فرصتی برای بازیابی هویت پایدار/ به بهانه انتخاب منوچهر شاهسویری
رویدادهای ملتهب سیاسی و اجتماعی سالهای اخیر، برگزاری مناسب جشنوارهای مرتبط با حکمرانی را که البته معتبرترین جشنواره آسیا محسوب میشد، با چالشهای جدی مواجه کرد. امینی «که در وفاداری به آرمانها تردیدی نداشت، اما اکثر سینماگران به او اعتماد نداشتند، نه تنها باعث کاهش آسیبها نشد، بلکه با ایجاد فضایی توهمآمیز، زمینه غیبت عمومی را فراهم کرد. فیلم ها و فیلمسازان و ایجاد فضای التهاب و تنش «محمد خزاعی» که با پیشینه مثبت خود به عنوان رئیس سازمان سینمایی و بعدها دبیر جشنواره انتخاب شد، هر چند عامل همدلی و همدلی همه بود. فیلم مردم در طول خود وی در دورههای دبیرخانه متأسفانه با پیروی از روند توهمآمیز برخی از حاکمان دولت سیزدهم نتوانست چهره و نقش خود را در چنین شرایطی از بین اهالی سینما انتخاب کند که ویژگیهای خاص و فردی او همواره تأثیرگذار بوده است ، می تواند رونق بخشیدن به اعتبار و هویت جشنواره فیلم فجر باشد.
در بحران اجتماعی و سیاسی یک جامعه، نحوه ارتباط و تعامل با اهالی فرهنگ و هنر با سایر اقشار جامعه بسیار متفاوت است، همچنان که هنرمند می تواند در ایجاد بحران نقش اساسی داشته باشد. نقش کلیدی در کاهش و آرام سازی بحران، آنچه مهم است تعامل و گفت و گو و نقش مدبرانه نمایندگان دولت در بهره برداری از فرصت طلایی و همگرایی جامعه فرهنگی و هنری است. شهسواری و خانه سینما و بچه های دیگر نمونه ای از این جریان هستند. سال هاست که می بینیم که متولیان فیلم دولتی نه تنها نتوانستند از این فرصت های داخلی افراد خوب استفاده کنند. بلکه با رفتار خشن خود بر آتش و جنجال افزودند. به نظر می رسد با وجود همه پیش بینی های منفی که برخی از آنها درست و منطقی است مانند ایجاد انحصار و باند و حفظ منافع شخصی باید مسیر دیگری را تجربه کرد. زیرا در شرایط کنونی بحث منافع شخصی و فرصت طلبی نیست. بلکه درباره اعتبار یک جشنواره قدیمی و معتبر است که برای حذف آن از گردهمایی های بین المللی فیلم با هجمه های متعدد خارجی مواجه است. طبیعتاً شهسویری راه سخت و دشواری در پیش دارد، از یک سو باید پاسخگوی مخالفان و مخالفانی باشد که او را دولتمرد می نامند، از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی دلسوز علاقه مند است که مسبب اتحاد و همدلی بین همه فیلمسازان، آرمان گرایان و ملی گرایان ایرانی با وجود برخی دلخوری ها. آنها همچنان می خواهند برای مردم کشورشان فیلم بسازند و اعتبار جشنواره را بالا ببرند، هر چند که اعتبار و اعتمادی در بین فیلمسازان دارد. jw.org j اما راه موفقیت شما در روشن شدن مواضع و عملکرد اجرایی و استحکام گفتار و اعتقادات شما نهفته است. برخی از روش های اجرایی گذشته بهترین راهکار برای رونق جشنواره فجر بود. اما حالا برخلاف خودش عمل می کند، مثلاً انتخاب «هیئت انتخاب» که تأثیری ندارد، یا نحوه اکران فیلم در سراسر کشور به بهانه جشن انقلاب برای فیلمی که هنوز تمام نشده است. ; اما با فرافکنی عمومی و مواجه شدن با انتقاد برخی رسانه ها باعث می شود که فیلمساز از حضور در جشنواره منصرف شود یا به جای اهدای تندیس و مبلغی ناچیز، با تعیین چهره های موثر و پیشگام جایزه جشنواره را تغییر دهد و یا هیئت داوران را انتخاب کند. تنها یکی که انتخاباتش قابل پیش بینی باشد و ده ها راهکار مناسب و مطلوب دیگر که می تواند جشنواره را از رکود کنونی نجات دهد.
۵۷۵۷