ترند های روز

سید عباس صالحی مدیری دقیق و محتاط/باید به او اعتماد کرد

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، مهدی سجادچی، رئیس انجمن فیلمنامه نویسان سینمای ایران، درباره انتظارات خود از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید گفت: همانطور که از دیگران می خواهیم اجازه دهند استقلال برنامه ریزی این وزارتخانه باشد. اجتناب ناپذیر است که خودمان آن را به آقا سید عباس تحویل دهیم. بیایید اعتماد کنیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: امیدوارم دیدگاه شما طبق روال معمول مدیران ما از ذکر مصیبت گذشته فاصله گرفته و در حوزه کاری خود به سمت آینده جهت گیری کند. چالش های گذشته دیگر حتی یک واقعیت بیرونی هم ندارند، اما از آینده فرهنگی در امان هستند که غافلان را مانند سیل می برد. آقای صالحی مدیری صادق و هوشیار است که امیدوارم مردان و زنان شجاعی را دور خود جمع کند.

رئیس انجمن فیلمنامه نویسان سینمای ایران با بیان اینکه باید اجازه دهیم وزارت ارشاد در درازمدت تصمیم گیری کند، ادامه داد: آن دسته از افرادی که خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد نفوذ دارند باید به وزارت فرهنگ اجازه دهند که بر اساس … لحظه و موقعیت، به جای تصمیم گیری بر اساس سلیقه. تصمیمات و برنامه های بلندمدت بگیرید و آنها را اجرا کنید. هرچه وزارت ارشاد در انجام کار خود مستقل‌تر باشد و به آن اعتماد شود، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

و افزود: باید برای قانونی شدن سینما برنامه هایی را آماده کنیم. قرار نیست به زور سینما را تبلیغ کنیم، سینما باید بتواند خودش را تبلیغ کند. اگر قانون داشته باشیم این اتفاق درست می افتد. سینما باید میانجی بین مردم، مطالبات آنها، دولت و حاکمیت باشد. اگر این اتفاق بیفتد، درست مانند روزنامه نگاران، فیلمنامه نویسان نیز شناخته می شوند.

این فیلمنامه نویس درباره سند ملی سینما گفت: سند ملی سینما با عجله نوشته شد و نه تنها به نظر من، بلکه بیشتر اهالی سینما می دانند که این سند کمکی به سینما نمی کند.

سجادچی با بیان اینکه فیلمنامه نویسان خوب زیادی در سینما داریم، تاکید کرد: فیلمنامه نویسان خوبی در سینما داریم اما کی می خواهد بنویسند؟ ما باید فیلمنامه نویس را مانند روزنامه نگار مطالبه گر بشناسیم. وقتی کار فیلمنامه نویس مطالبه گر است، مسائل اجتماعی هم این را می طلبد.

وی درباره نقش واسطه ای سینما در جامعه توضیح داد: فیلمنامه نویس می تواند فیلم جنگی بنویسد و نباید انتظار داشت این فیلم مورد تایید مسئولان آن زمان یا الان باشد. سینما باید میان مردم، مطالبات، حکومت و حاکمیت آنها واسطه شود. اگر این اتفاق بیفتد، مثل خبرنگارانی که رکن پنجم هستند، فیلمنامه نویسان هم شناخته می شوند.

نویسنده فیلم روز سوم ادامه داد: اگر نه، ادامه همان سینما را خواهیم داشت که تبلیغات با پول مردم فیلم می‌سازد، فیلمی که حتی اکران نمی‌شود اما از آن طرف برخی فیلمنامه‌نویسان هستند. مجبور به ساختن این فیلم های فعلی به دلیل نیاز به نوشتن; با اینکه خودشان هیچ اعتقاد و علاقه ای ندارند. آنها مقصر نیستند، شرایط آنها را مجبور می کند. فیلم هایی که اگر ژانری به نام ژانر داشتیم قطعا در این دسته قرار می گرفتند.

مهدی سجادچی – رئیس انجمن فیلمنامه نویسان سینمای ایران

رئیس انجمن فیلمنامه نویسان سینمای ایران با اشاره به اینکه فضای فیلم در دوران دولت اصلاحات همیشه بازتر شده است، گفت: این فضا گاهی بازتر می شد و نتایج آن بد نبود اما در دولت دیگری دوباره بسته شد و دیگران را فراهم کرد. . او هرگز تصور نمی کرد که سینما به عنوان یک صنعت هنری مستقل به کشور خدمت کند. تصور این بود که سینما باید در خدمت یک فرد یا ایدئولوژی خاص باشد. با این شکل دخالت مستقیم دولت، سینما روزی می میرد و دیگر نمی تواند زنده بماند. ممکن است با تنفس مصنوعی مدتی زنده بماند، اما اگر این خواسته خود را نشان ندهد و خلاقیت از ته جامعه بیرون نیاید، مردم دیگر سراغ فیلم های کمدی نمی روند.

سجاده چی چالش های موجود در مسیر سینما را غیرواقعی دانست و افزود: این چالش ها همیشه بر سینما تحمیل شده است. هیچکس به این نکته توجه نمی کند که سینما با این شکل از دخالت مستقیم دولت در نهایت می میرد و نمی تواند زنده بماند. ممکن است مدتی با تنفس مصنوعی یا ویتامین ها و دوپینگ زنده بمانید، اما اگر این خواسته خود را نشان ندهد و خلاقیت از پایه های جامعه بیرون نیاید، مردم دیگر سراغ فیلم های کمدی نمی روند.

نویسنده فیلم «سوفی و ​​دیوانه» خاطرنشان کرد: اکنون وقت آن است که به هر کسی که وزیر فرهنگ و ارشاد است اعتماد کنیم تا بتواند برای آینده بلندمدت برنامه ریزی کند و به جای عادی سازی چالش ها را برطرف کند.

وی با اشاره به شرایط دو سال اخیر کشور گفت: بسیاری از چالش ها را خودمان حل کردیم. تا دو سال گذشته تصور نمی کردیم که خیلی چیزها برایمان عادی شود. ورزشکارانی که در المپیک امسال از حمایت مردم برخوردار بودند تا دو سال پیش مورد تمسخر قرار می گرفتند اما امسال اکثریت مردم از آنها حمایت کردند. این واقعیت است، ورزش و سینما واقعی است و غیرواقعی ها موضوعاتی هستند که ما آنها را بزرگ می کنیم و به عنوان یک چالش در نظر می گیریم.

سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید عباس صالحی کاندیدای پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد 1343 در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی 1396) است.

او در دانشگاه علوم حوزوی و فلسفه خواند. وی در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و… تلمذ کرد. هر چند که لباس روحانیت نمی پوشد.

صالحی در مباحث فلسفی از ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن زاده آملی نیز بهره برده است. از سال 1370 به تدریس دروس مربوط به فقه، فلسفه و کلام اسلامی در روستا و دانشگاه پرداخت.

سید عباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در 7 مهر 1395 پس از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سمت سرپرستی این وزارتخانه منصوب شد و در 28 مرداد ماه در سال 1396، حسن روحانی وی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم منصوب کرد. شورای اسلامی معرفی شد و موفق شد از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در 27 خرداد 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیر مسئول این روزنامه منصوب شد.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا