ترند های روز

ضرورت و اهمیت «وحدت ملی» در مسیر فیلترینگ

اگرچه آغاز این دولت با حوادث و اتفاقات سخت و تلخی در منطقه به ویژه حول محور مقاومت همراه بوده است، اما هیچ کدام مانع از پیگیری و تلاش برای تحقق شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور نشده است. انتصاب سید ستار هاشمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با آموزش ها و برنامه های درسی کافی و با برنامه های مشخص همراه با رای اعتماد بالای مجلس به وی، عمدتاً ناشی از تعهد وی به مردم و شعارهای انتخاباتی آنان بود. دوم اینکه یکی از مهمترین مطالبات مردم بحث چالش برانگیز و بحث برانگیز فیلترینگ و کندی اینترنت است. به گونه ای که تمامی افکار عمومی و زیرساخت های مرتبط با کسب و کارهای دیجیتال در شعاع مقوله مدیریت و فیلترینگ اینترنت در کشور باقی مانده است. اهمیت این موضوع باعث شد تا سید ستار هاشمی در روز معارفه تاکید کند که اصلاح روش فیلترینگ در کشور با اصلاح آیین نامه ها و روش های مداخله، کنترل های بعدی، گفتمان سازی در سطح نخبگان و فردی، ایجاد وفاق ملی. . بین گروه های مرجع، مذاکرات بین المللی مبتنی بر اقتصاد دیجیتال انجام می شود و اظهار داشت: موضوع رفع فیلترینگ اولویت وزارت کشور خواهد بود و آن را در شورای امنیت مطرح خواهیم کرد که نشان می دهد اقدام در این زمینه انحصاراً بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر امور خارجه است زیرا بر اساس دو شورای امنیت ملی (شاک) و شورای عالی فضای مجازی با ترکیب اعضای زیر تصمیم اصلی هستند. – مسئول در این مورد؛
ج: طبق ماده 3 قانون تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت ملی، اعضای شورای امنیت ملی از افراد زیر تشکیل می‌شوند:
1- وزیر کشور 2- یکی از مشاوران سمت رهبری در شورای عالی امنیت ملی به منصوب آن شورا 3- رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران 4- فرمانده – رئیس کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 5 – فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران 6 – وزیر اطلاعات 7 – بالاترین مقام دستگاه مشمول مشورت در جلسه شورا 8 – عضو کمیته شوراها و کشور شورای اسلامی (در صورت دعوت از وزیر کشور) 9- دادستان کل کشور (در صورت دعوت از وزیر کشور)
ب: شورای عالی فضای مجازی شامل دو گروه حقیقی و حقوقی است. اعضای قانونی این شورا عبارتند از 1- رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی 2- سخنگوی شورای اسلامی 3- رئیس قوه قضائیه 4- رئیس سازمان صدا و سیما 5- دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی 6- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 7- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 8- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 9- وزیر آموزش و پرورش 10- وزیر اطلاعات 11- وزیر دفاع 12 – معاون علمی و فناوری رییس جمهور 13 – رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی 14 – رییس سازمان تبلیغات اسلامی 15 – فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 16 – فرمانده ناجا 17 – دادستان کل کشور. .
اعضای واقعی این شورا افرادی هستند که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اعضای این شورا تعیین شده اند. این نکات و ترکیب آنها به خوبی امکانات و طردهای دولت را در حوزه اینترنت و فیلترینگ نشان می دهد. اگرچه هیچ کدام دلیلی برای فراموشی و عمل نکردن به وعده های داده شده نیست، اما مسئولیت کار مسئولیت سنگینی است که مانند حل مشکلات دیگر و کشور در اختیار یک وزیر یا وزارتخانه از نظر قانونی و ساختاری قابل حل نیست. بستگی به همفکری و همدلی مردم و همه گروه ها و نهادها دارد. موضوع تعمیر اینترنت و فیلترینگ نیز نیازمند تعامل، همکاری، همفکری و همدلی اساسی بین همه ارکان نظام و فرصت دادن به دولت است. . اگرچه برگزاری اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی نتایج مورد انتظار مردم را به همراه نداشت، اما بدون شک اولین گام در راستای تحقق وعده های رئیس جمهور و دولت در خصوص اینترنت و اصلاح فیلترها خواهد بود.

* کارشناس رسانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا