گرفته شود. پس از بررسی‌ها، سفارت ما در واشنگتن گزارش داد که کوروش مشایخی بقیه دارایی‌ها را غارت کرده و اثری از وی نیست. در واقع در همان لحظه بود که ما که نتوانستیم قیمت دو دستگاه ویلون را ارزیابی کنیم، از تلویزیون به وزارت امور خارجه رفتیم و پرونده ای که دنبال می کردیم کاملاً مسکوت شد و بحثی در کار نبود. در مورد آن تا چند وقت پیش نبود.

ماجرای ویولن های مفقود شده در تلویزیون و پاسخ قطب زاده به دادستان انقلاب + سند

ب: ویولن ها کجا هستند؟

این دو دستگاه ویولون در دفتر من روی تلویزیون همراه با بسیاری از وسایل و اشیاء دیگر بود تا اینکه به وزارت خارجه رفتم و این دو دستگاه بالای کمد در راهروی بین دفتر و اتاق خواب پشتی قرار داشت. هنوز موجود بود.

بعد از دوره من آقایان موسوی خوئینی ها – حداد عادل – بهزاد نبوی – احمد عزیزی و ابراهیم پیرینده و بعد از آنها آقایان هادی – احمد غضنفرپور و حداد عادل و بعد آقایان فرحی و مبلغ اسلامی و بعد از ایشان منتخب. هیأت دادستان کل کشور و سپس کمیته 3 نفره منتخب سه دستگاه و منتخب آنها آقای لاریجانی که مجموعاً حدود 17 نفر هستند، مسئولیت صدا و سیما را بر عهده داشتند و در همان دفتر کار می کردند. بنابراین باید همه آنها را بررسی کرد، شاید کسی از آنها ماجرا را بداند.

با توجه به توضیحات فوق، تا جایی که به من مربوط می شود، به صراحت اعلام می کنم که ویولن های مورد بحث به هیچ وجه همراه من نیستند و کوچکترین اطلاعی در مورد آنها ندارم، به خصوص که یک سال و نیم از پایان سال گذشته می گذرد. زمان حضورم در تلویزیون و امکان بررسی برای من اصولا وجود ندارد و بعد از من هم عده ای مسئول بوده اند و به صورت دوره ای تغییر کرده اند.

ضمناً متذکر می شوم که من هیچ اطلاعی از آلات موسیقی ندارم و هرگز آنها را ننواختم و مهمتر از همه، تجارت آنها را حتی اگر ارثی باشد، شرعاً جایز نمی دانم.

ماجرای ویولن های مفقود شده در تلویزیون و پاسخ قطب زاده به دادستان انقلاب + سند

امیدوارم توضیحات فوق مورد توجه قرار گیرد و اگر راهنمایی به ذهنتان می رسد بی زحمت ارائه دهید و حاضرم هر گونه کمکی برای رفع این مشکل انجام دهم تا به اموال بیت المال آسیبی نرسد.

با احترام

صادق قطب زاده

رونویسی: امام امت

ماجرای ویولن های مفقود شده در تلویزیون و پاسخ قطب زاده به دادستان انقلاب + سند

سند شماره 2

به نام تعالی

تمامی اموال صادق قطب زاده به شرح زیر بازجویی شد:

1. نقد 20080 ریال

2. ماشین اصلاح برقی

3. دو لیوان

4. تسبیح نقره ای

5. تسبیح چوبی بلند.

6. یک کمربند چرمی

7. فندک گازی

8. خودکار فلزی زرد.

9. کوپن گاز وانت 22 صفحه.

10. کپسول گاز فندکی.

11. یک چوب سیگار فلزی.

12. یک جفت کفش ورزشی قرمز

13. یک پیراهن لباس

14. روپوشی از پارچه کرم رنگ.

15. شورت، جوراب، تی شرت.

16. کیف مشکی

17. تنظیم اتوماتیک 4 عدد

18. یک حلقه

19. یک جفت قیچی

20. قوطی ادکلن یک تکه.

21. ناخن گیر

با کمی شامپو، خمیر دندان، مسواک و لباس هایی مانند لباس زیر و شورت، کمپوت، صابون، سه بسته کلینکس

ماجرای ویولن های مفقود شده در تلویزیون و پاسخ قطب زاده به دادستان انقلاب + سند

سند شماره 3

به نام تعالی

شورای عالی قضایی

دادگستری جمهوری اسلامی ایران

دادستانی انقلاب اسلامی ارتش

از دادگاه انقلاب ارتش شماره 25549-6080 ویژه

به دادستان انقلاب اسلامی مرکز تاریخ 24/6/6

موضوع: صادق قطب زاده

نامبرده به جرم اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در شعبه اول دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شد و رأی صادره به شماره 2451/61-61.6.6 به تأیید دیوان عالی کشور رسید. . شورا. دستور اجرای فوری حکم را صادر کنید.

رئیس دادگاه نظامی انقلاب

محمدی ری شهری

دست خط در حاشیه:

در ساعت 5/23 مورخه 24/6/61 حکم در زندان اولین اجرا شد.

61625

ماجرای ویولن های مفقود شده در تلویزیون و پاسخ قطب زاده به دادستان انقلاب + سند

سند شماره 4

برگه بازجویی و گزارش مجمع.

جمهوری اسلامی ایران

دادسرای مرکزی انقلاب اسلامی

تاریخ 1362.3.4

معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور

در تاریخ 13 خرداد 1362، پرونده صادق قطب زاده در کلاس شماره 1362. پرونده از سال 60 بر سر دو دستگاه ویولن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که توسط متهم دریافت شد اما پس از اتمام کار به صدا و سیما مسترد نشد که ارزش آنها 456800 دلار است و به دلیل وضعیتی که من در آن زمان داشتم بازپرداخت و وصول وجوه مذکور اجرا نشد و اکنون با توجه به اینکه به دلیل طرح کودتا اجرا شده است، لطفاً هر اقدامی را که لازم می دانید برای وصول دیه بیت المال اعلام کنید.

6234

ناصری

ماجرای ویولن های مفقود شده در تلویزیون و پاسخ قطب زاده به دادستان انقلاب + سند

23259

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا