ترند های روز

شاملو و ابتهاج چگونه به بازی ساواک / اسناد جدید یاب افتادند؟

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین«کاخ جوانان» مؤسسه ای فرهنگی بود که در سال ۱۳۴۵ به دستور شاه و به منظور ایجاد مرکزی برای فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی جوانان ایرانی تأسیس شد. در تابستان 1346، کمتر از یک سال پس از ایجاد این نهاد، نشست های ادبی برگزار شد که در آن شاعران صاحب نامی چون احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج و سیاوش کسرایی نیز حضور داشتند. این موضوع حساسیت مسئولان ارشد را برانگیخت تا جایی که غلامرضا نیکپی رئیس هیات مدیره کاخ جوانان مجبور به پاسخگویی شد. نیک پی دعوت از این افراد را صرفاً از جنبه هنری شخصیت خود می دانست و ساواک معتقد بود از آنجایی که در آن دوره فعالیت سیاسی نداشته و تحت نظر هستند، حضور آنها نه تنها بلامانع است بلکه مفید است. زیرا حضور آنها در کاخ جوانان باعث می‌شود که جامعه متوجه شود که با رژیم پهلوی همکاری می‌کنند و وجهه ملی آنها از بین می‌رود.

پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی اخیرا اسناد ساواک را در خصوص این حادثه به شرح زیر منتشر کرده است:

نخست وزیر

سازمان اطلاعات و امنیت ملی

ساواک

بسیار محرمانه

از اداره کل سوم

تاریخ 14/4/46

تحت ریاست ساواک تهران

درباره: کمیته شعر در کاخ جوانان

بر اساس اطلاعات دریافتی اخیراً آقایان احمد شاملو، سیاوش کسرایی و هوشنگ ابتهاج از اعضای سابق حزب منحله توده به عضویت کمیته شعر کاخ جوانان درآمده اند و این احتمال وجود دارد که افراد مذکور اظهاراتی داشته باشند. و اعلامیه ها در تماس با جوانان یا در جلسات کمیته عمومی. برای انحراف جوانان به سمت افکار کمونیستی دستور دهید تا اقدامات افراد مذکور در کاخ جوانان زیر نظر گرفته شود و در صورت مشاهده فعالیت به آنها اطلاع دهید. .

به نمایندگی از مدیرکل اداره سوم مقدم

شاملو و ابتهاج چگونه به بازی ساواک / اسناد جدید یاب افتادند؟

نخست وزیر

سازمان اطلاعات و امنیت ملی

ساواک

بسیار محرمانه

از 20/ح-/ش

تاریخ: 22/4/46

تحت ریاست ساواک تهران

درباره: کمیته شعر قصر جوانان

با استناد به شماره 12860/ح-1-18/4/46 طبق بررسی های معمول هیچ یک از سه نفر ذکر شده در معرفی نامه عضو گروه ادبی قصر (هیئت شعر) نیستند و فقط آقای هوشنگ ابتهاج هستند. و سیاوش کسرایی طبق معمول که هر هفته از کاخ یکی دو نفر از اساتید هنر برای سخنرانی در زمینه مربوطه دعوت می شوند از افراد مذکور نیز برای خواندن اشعار خود دعوت به عمل می آید و چون بحث در مورد جدید است. مشاور قصر و شعرهای قدیمی در آن جلسه به افراد حاضر در کاخ گفت. این جلسه به اطلاع می رساند که فقط اشعار یا مطالبی را که سروده و سروده اند مطالعه کنند، زیرا این جلسه برای بحث و گفتگو برگزار نمی شود. بحث و جدل، و بهتر است بحث خود را در این میدان آزاد ادامه دهند.

رئیس ساواک شمیرانات شجاعی

شاملو و ابتهاج چگونه به بازی ساواک / اسناد جدید یاب افتادند؟

شاملو و ابتهاج چگونه به بازی ساواک / اسناد جدید یاب افتادند؟

نخست وزیر

سلسله

تاریخ: 21/5/46

شماره 3/233

رئیس محترم دفتر مخصوص شاهنشاه.

با اشاره به مرقومه شماره 1427 مورخ 1.5.46 در مورد دو تن از اعضای سابق حزب منحله توده که روزی به دعوت گروه ادبی کاخ جوانان در برنامه شعر و شاعری در کاخ مذکور شرکت کرده بودند. به صورت تلفنی هماهنگی شده است تا افراد خارج از قصر در برنامه ها در آینده شرکت کنند تا در جریان قرار بگیرم تا بتوانم نظر مقامات امنیتی را به صورت محرمانه جلب کنم.

امروز بیش از چهار هزار نفر (حدود 1500 دختر و 2500 پسر) در کاخ جوانان ثبت نام کرده اند. حدود شصت درصد این دانشجویان بین 20 تا 30 سال سن دارند و بقیه اکثراً دارای مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم و اغلب لیسانس هستند. برای تشویق آنها به شرکت در برنامه ها، آزادی نسبتاً زیادی به آنها داده شده است و به دنبال راهی بوده اند تا احساس کنند کاخ جوانان متعلق به آنهاست و بنابراین باید تمام تلاش خود را برای توسعه آن به کار گیرند. در نتیجه این سیاست، هر یک از ده گروه هنری، موسیقی، ورزشی، علمی و… سعی می کند برنامه خود را به بهترین نحو و بهتر از دیگران اجرا کند و این شور و نشاط وصف ناپذیری را در بین آنها ایجاد کرده است و این گونه فعالیت ها زمینه شکوفایی استعدادها و شکوفایی ابتکارات را فراهم می کند و در عین حال فرصت را فراهم می کند. زیرا در میان آنها شایسته ترین افراد برای تصدی وظایف مختلف کشور را در نظر بگیرید. در حال حاضر با اقدامات انجام شده، کاخ جوانان هم از نظر مالی و هم از نظر برنامه ای می تواند به تنهایی ایستادگی کند و این در راستای خواسته امپراتور آریامهر و در راستای فرامین اعلیحضرت بوده است. برای توسعه آن بدون فشار به بودجه دولت به ترتیب از اوقاف و شهرداری گرفته شده و هزینه ساختمان های این دو منطقه نیز توسط آنها تخصیص یافته و طرح ساخت آماده اجرا است.

در کرمانشاهان 5000 مترمربع و به همین مساحت در اهواز زمین دولتی بسیار مناسب برای شعب کاخ در نظر گرفته شده است و شعبه ها با اعتبار شهرداری های کرمانشاه و اعتبار ویژه استانداری خوزستان ساخته می شود. ، و در پایان سال آماده بهره برداری می شود.

در فرح آباد ساری زمینی به مساحت 100 هزار متر که متعلق به نخست وزیر بود تملک و به مرکز بزرگ گردشگری تبدیل شد و اکنون سیصد نفر از نقاط مختلف ایران در کمپینگ آن شرکت می کنند. نسخه‌ای از نشریه دو هفته‌ای کاخ که شامل فعالیت‌های کاخ در شعبه مرکزی است، برای مراجعه بیشتر پیوست شده است.

خدمت ناچیز بندگان شاهنشاه در این امر کوچک مقبول درگاه مبارکش باد.

وزیر مشاور و معاون اجرایی نخست وزیر، دکتر نیکپ

شاملو و ابتهاج چگونه به بازی ساواک / اسناد جدید یاب افتادند؟

نخست وزیر

سازمان اطلاعات و امنیت ملی

از ساواک

شماره 311/366604

تاریخ: 23/5/46

به: رئیس دفتر ویژه امپراتور

احمد شاملو، سیاوش کسرایی و هوشنگ ابتهاج، هر سه از اعضای سابق حزب منحله توده هستند، اما علیرغم رسیدگی به آنها و عدم مشاهده فعالیت مضر سیاسی از سوی افراد فوق الذکر و مشارکت. de افرادی که در نشست های ادبی کاخ جوانان نام برده می شوند علاقه خود را به همکاری با ارگان های دولتی نشان می دهند. در عین حال، نزدیکی آنها به کاخ جوانان و همکاری آنها با مقامات دولتی از نظر شناسایی به عنوان افراد وابسته به مقامات دولتی، باعث کاهش اعتبار افراد نامبرده در بین طرفداران آنها می شود که همچنان دارای گرایشات سیاسی افراطی هستند. همچنین شاعران یاد شده توسط ساواک هدایت و راهنمایی شده اند تا از اشعار خود برای تبلیغ افکار گذشته خود و تأیید برنامه های انقلابی اخیر کشور استفاده کنند. بدیهی است از آنجایی که افراد مذکور در کاخ مذکور دارای سمت رسمی نیستند، در صورت مشاهده کوچکترین انحراف از مسیر تعیین شده، بلافاصله از ادامه ارتباط افراد مذکور با کاخ جوانان جلوگیری خواهد شد.

