ترند های روز

سید عبدالله انور ستاره فیلم «در جستجوی گمنامی» / عشق به ابوعطا و اصفهان در موسیقی ایرانی / وظیفه ذاتی فیلم مستند ثبت ارزش های معنوی ملت هاست.

پریسا ساسانی: انور در خانواده ای فرهنگی با پدری روحانی متولد شد و علاوه بر دروس حوزوی، در ریاضیات، منطق و موسیقی نیز صاحب نظر بود. این متفکر فرهیخته، مسلط به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسوی، از متون کهن ادبی، فلسفی و تاریخی آگاهی فراوان داشت و در زمینه کتاب شناسی و کتاب شناسی نیز ممتاز بود.

وی بیش از 30 سال ریاست اداره نسخ خطی کتابخانه ملی ایران را بر عهده داشت و نقش مهمی در فهرست نویسی کتابخانه ملی ایران داشت و از مشهورترین علما و علمای تهران به شمار می رود.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با شش هزار جلد کتاب شامل شش نسخه خطی، چندین نسخه چاپ سنگی و نسخه چاپی به زبان های عربی، فارسی، لاتین و اروپایی به همراه اسناد شخصی، صدمین سالگرد تأسیس کتابخانه شخصی سید عبدالله انور را گرامی می دارد. او آن را افتتاح کرد و به گفته غلامرضا امیرخانی از اعضای هیات علمی این سازمان، ارزش و اهمیت این مجموعه به دلیل حاشیه نویسی های کارشناسی سید عبدالله انور است که با خطی زیبا در آن نوشته است.

آنچه مسلم است فیلم مستند و پرتره مستند در شناساندن این چهره ها به نسل جوان و بیان توانایی های عظیم آنها در زمینه های مختلف علمی بسیار موثر است. علیرضا حسینی تهیه کننده فیلم مستند مستندی با عنوان «در جستجوی گمنامی» به کارگردانی بیژن شکرریز ساخته است. این مستند در گفتگوی 50 دقیقه ای با سید عبدالله انور زوایای پیدا و پنهان این روشنفکر ایرانی را به نمایش گذاشته است.

وظیفه ذاتی فیلم مستند ثبت ارزش های معنوی ملت هاست.

علیرضا حسینی تهیه کننده سینمای مستند در پاسخ به این سوال که فیلم مستند تا چه اندازه وظیفه ثبت و نگهداری میراث معنوی ایران را بر عهده دارد؟ وی گفت: وظیفه ذاتی سینمای مستند ثبت ارزش های معنوی ملت ها در عرصه های مختلف است و سرزمین ایران ستارگان باستانی بزرگ و بیشماری چون سعدی و حافظ، مولانا و ستارگان معاصری چون استاد سید عبدالله انور دارد. ، ژاله آموزگار، سامی گیلانی و دیگرانی که ناشناخته مانده اند و افرادی که دوست دارند درباره آنها بدانند. و این وظیفه نهادهای فرهنگی است که برای تولید این گونه مستندها بودجه لازم را تامین کنند.

وی ادامه داد: در مستندهایی که در مورد شخصیت های مختلف فرهنگی و هنری ساخته ام، به سختی جلوی دوربین می ایستند، در واقع ترجیح می دادند در سکوت و گاهی در انزوا بنشینند و تحقیق و بررسی کنند. . و یکی از دلایل نامگذاری مستند انور به «در جستجوی گمنامی» نیز دوری او از دوربین است. در این میان وظیفه ما مستندسازان این است که اهل علم و دانش را تا زمانی که در قید حیات هستند برای آیندگان ثبت کنیم. زیرا ایران فرهنگی نیازمند دانش و آگاهی نسبت به سرمایه های خود است.

سید عبدالله انور یک ستاره در

عشق انور به ابوعطا و اصفهان در موسیقی دستگاهی ایران

تهیه کننده مستند «در جستجوی گمنامی» ادامه داد: وقتی به سراغ استاد انور رفتم متوجه شخصیت خاص و منحصر به فرد ایشان شدم. شخصیتی که در حال فرار از دوربین و عکس بود و با قدرت زیاد حاضر شد جلوی دوربین بایستد. اما وقتی به حضور گروه فیلم عادت کرد، از زندگی و علاقه اش به کتاب، موسیقی ابوعطا و اصفهان، تهران شناسی و خیلی چیزهای دیگر گفت و به معنای واقعی کلمه معلم زفنون بود و ادامه داد. تا آخرین سال های عمرش به فراگیری و تحقیق در زمینه تهران شناسی بپردازد.

لازم به توضیح است سید عبدالله انور، فرهنگی، مترجم، نسخه نویس و ریاضی دان، در 27 اسفند 1401. ده جلد از فهرست نسخه های خطی فارسی و عربی که حروف «خ» و «کاف» مجلدات را جمع آوری کرده است. لغت نامه دهخدا; شرح و ترجمه شفای بو علی سینا; شرح و ترجمه شرح خواجه نصیر; از آثار و سوابق این محقق می توان به شرح و تفسیر «خرد وهم» قطب الدین شیرازی و مقالات متعدد در زمینه کتاب شناسی و فهرست نویسی و مدیریت نسخه های خطی بیش از دو دهه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

سید عبدالله انور یک ستاره در

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا