ترند های روز

شرایط عجیب شهید رجایی برای انتخاب اعضای کابینه اش چه بود؟

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینروز دوشنبه 29 مرداد 1397 پس از رای مثبت شورای اسلامی شهر به محمدعلی رجایی به عنوان نخست وزیر در جلسه علنی خود، وی در مصاحبه مطبوعاتی با چند خبرنگار داخلی و خارجی شرکت کرد و به سوالات متعددی پاسخ داد. پاسخ رجایی به چند سوال خبرنگاران به نقل از کیهان مورخ 31 مرداد 59 را در زیر می خوانید:

چه معیارها و معیارهایی را برای انتخاب اعضای کابینه در نظر گرفته اید و ترکیب کابینه چگونه خواهد بود؟

من هنوز هیچ یک از اعضای دولت را انتخاب نکرده‌ام، اما قوانین همان است که امام اعلام کرده است و آنچه اضافه می‌کنم پذیرش رابطه مرجعیت برای امام است، یعنی معتقدم هرکس به عنوان شرکت در آن شرکت کند. یکی از اعضای کابینه باید مقلد آهنربا باشد.

…اون نوار یک چهارمی که در جلسه غیرعلنی پخش شد چی بود؟

بعد از اینکه نامه آقای رئیس جمهور به مجلس رسید، جلسه غیرعلنی در مجلس تشکیل شد، همکاران ما در مورد من و رابطه من با آقای رئیس جمهور صحبت های متعددی انجام دادند و در پایان از من خواستند که چند نطق معارفه داشته باشم. به خط مشی و برنامه من اصل آن گفتگو این بود که من مقلد امام هستم و این یکی از ویژگی هایی است که کابینه من را با کابینه های قبلی متمایز می کند. ثانیاً من فرزند مجلس هستم، پس فرزند مردمم، چون هیچ تلاشی برای نخست وزیری نکرده ام، جز اینکه مجموعه ای از گزارش هایی دارم که در رابطه با کارم در آموزش و پرورش دادم. و تمام حرکاتم در مدتی که در مجلس بودم. من همکارانم را به این نتیجه رسانده بودم که اگر شرایطی برداشته شود، می توانند من را نخست وزیر کنند. رسیدن به یکی از آرزوهایم را که مردم و مجلس توانسته اند در انتخاب یک نفر به عنوان نخست وزیر دخالت و مشارکت مستقیم داشته باشند را از خداوند منان نعمت می دانم و امیدوارم این امر نیرویی باشد برای پیروزی این دولت مورد سوم اینکه من برادر رئیس جمهور هستم، باید تاکید کنم که به عنوان دو عضو یک خانواده در خدمت مردم انقلابی کشورمان خواهیم بود و امیدوارم به جای هر صحبتی که حاکی از اختلاف من و رئیس جمهور باشد. آینده نشان دهنده تلاش من خواهد بود و رئیس جمهور و اعضای کابینه من و همه افرادی که در قبال انقلاب احساس مسئولیت می کنند باید در این راستا باشند…

مراکز قدرت و تصمیم گیری را چگونه و در چه جهتی حذف خواهند کرد؟

من از همه نهادهای انقلابی در تشکیل کعبیه کمک و همکاری خواهم کرد و به این نهادهای انقلابی اعتماد دارم زیرا معتقدم همه این نهادهای انقلابی در ویژگی‌ای که ذکر کردم مشترک هستند، بنابراین آنچه را که به عنوان راهکاری برای تخریب کانون‌ها پیشنهاد می‌کنم. من این قدرت را دارم که راهی را انتخاب کنم که مراکز قدرت آن را احساس نکنند. من فکر می کنم اگر دولت و سپاه پاسداران دو مرکز قدرت احساس می کنند، به دلیل اختلاف بین دولت و سپاه است و فقط دولتی است که توسط مردم تشکیل می شود و سپاه پاسداران توسط سپاه پاسداران تشکیل می شود. مردم آنها دو مرکز قدرت نیستند، بلکه یک قدرت هستند، زیرا دارای یک قدرت هستند و از یک جمعیت هستند.

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا