ترند های روز

سکان وزارت چه گزینه ای را در پیش خواهد گرفت؟ حسین تعظمی یا احمد مسجدجامعی

حسین قره: از این مبادلات و گفتگوها به قدری زیاد بود که هر روز یک گزینه به گزینه ها اضافه می شد و یک گزینه از گزینه ها حذف می شد و دوباره همان روند ادامه پیدا می کرد. تقریباً سه نفر از اعضای این کمیته نامه جداگانه ای به رسانه ها ارسال کردند یا گزارشی از روند انتخاب وزرا در صفحات فضای مجازی خود نوشتند و منتشر کردند.

اما ماجرای انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد از کجا شروع شد و چه گزینه هایی وجود داشت و پس از پیروزی پزشکان چه گزینه هایی به لیست اضافه شدند؟ دو گزینه در روزهای اول نامشان بر سر زبان ها افتاده بود، این دو چهره کسانی بودند که در برنامه های انتخاباتی در کنار مسعود المدیجیان نشسته بودند، یکی از آنها حجت الله ایوبی از فرهنگیان بود که در این مراسم نیز حضور داشت. وزارت فرهنگ در معاونت سینمایی با اینکه رئیس ستاد انتخاباتی پورمحمدی بود. اما او در نشست هنرمندان با پزشکان حاضر شد و در صورت پیروزی پزشکان، شبهه ها نسبت به حضورش در وزارت ارشاد بیشتر شد. اگرچه افرادی مانند صالحی امیری نیز در آن جلسه حضور داشتند. اما بنا به دلایلی نام ایوبی به یکی از انتخاب های برتر تبدیل شد. وی استاد دانشگاه تهران و پیش از این دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و مدتی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بود. در فرانسه.

یکی از فرهنگیانی که با پزشکان در میزگرد فرهنگی حاضر شد، سید محمد بهشتی بود که البته با توجه به سابقه فعالیتش در عرصه فرهنگ و سازمان فارابی و معاونت سینمایی و سازمان میراث فرهنگی، خیلی زود نام وی بر سر زبان ها افتاد. شناخته شده. این پیشنهاد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد کنار گذاشته شد و برخی گمانه زنی ها را در مورد عدم علاقه وی به این وزارتخانه و تمایل وی برای حضور جوان ترها مطرح کردند.

در همان روزهایی که میزگردهای فرهنگی از تلویزیون پخش می شد، شاید به دلایلی که از صفحه اول و کاندیداهای اصلی مانند جلیلی و قالیباف و یا جلیلی و قالیباف پرسیده می شد، نامی در میان دیگران برای تصدی وزارت فرهنگ بیشتر مطرح شد. پزشکان در مورد مشکلات اصلی جامعه از جمله اینکه از جلیلی در مورد حجاب سوال کرد و این گفتگو عمق استراتژیک جلیلی را بالا برد. وی به افشای پوشش قاضی زاده هاشمی پرداخت و به قالیباف به ارتباط مشکوک بازداشت دو خبرنگار همزمان با کاندیداتوری قالیباف اشاره کرد. هر چند همان روزها در میان علاقه مندانی که اخبار انتخابات را دنبال می کردند، این شوخی به اشتراک گذاشته شد که کد انتخاباتی این کارشناس فرهنگی چیست که بتواند به او رای دهد، اما از همان روزها حسین تعظمی، یکی از خبرگان از میزهای فرهنگی، به عنوان یکی از گزینه های وزارت فرهنگ در مواجهه با پیروزی پزشکان مطرح شد.

حسین تعظمی گزینه خیلی نزدیک

حسین زمینامی با توجه به سابقه طولانی خود در وزارت فرهنگ و ارشاد، از زمان دولت هاشمی رفسنجانی که مسئولیت اداره کل مطبوعات کشور را بر عهده گرفت، همواره در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه نقش موثری داشت. جوان ترین کارگردان راه اندازی روزنامه جام جم و حضورش در روزنامه همشهری و سال ها سخنگویی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از او چهره ای رسانه ای کرد. وی 8 دوره نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات بود، در دولت اول حسن روحانی معاون مطبوعاتی و در دولت دوم روحانی رئیس سازمان سینمایی بود. و در دو سال آخر آن دولت نیز وزیر موقت شد. در عین حال سوابق حسین تعظمی، محبوبیت او در بین اصولگرایان و مقبولیت او در میان اصلاح طلبان معتدل، او را به گزینه اول وزارتخانه تبدیل کرد.

پیروزی مسعود بیزیکیان و ایده ایجاد کمیته های راهبری وزارتخانه ها فرصت حضور و ارائه گزینه های دیگر را فراهم کرد. از آنجایی که خاستگاه اصلاح طلبان پزشکی بود، قطعاً نیروهای آن جریان بیشترین تأثیر را در انتخاب وزرا داشتند و علیرغم استقبال حسین نظامی از نظرسنجی خبرنگاران و در بحث باشگاه خبرنگاران، از میان 65 روزنامه نگار. 32 نفر حسین نظامی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد کردند و پس از او احمد مسجد جامعی با 17 نفر پیشنهاد شد. اما بخش رادیکال جریان اصلاحات او را دوست نداشتند و به مردم پیشنهاد کردند که جایگزین او شوند.

احمد مسجد جامی; وزیر سابق با تحصیلات فرهنگی

احمد مسجد جامعی دیگر پیشنهادی بود که نامش از جریان های سیاسی و خبری برخاست، مردی که سابقه حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد را در کارنامه کاری خود داشت و سال ها سابقه کار فرهنگی به وزارت رسید. با توجه به سیاست‌های پزشکان و کمیته‌های راهبردی که شامل جوان‌گرایی و بهره‌مندی از نام‌هایی بود که قبلاً وزارتخانه‌ای را در اختیار نداشتند، پیشنهاد نام وی حاکی از آن بود که مسیر اصلاحات یا مطمئن است که گزینه‌های وی از فیلترهای دولتی عبور نخواهد کرد. و چهره جدید معرفی نشده و به مسجد جامعی بازگشته است تا ضمن سپردن وزارت به او نیروهای جوان را به زیر مجموعه های این وزارتخانه یا جوانانی که می توانند وزارت فرهنگ باشند (که مخفی است) راهنمایی کند. در سازمان کمک ها و امور خیریه، سازمان حج و سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی سریال را در سازمان سینمایی و پیوست هنری و… به طور کامل مدیریت کرده و نکرده است.

بعد از چهره موجهی چون احمد مسجد جامعی، شخصیتی مثل رسول جعفریان معرفی شد که شخصیتی فاضل و فرهیخته بود. اما او سابقه مدیریت نهادی چند جانبه مانند وزارت ارشاد را نداشت و البته به گفته خود جعفریان، عضو وابسته فرهنگستان علوم، حاضر به پذیرش چنین مسئولیتی نبود. و برای خروج از آن وارد چرخه رقابت نشد.

جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و جریان‌های رسانه‌ای نزدیک به آنها، به‌ویژه اعضای سابق انجمن روزنامه‌نگاران ایران که برخی آنها را اصلاح‌طلبان تندرو می‌دانند، برای تأثیرگذاری حداکثری بر شرایط موجود به میدان آمدند. معرفی افرادی مانند برزین ضرغامی که پیش از این مدیرکل ارشاد تهران و مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در زمان محمدعلی نجفی بود، از تاثیرات این چهره ها در کمیته راهبردی انتخاب وزیر ارشاد است. صف بندی این نیروها حتی به ارائه محمدمهدی عسگرپور هم رسید. فیلمسازی که نقش کلیدی در سینما دارد و ریاست هیات مدیره سینما را بر عهده دارد و هنرمندان سینما از او حمایت می کنند، هرچند شاید هدفش برنامه عسگرپور به عنوان وزیر نباشد، بلکه هدفش برنامه ریزی پیش روی او برای رهبری است. ساماندهی سینما در دولت بعدی با حضور هر یک از نامزدهای وزارت فرهنگ.

اما یکی از آخرین چهره هایی که توسط جریان های مختلف مطرح شد، محمد مجتبی حسینی بود. جوانی که به دستور سید عباس صالحی به جای علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ شد (که یکی از چهره های اصلی این وزارتخانه هم بود که استعفا داد) هرچند شایعه نزدیک بودن حسینی به غلام وجود دارد. . علی حداد عادل و پسرش و به همین دلیل در میان مسئولان ارشاد نظام نیز اعتباری برای تصدی وزارت و تلویحا از پیشنهاد حداد عادل دارد اما شنیده می شود مجتبی حسینی بیشتر از صاحبان اموال فرهنگی است. . شرکت ها اعم از چهره هایی که در اقتصاد هنر و حراج های داخلی و خارجی نقش آفرینی کرده اند، نقش آفرینی می کنند، حمایت دارند و علاقمند به حضور در وزارت فرهنگ هستند. با اینکه محمد مجتبی حسینی در سایت ها به دکتر حسینی معروف است; اما لیسانس خود را از دانشگاه آزاد گرفت و دکتری معادل آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بار دیگر در دوره سید عباس صالحی مورد بررسی قرار گرفت و حاشیه ساز شد.

اگرچه چهره های دیگری مطرح شد و تقریباً همه جریان های سیاسی و فرهنگی سعی در پرورش چهره های نزدیک به آنها دارند. با این حال حسین نظامی و احمد مسجدجامعی همچنان چهره های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا