ترند های روز

قبرستان سینما کجاست؟ – اخبار آنلاین

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، «لاله زار» خیابانی دو کیلومتری است که هویت تاریخی سینمای ایران و تهران با آن گره خورده است و از آنجا فلسفه سینما و سینما آغاز شد. هویتی که با هتل بزرگ سینما شکل گرفت و روزگاری 16 سالن سینما و سالن های متعدد داشت (سینما «ناهید» (سارا)، سینما «رکس» (لاله)، سینما «خورشید نو»، سینما «البرز»، سینما ایران، سینما، تئاتر «پارس» و تئاتر «نصر») در آنجا دانش آموخت.

به گزارش همشهری آنلاین، نصرالله حدادی تهران پژوه درباره هویت خیابان لاله زار می گوید: حدود نیم قرن پیش خیابان شمالی- جنوبی لاله زار به عنوان مرکز فرهنگی پایتخت شناخته می شد که همه مشاهیر در این خیابان قرار داشتند. این خیابان، کافه‌ها، تئاترها و سینماهای پایتخت که هویت فرهنگی پایتخت را تشکیل می‌دهند، علاوه بر تعداد زیاد سینما و تئاتر، برخی از مشهورترین هنرمندان ایرانی در عرصه‌های سینما، تئاتر و موسیقی با ارائه به شهرت رسیدند. برنامه های متعدد در سالن های نمایش لاله زار.

پس از سفر ناصرالدین شاه به فرنگ و استقبالی که از او در خیابان شانزه لیزه شد، به فکر ساخت شانزه لیزه با همان زیبایی و شکوه پایتخت افتاد و به همین دلیل خیابان لاله زار را در وسط خیابان ساخت. باغ که به لاله زار معروف بود که تاکنون به همین نام خوانده می شود. در مدت کوتاهی پارک مصفا در قسمت شرقی خیابان ساخته شد و مغازه های مجلل و خانه های مجلل درباریان و خارجیان مقیم پایتخت در قسمت غربی آن با نوع معماری جدیدی ساخته شد که تا به حال دیده نشده بود. قبلا در ایران

در زمان پهلوی اول رونق این خیابان صدها افزایش یافت و لاله زار نماد ورود مدرنیته به ایران شد. اولین خانه‌های مدرن، چاپخانه‌ها، مکان‌های تجمع فرهنگی، تئاتر و سینما یکی پس از دیگری در این خیابان پدیدار شدند. این رونق ادامه داشت اما بین سال های 1340 تا 1357 بود که نماد مدرنیته به حساب می آمد، از آن زمان نه در لاله زار که در شمال پایتخت بود. انحطاط و نزول لاله زار از این تاریخ آغاز شد و موسیقی، تئاتر، سینما و غذای لاله زار نماد طبقات فرودست شد و طبقات ثروتمند برای ارضای فرهنگی، اجتماعی و… خود به بالای شهر کوچ کردند.

سال‌هاست که خیابان لاله‌زار تهران دیگر محل تلاقی «سینمای عشق»، «اولین» و «مدرن» نیست، که بزرگ‌ترین قبرستان سینماها با سالن‌های متروکه در آستانه نابودی محسوب می‌شود. به گفته این محقق، در میان سینماهای قدیمی، آخرین سینمای فعال در لاله زار سینما «نادر» بوده که در سال 1386 تعطیل شد.

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا