ترند های روز

صداوسیما دیگر حق ندارد جلوی ساز گل بگذارد!

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، محمدحسین ایمانی خوشخو در این نشست خبری اعلام کرد که پخش تلویزیونی و لغو کنسرت در شهرستان ها پس از تصویب سند ملی موسیقی کشور قانونی نیست. قوانین مهم و سرنوشت ساز موسیقی اگر ضمانت اجرایی داشته باشد باید منتظر روزهای درخشان موسیقی کشور بود.

به گزارش ایسنا، در این گزارش به بررسی اظهارات مهم ایمانی خوشخو در این نشست خبری می پردازیم که به صراحت و روشنی درباره موسیقی به آن اشاره شد:

از این پس هیچ دستگاهی حق لغو کنسرت را ندارد.

رادیو و تلویزیون باید موسیقی را با تمام نیازهای منظره پخش کند.

صدا و سیما دیگر نمی تواند جلوی ساز گل بگذارد.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی بوده و تمامی مصوبات اجرا خواهد شد.

این سند آیین نامه مصوب موزیک و ویدئو است که صدا و سیما باید آن را رعایت کند.

این موضوعات در حالی مطرح شده است که صدا و سیما هیچ قاعده صریحی در مورد نمایش آلات موسیقی در تلویزیون ندارند و مقام معظم رهبری در نظرسنجی درباره نمایش آلات موسیقی در تلویزیون فرمودند: «آن دسته از آلات موسیقی که رایج است و می توان از آن برای موسیقی استفاده کرد حلال است. خرید و فروش و استفاده حلال از آن جایز است و فرقی بین تلویزیون و جاهای دیگر نیست».

آنچه از این فتوا به دست می آید این است که نه تنها نشان دادن ابزاری که صدای آن را می نوازد جایز است; حتی خرید و فروش آن از طریق تبلیغات رادیویی و تلویزیونی نیز مشکلی ندارد.

این در حالی است که ساز در موارد بسیار کمی حتی در شبکه های رادیویی و تلویزیونی خارجی اغلب حضور پیدا می کند و این سوال به یکی از سوالات قدیمی تبدیل شده است که چرا ساز واقعاً در تلویزیون ظاهر نمی شود؟

به نظر می رسد سند ملی موسیقی کشور برای پاسخ به این سوالات بدیهی آمده است اما باید منتظر ماند و دید صدا و سیما این سند را امضا می کنند و از چه زمانی؟

لغو خودسرانه کنسرت ها در کشور موضوع دیگری است که چرخ موسیقی ایران را به عقب برمی گرداند. لغو بسیاری از اجراهای موسیقی در شهرستان ها ریشه در خارج از وزارت ارشاد دارد. عوامل خودسرانه ای که البته تاکنون به صورت جدی به آنها پرداخته نشده است.

در عین حال، اقدامات خودسرانه این چنینی نه تنها به فرهنگ موسیقی ایران لطمه می زند، بلکه خوراک تبلیغات بد علیه این کشور می شود.

حال اما باید منتظر ماند و دید که آیا این سند ملی و بسیار مهم که در دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور شهید به تصویب رسیده است آیا موسیقی را نجات می دهد؟

245245

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا