علی خسروی: من دنیای نقاشی هایم را از مینیاتور وام گرفته ام
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، علی خسروی درباره آثار این مجموعه توضیح داد: بیشتر نقاشی های این مجموعه را در طول یک سال گذشته کشیده ام و بقیه آثار این مجموعه از دوران کرونا خلق شده اند. تمام تابلوهای این مجموعه از فیگورهای زنانه است و من نام آن را مربانوف خنیاگر گذاشته ام.
به گزارش روابط عمومی گالری سهراب؛ وی افزود: همه این زنان خنیاگر نوازنده هستند و سازهای ایرانی می نوازند. آثار این مجموعه آناتومی دقیق یک انسان را ندارند و کشیده شدن دست و پا یادآور وجود یک زن است. علاوه بر ساز ایرانی، انار یکی از نقوش تکراری این مجموعه است.
این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: فرم کار من در نقاشی ساختمانش مانند مینیاتور است، شبیه معماری است. من از ابتدا می دانم که می خواهم چه چیزی بکشم و اجزای کار چیست. مثل نقاشی انتزاعی در لحظه و با این احساس نیست که کار غیرمنتظره ای انجام شده است. من تقریباً می دانم که از ابتدا چگونه به پایان می رسد.
وی افزود: در حین کار رنگ ها را تغییر می دهم، گاهی اوقات ترکیب بندی ها را تغییر می دهم و کل چارچوب را می شناسم و تغییرات را در حین اجرا اعمال می کنم که نوعی خلاقیت لحظه ای کار را به همراه دارد.
خسروی ادامه داد: به نوعی دنیای نقاشی هایم را از مینیاتور وام گرفتم. حتی شکل بدن زنانی که به تصویر کشیده ام در دنیای واقعی وجود ندارد: بدن های بلند و نرمی که در تعادل حرکت می کنند.
هدایت: تابلو حرم خسروی است
رضا هدایت گفت: علی خسروی از هنرمندانی است که خود را متعهد به نقاشی کرده است. نقاشی برای او پناهگاه است و از نقاشی لذت می برد و آثاری خلق می کند که این حس و انرژی را به دیگران منتقل می کند.
وی افزود: خسروی وقتی نقاشی می کند از هر چیزی که برای هنرمند محدودیت ایجاد می کند فارغ است. در روزگاری که هنرمندان زیادی هستند که چشم به بازار دارند، او با بی تفاوتی خود را به نقاشی اکتفا می کند.
به گزارش هدایت، شعر، آزادی و رهایی از ویژگی های آثار علی خسروی است. حس تعلیق در نقاشی های او وجود دارد. چهره های ترسیم شده توسط خسروی آزادی خاصی دارند.
وی افزود: ریتم و موسیقی در آثار علی خسروی موج می زند و این ریتم موسیقایی انرژی خاصی به فضا می بخشد. من به عنوان یک نقاش از آثار خسروی لذت می برم و در زمانه ما حضور هنرمندانی مانند علی خسروی می تواند انرژی خاصی را به فضاهای هنری ما تزریق کند.
مشهدی زاده: راه های خسروی در اوج رهایی است
عباس مشهدی زاده درباره نمایشگاه باغ اناری گفت: این نمایشگاه یکی از نمایشگاه های خوبی است که این روزها دیده ام و مطمئناً به خاطر انرژی آثار علی خسروی، عموم مردم از دیدن آن لذت خواهند برد.
وی افزود: علی خسروی اهل هنر است و دیدگاه دارد و این در آثارش نمود دارد. او در طراحی دستی قوی دارد و این قدرت در عین حال به او نوعی رهایی می بخشد. فرم هایی که او نقاشی می کند در اوج رهایی هستند.
این هنرمند پیشکسوت مجسمه ساز ادامه داد: خسروی در نقاشی مسیر خاصی را به دست آورده است، اگرچه در طراحی و گرافیک دنیای دیگری می آفریند، اما پیوند عمیقی بین آثارش وجود دارد و بخشی از آن مدیون شعر بودن آثارش است.
مشهدی زاده در پایان سخنان خود گفت: به نظر من مضامینی که خسروی برای خلق آثارش انتخاب می کند بسیار هوشمندانه است و این موضوعی است که باید به خودمان تبریک گفت. امیدوارم سال آینده شاهد نمایشگاه های دیگری از این هنرمند مهربان و عمیق باشیم و او بر زیبایی های جهان بیفزاید.
سقراط: ترکیب عشق و تنهایی
امیر سقراطی، نقاش و پژوهشگر هنرهای تجسمی، گفت: علی خسروی علاوه بر گرافیک و تصویرسازی، نقاش بزرگی نیز هست و بسیاری از پوسترهای سینمایی را که در دهه 60 و 70 خلق کرده، پرتره های متعددی که برای آن کشیده است، کشیده است روی جلد مجلات نیز مهارت تصویرگری او را نشان می دهد.
وی افزود: خسروی تلفیق عشق و تنهایی را در نقاشی هایش نشان می دهد. او در نقاشی های قبلی خود انسان را در پرتگاه های تنهایی به تصویر می کشید. اما مرد او در این فضای واهی سرگردان نیست، بلکه صبور و آرام به نظر می رسد. مثل تابلوی «باغ انار» که زن با طبیعتی زیبا، ساکت و تماشاگر پیوند می زند.
این منتقد هنری افزود: نامهای سادهای که خسروی برای اکثر آثارش انتخاب میکند به بیننده کمک میکند تا از محتوای اسرارآمیز اثر مطلع شود. مرد در نقاشیهای خسروی چهره ندارد و حتی فیگورها نیز نقش مهمی در خوانش اثر ندارند، اما رمز و راز فضا و کمبود فضا و بیزمان بودن روایت نقش مهمی در خوانش اثر دارد. کار کردن
موسیقی به قول سقراطی یار و همراه خسروی است. چه مجموعه ای از پرتره های موسیقی دانان در کتاب «کاغذی برای یادآوری…» و چه مجموعه نقاشی های خنیاگر از زنان، این علاقه و اشتیاق به وجود می آید. حتی روی پوسترهای موسیقی هم می توان این اشتیاق و علاقه به موسیقی را دید.
مجموعه زنان خنیاگر یکی از مهم ترین مجموعه های نقاشی علی خسروی است. او برخلاف پرتره هایی که با خطوط و سایه در نقاشی هایش می کشد، معمولاً چهره انسان را نمی کشد.
وی افزود: خسروی در سریال خنیاگران که زنان را به تصویر می کشید، چهره ندارد. شاید این تاکید بر رنج مضاعفی باشد که زنان در موسیقی متحمل شده اند و با وجود عشقی که به موسیقی دارند، چهره و صدایشان به ما نرسیده است. این زنان بی چهره در نقاشی های خسروی مانند مادرانی هستند که با لالایی (موسیقی) صبر و بردباری را در اختیار فرزندان خود قرار داده اند.
به گفته سقراطی در نقاشی های او حرکت، احساس و سیلان دیده می شود. این ویژگی را می توان در طراحی های پرتره او مشاهده کرد. شور خطوط و رهایی و سیال بودن خط در طرح های او به صورت انفجار انرژی رنگی در نقاشی هایش قابل مشاهده است، نوعی غزل، شعر و رهایی که در مجموعه آثارش جلب توجه می کند.
مهرنوش علی مددی پژوهشگر هنرهای تجسمی گفت: نقاشی های اخیر علی خسروی همان هایی است که از او به یاد داریم با تاکید بر اینکه علی خسروی همواره در نقاشی هایش بر نقش زن تاکید داشته و زنان آثار او به صورت فردی یا گروهی هستند. . گروهی از نوازندگان در حال نواختن ساز ظاهر شده اند.
و افزود: شاید این تاکید برای زنده نگه داشتن بسیاری از نوازندگان باشد که نامشان در ردیف کتاب ها و متون تاریخی حذف شده یا نیامده است. این بار این زنان در باغ انار دور هم جمع شده اند و خود انار تمثیلی بسیار متفاوت و مشابه از جمله برکت، فراوانی، عشق یا خاطره باغ بهشت دارد. نقاشی های علی خسروی همواره سعی کرده است از بیانی عاشقانه پیروی کند تا به فضایی تخیلی از این بیان پناه برد و آنچه را که نمی توان به صورت واقع گرایانه و واقع گرایانه بیان کرد، برجسته کرد.
این منتقد هنری ادامه داد: به همین دلیل حتی در این مجموعه می بینیم که برخی از آثار او کیفیتی سورئال دارد و ما را به یاد آثار مارک شاگال می اندازد. به شکل فیگورهایی معلق و سیال بین زمین و آسمان.
و افزود: دوستی و همراهی انسان و طبیعت از ویژگی هایی است که به هر حال جنبه های صلح آمیز را در آثار علی خسروی نشان می دهد. شاید ترسی که باعث شده انسان و آدم از باغ بهشت رانده شوند، این بار در باغ بهشت وجود داشته باشد و بتواند مایه خوشحالی باشد و برخلاف این روایت قدیمی، نقشی فزاینده به ما داده شود.
علی مددی ادامه داد: به نظر می رسد رنگ ها در آثار خسروی نوعی جلوه تابناک دارند و زنان خالق حالت فعال خود را به ما یادآوری می کنند. نقاشی ها اگرچه در بستری خیالی بازنمایی می شوند، اما پیامی سرشار از دوستی و عشق را به مخاطب یادآوری می کنند و این با حضور و نقش نوازندگان زن در تصویر علی خسروی، آن پیام را عمیق تر جلوه می دهد و این باید بسیار باشد. مطابق با آنچه امروز در مورد نقش زنان در جامعه می بینیم.
نمایشگاه باغ انار تا 19 آبان در گالری سهراب به نشانی 142 بین خیابان مفتح و رامسر دایر است.
24457