فروش نقاشان ایرانی در حراج های جهانی/ مسیری که هنر سقاخانه برای هنرمندان سنت گرا جدید در بازار جهانی گشود.
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، موسسه حراج پیج در روزهای 30 و 30 آذرماه مصادف با 20 و 21 آذرماه 1393 حراج خود را برگزار کرد و دو اثر از صادق تبریزی پیشکسوت فقید مکتب سقاخانه به حراج گذاشته شد. 31000 فرانک سوئیس. . این رقم با احتساب پرداخت 30 درصد کارمزد توسط خریدار، طبق عرف رایج در تمامی حراج ها، 44000 فرانک سوئیس اعلام شد.
به گزارش مهر، این ۲ تابلوی رنگ روغن روی بوم از مجموعه «سواران و عاشقان» این هنرمند است. همچنین روغن روی بوم با عنوان «طبیعت بی جان با سیکلامن» (۱۳۵۲) اثر هنرمند ایرانی دیگر منوچهر به قیمت ۴۳ هزار فرانک سوئیس فروخته شد. اثر عباسعلی پورصفا (1300-1394) هنرمند اصفهانی در رشته نقاشی، تابلویی با عنوان ورودی مسجد اصفهان (1332) با تکنیک رنگ روغن روی بوم با قیمت تقریبی 2 تا 3 عرضه شد. هزار فرانک که به قیمت 3500 فرانک فروخته شد. تابلویی از ناصر اویسی با عنوان “زنی در مقابل بادبزن” با تکنیک آبرنگ و گواش روی کاغذ به قیمت 11000 فرانک و با برآورد اولیه 800-1200 فرانک به فروش رسید. در این حراج، سنگ نگاره ای از الکساندر کالدر به قیمت 950 فرانک فروخته شد. همچنین تابلویی از فرنان لژه با عنوان زندگی بی جان (1948) ارائه شد که با گواش و جوهر هندی روی کاغذ اجرا شده بود و بین 30 تا 50 هزار فرانک تخمین زده شد که به قیمت 35 هزار فرانک فروخته شد.
مهرداد فلاح، نقاش و نماینده هنری خانواده صادق تبریزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ویژگی های حراج زنده «پیگه» گفت: هنرمندان ایرانی در حراج اخیر «پیگه» به ارقام خوبی دست یافتند. فروش آثار صادق تبریزی پیشکسوت فقید مکتب سقاخانه و همچنین آثاری از منوچهر یکتایی و ناصر اویسی خوب بود. البته برخی از آثار به فروش نرسیدند، اما این موضوع در مقایسه با آثاری که به فروش رفت، ناچیز بود. آثار این حراج از مجموعه شخصی یک سیاستمدار ایرانی که سال ها پیش درگذشت، انتخاب شده است. حراج «پیگه» اگرچه در مقایسه با حراجهای قدیمی مانند کریستیز، ساتبیز و بونام، نهادی نوظهور و بسیار جوان است، اما از زمان ایجاد آن توسط برنارد پیگه، متخصص بازار هنر، به یکی از نمادهای هم بازار سوئیس و هم بازار هنر بین المللی.
وی گفت: معتقدم هنرمندان ایرانی به ویژه هنرمندان پیشکسوت مکتب سقاخانه یعنی صادق تبریزی و ناصر اویسی و همچنین هنرمند مشهور اصفهانی یعنی عباسعلی پورصفا در این حراج گمنام اما امیدوارکننده به خوبی درخشیدند. علاوه بر تبریزی و اویسی، شاهد فروش بالایی از آثار دیگر هنرمندان ایرانی از جمله منوچهر یکتایی بودیم.
این هنرمند نقاش درباره تعداد اندک هنرمندان ایرانی در این حراج گفت: در این حراج شاهد آثار متعددی از هنرمندان ایرانی بودیم، اما در این حراج نه تنها تابلو و مجسمه عرضه شد، بلکه اشیاء عتیقه، ساعت، فرش و … نیز عرضه شد. آنها نیز ارائه کردند. آنچه در این میان مهمتر است این است که هنرمندان سقاخانه ای راه را برای دیگر هنرمندان نئو سنت گرا در بازارهای جهانی هموار کرده اند. لازم به ذکر است که فروش بالای آثار هنرمندانی چون تبریزی و اویسی و همچنین منوچهر یکتایی نشان می دهد که استادان هنر ایرانی و مدرنیست ها همچنان در قلب اروپا و به ویژه آثار هنرمندان مکتب سقاخانه پس از گذشت شش دهه از شکل گیری خود همچنان می درخشد. هنرمندان نئوسنت گرا چه از نظر افزایش قیمت و چه در ارائه آثار، پدیده های جدیدی را خلق کرده اند و این مسیر قطعا از سقاخانه ها آغاز شده و همچنان رو به رشد است.
وی همچنین درباره ویژگی های آثار تبریزی در این حراج جوان و ابعاد این دو اثر توضیح داد: هر دو اثر صادق تبریزی که در این حراج عرضه شد، از آثار نمادین مکتب سقاخانه است. یکی از این 2 اثر یکی از آثار بزرگ تبریزی است و اهمیت آن در این است که او آثار فیگور کمی دارد و آثار بزرگ فیگوراتیو او محدود است. یکی از مهم ترین آثار این هنرمند همان اثری بود که 2 سال پیش در حراج تهران به قیمت 1.3 میلیارد تومان فروخته شد. اما فارغ از ابعاد آثار او باید به دیگر ویژگی های کار این هنرمند نیز توجه کرد. یکی از تفاوت های کار تبریزی این است که او در کارش نگاه جنسیتی نداشته و هیچ گاه دنبال زن یا مرد بودن این چهره نبوده است.
فلاح در پایان درباره دلیل تاکید تبریزی بر عدم توجه به جنسیت در شخصیت های آثارش گفت: این طبیعت بی جنسیت را در نقاشی ها و طراحی های ایران باستان نیز می بینیم. در واقع یکی از ویژگیهای بارز نقاشی ایرانی که آن را از نقاشی غربی متمایز میکند، شباهت انکارناپذیر پیکرههای مرد و زن است. تبریزی نیز در همین مکتب پرورش یافته است، از این رو در آثار او بدنهای بیجنسیت و مینیاتورهایی را میبینیم که در شمشیرها و متعلقات اسب، وضعیت مردانه یا زنانهشان دیده میشود. این ویژگی در آثاری که چندی پیش در حراج ساتبی فروخته شد نیز مشهود بود. پیشینه این اثر مرکز مکتب سقاخانه است. ترکیب بندی، چیدمان رنگ ها، قرار گرفتن عناصر در اثر، عناصر سقاخانه و حالت های مختلف سروها که اصالت ایرانی را می رساند، اثر این هنرمند را منحصر به فرد کرده است. تبریزی ترکیبی بین مدرنیته و سنت برقرار می کند.
۲۴۴۵۷