سپهبد نصیری رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور.

شاملو و ابتهاج چگونه به بازی ساواک / اسناد جدید یاب افتادند؟

شاملو و ابتهاج چگونه به بازی ساواک / اسناد جدید یاب افتادند؟

دفتر امپراتوری

به افتخار حضور فرخنده امپراتور آریامهر دست یابید.

جناب نخست وزیر آیین گزارش جناب آقای دکتر نیک پی وزیر مشاور و رئیس هیئت مدیره کاخ جوانان و خلاصه گزارش را ارائه کردند که حاکی از پیشرفت کار و مشارکت شاملو، هوشنگ ابتهاج و کسرایی در برنامه های هنری کاخ جوانان ارائه شد.

بر اساس فرمان مبارک، اعضای سابق حزب توده چه استفاده ای از کاخ جوانان می توانند داشته باشند؟ آیا برنامه ای برای استفاده از این افراد برای پیشبرد مسائل جوانان وجود دارد؟

به سازمان اطلاعات و امنیت کشور نیز ابلاغ شد تا بررسی کند که از چه لحاظ استفاده از این افراد را سالم می دانستند و ایرادی در این کار نمی دیدند؟

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور در گزارش خود عنوان کرد که سه نفر از اعضای سابق حزب منحله توده هستند، اما در حال حاضر با توجه به مراقبت‌های انجام شده، فعالیت سیاسی مضری مشاهده نشده است. از افراد نامبرده و با توجه به اینکه جهت گیری ساواک ی دستور داده شده است که از اشعار خود در جهت تبلیغ خود علیه افکار گذشتگان و تایید برنامه های انقلابی اخیر کشور استفاده کنند، شرکت افراد مذکور در برنامه های در نظر گرفته شده نشان می دهد. علاقه آنها به همکاری با مقامات دولتی و کاهش اعتبار او نزد طرفدارانش که هنوز تمایلات سیاسی افراطی دارند، می شود. بدیهی است به محض مشاهده کوچکترین انحراف از مسیر مشخص شده از ادامه ارتباط با کاخ جوانان جلوگیری خواهد شد.

دکتر نیک پی همچنین بیان کرد: از این پس توافق شده است که در این گونه موارد ابتدا نظر مقامات امنیتی جویا شود و سپس کسانی که عضو کاخ نیستند اجازه حضور در برنامه ها را داشته باشند. اجرای برنامه های هنری و علمی در سالسبیل در زمینی به مساحت 20000 متر که از موقوفه گرفته شده و در جوار راه آهن در زمینی به مساحت 5000 متر که از طریق آن تحویل داده شده است ذکر و ارائه می شود. شهرداری تهران بدون تحمیل از سوی دولت تامین می شود، قرار است با هزینه اوقاف و شهرداری ساخته شود و طرح ساخت آماده اجراست.

همچنین در کرمانشاه زمینی به مساحت 5000 متر مربع و در اهواز زمینی به همین مساحت دولتی محسوب می شد و قرار است با اعتبار شهرداری کرمانشاه ساخته شود. و اعتبار ویژه استانداری خوزستان برای این شعب است و تا پایان سال آماده بهره برداری خواهد بود. در فرح آباد ساری زمینی به مساحت 100 هزار متر که متعلق به نخست وزیر بود، برداشته شد و به مرکز بزرگ گردشگری تبدیل شد و هم اکنون 300 نفر از نقاط مختلف ایران در این اردو حضور دارند.

نسخه‌ای از نشریه دو هفته‌ای کاخ که شامل فعالیت‌های کاخ می‌شود، به شعبه مرکزی ارائه شده است.

25957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا