ترند های روز

فرح: ولیعهد بارها از من می پرسند: «چرا تاج گذاری می کنی؟»/ لباس تاج گذاری رضاشاه از نخ طلا بود.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینروز چهارشنبه 25 شهریور 1346 در جلسه علنی مجلس مؤسسان سوم به ریاست مهندس شریف امامی، نایب السلطنه بودن فرح پهلوی تصویب شد. اما شاه حدود یک ماه قبل از تصویب دستور اعطای این سمت را صادر کرده بود. در نوامبر همان سال، مراسم تاجگذاری پادشاه برگزار می شد. به بهانه این موارد در هفته پایانی مرداد ماه ۱۳۹۵ پری اباصلتی خبرنگار «هفته نامه اطلاعات» به گفت و گو با فرح پرداخت. بخش هایی از سخنان فرح در این گفت وگو که در تاریخ 9 و 30 مرداد همان سال در روزنامه بازنشر شده را در زیر می خوانید:

تهیه لباس و تاج مراسم تاج گذاری کار بسیار دشواری بود. در ایران تا جایی که می دانیم چنین چیزی سابقه نداشته و نمونه ای از لباس تاج گذاری ملکه نداریم. تقلید از کشورهای دیگر در طراحی لباس، تاج و مراسم تاج گذاری درست به نظر نمی رسید. طرح لباس و تاج که در مراسمی باشکوه با حضور شخصیت‌های مختلف استفاده می‌شود و جریان آن در مطبوعات جهان منعکس می‌شود و سپس به عنوان یادگاری در موزه باقی می‌ماند، باید کاملاً جدید و تاثیرگذار باشد. برای ساخت تاج و لباس نیز طرح های متعددی انجام شد و البته طرح روی کاغذ بسیار آسان به نظر می رسید اما تحقق آن مستلزم مطالعه بیشتر بود.

علاوه بر این، تنها مشکل لباس من نبود. مجبور شدیم برای چهار تا از زنان خدمتکار و شش دختری که همراه من هستند لباس تهیه کنیم. در این زمینه تمام تلاشم این بود که لباس ها را با الهام از طرح های اصیل ایرانی طراحی کنم و از هر نظر رنگی ملی داشته باشم. در مورد مدل لایه هم مدتی فکر و مطالعه کردیم. اگر شنل تهیه می شد، مانند شنل های اروپایی جدا می شد. اگر مثل «خرقه اعلیحضرت همایونی» بود، سنگین و سنگین بود. یک مشکل چه دوست داشته باشید چه نخواهید به همین دلیل لباس را با آستین‌های بلند و گشاد به سبک لباس‌های ایرانی باستان بپوشید و خرقه را با قطار اما بازشو بپوشید تا دست از آن رد شود و حالت خرقه‌های ایرانی را داشته باشد و روی شانه بیفتد. سنگین نیست در عین حال ما یک نظر داریم. طراحی لباس، شنل و لباس همراه توسط «میزون کریستین دیور» انجام شده است اما همان اصولی که من می خواستم در آن رعایت شده است. سنگ دوزی خرقه نیز الهام گرفته از یکی از مظاهر هنر ایرانی، بت جقعی و شبیه طرح سنگ دوزی «جبه» اعلیحضرت همایونی است.

این لباس توسط خیاطان هنرمند ایرانی و سنگ دوزی نیز توسط خانم پوران درودی انجام شده است. در یکی از روزنامه ها خواندم که این خرقه و لباس پر از جواهرات است و در ساخت آن از سنگ های گران قیمت استفاده شده است در حالی که اینطور نیست. لباس تاج گذاری رضاشاه کبیر که با نخ طلا و مروارید و سنگ های قیمتی درست شده بود، همانطور که تحقیق کردم نخ ها و سنگ ها را وزن کردند و روی نیمکتی دوختند که برای حفظ مروارید به آنها داده ایم.

اما فکر کردم عیبی ندارد لباسم را با سنگ های معمولی که یادآور این دوران هستند بدوزم. البته ترجیح می دادم پارچه ایرانی در نظر گرفته شود. زری ایرانی برای این منظور بسیار جالب به نظر می رسید. اما آماده شدن مدتی طول کشید و حمل لباس هم سنگین بود. برای تاج قرار بود طرحی شبیه به تاج پهلوی باشد و سنگ های به کار رفته در آن همان سنگ هایی است که در موزه جواهرات سلطنتی بانک یافت می شود و من نمی خواستم با این کار مالیاتی بر بودجه کشور وارد شود. خریدن سنگ های قیمتی جدید

ولیعهد چه خواهد کرد؟

لحظه ای به فکر تهیه لباس اعلیحضرت ولیعهد افتادم. در مراسم تاجگذاری اعلیحضرت رضا شاه کبیر، شاهنشاه آریامهر لباس نظامی به تن داشت، اما چون ولیعهد هنوز یکی از رشته های نظامی (هوایی، زمینی یا دریایی) را انتخاب نکرده بود، نمی دانستیم چه چیزی را برای او انتخاب کنیم. در نهایت یک کت سفید و شلوار مشکی با زره نظامی برای وی در نظر گرفته شد و اقدامات لازم برای تهیه آنها انجام شد…

ولیعهد اغلب از من می پرسد: “چه کار کنم؟”

“چیکار باید بکنم؟” و “برای چه تاج می گذاری؟” و برای جلب توجه شما چند فیلم از مراسم تاجگذاری پادشاهان اروپایی تهیه کرده ایم و با نمایش آنها در دربار نحوه انجام این مراسم را به شما نشان داده ایم. یکی از فیلم ها مربوط به تاج گذاری ملکه انگلیس است که ولیعهد آن کشور نیز در آن شرکت داشت. در حین نمایش فیلم ها به این موضوع توجه کردیم که چگونه کالسکه سوار شود و در چه برنامه هایی شرکت کند…

اتفاقاً ولیعهد چندین بار در حین ورق زدن کتاب ها و مجلات و روزنامه ها پرسیده است: «چرا بابا همیشه همه جا با پدربزرگ می رود؟» و حالا احساس می کند که باید همه جا یا بیشتر جاها برود با اعلیحضرت همایونی. البته بخشی از مراسم تاج گذاری چندین بار انجام شده و مجددا تکرار خواهد شد تا ولیعهد آمادگی کامل برای شرکت در این مراسم را داشته باشد.

به نظر من تاجگذاری یکی از مهمترین برنامه هایی خواهد بود که در ایران انجام می شود و ما می خواهیم این کار بزرگ و مهم که مورد علاقه همه مردم جهان است با نظم و ترتیب انجام شود. روش جالب .

در مورد نایب السلطنه

این خبر را ابتدا در روزنامه ها خواندم و سپس با اعلیحضرت در میان گذاشتم. این کار به خواست شاهنشاه آریامهر و به خواست مردم ایران انجام می شود…

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا