ترند های روز

ساترا جرات قبول اشتباه خود را ندارد و قانون را صحیح نمی داند.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، ماهنامه بهید در گزارشی به اختلاف دو بستر پخش محتوای ویدیویی در فضای آنلاین فیلمو و فیلمیوم پرداخت و نوشت: دعوا سر نام است. فیلیمو می گوید که نام فیلیمیوم تقلیدی از نام او است و مخاطب را گمراه کرده است و فیلیمو می گوید از مراجع قانونی اجازه گرفته و نامش ترکیبی از دو نام رایج است. حق با کدام است و قانون به چه کسی حق داده است؟

قوانین نام تجاری

ابتدا قوانین و مقررات موجود را مرور می کنیم. در حقوق ایران سه عنوان داریم که ممکن است با بحث ما مرتبط باشد: علامت تجاری، نام تجاری و نام تجاری. اولی و دومی در قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1385 (از این به بعد فقط قانون ثبت اختراع را خواهیم گفت) و سومی در قانون تجارت مصوب 1390 است.

ما در اینجا در مورد علائم تجاری صحبت نمی کنیم. ماده 30 قانون ثبت اختراع، علامت تجاری را چنین تعریف می کند: «علامت تجاری هر علامت قابل رویتی است که بتواند محصولات یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را متمایز کند. بنابراین، علامت تجاری یک نام تجاری یا به عبارتی یک لوگو است، اما بحث ما در اینجا مربوط به یک علامت تجاری یا نام تجاری است.

اما تفاوت بین برند و نام تجاری چیست؟ این دو با هم فرقی ندارند. قانون تجارت اسم تجارتی را تعریف نکرده است ولی از مفاد آن مشخص می شود که قانونگذار به همین نام تجاری اشاره کرده است. البته قانون تجارت مربوط به سال 1311 و قانون ثبت اختراعات مربوط به سال 1386 است، بنابراین مفاد قانون جدید که 75 سال بعد نوشته شده است، به روزتر است.

اکنون مقررات علامت تجاری و نام تجاری را بررسی می کنیم. اگر این هفت نکته را با دقت بخوانید متوجه کل ماجرا خواهید شد. توضیح اینکه این متن ترکیبی از مقررات حقوق ثبت اختراع و قانون تجارت است:

1. نام تجاری به معنای نام یا عنوانی است که معرف و معرف یک شخص حقیقی یا حقوقی است.

2. نمی توان آن را به عنوان نام تجاری مورد استفاده قرار داد (مثلاً صاحب تجارتی که شریکی در تجارت ندارد نمی تواند نامی را برای تجارت خود انتخاب کند که توهم وجود شریک را ایجاد کند).

3. در مورد لزوم ثبت تجاری اختلاف نظر وجود دارد، اما این گونه اسامی از اقدامات غیرقانونی اشخاص ثالث حتی بدون ثبت محفوظ است.

4. هر گونه استفاده از نام تجاری توسط اشخاص ثالث، در قالب نام تجاری یا علامت تجاری ثبت شده یا جمعی و یا هر گونه استفاده از آن که بتواند عموم را گمراه کند، غیرقانونی تلقی می شود.

5. هیچ شخص دیگری نمی تواند از نام تجاری ثبت شده به عنوان نام تجاری شما در همان مکان استفاده کند، حتی اگر نام تجاری ثبت شده با نام خانوادگی شما یکی باشد.

6. نام تجاری قابل انتقال است، اما هرگونه تغییر در مالکیت نام تجاری باید همراه با انتقال موسسه یا بخشی از آن که به آن نام شناخته می شود، باشد.

7. (در صورت ثبت) مدت اعتبار ثبت نام تجاری پنج سال می باشد.

چه کسی دلیل دارد؟

قضاوت قانونی کارشناس به فیلیمو این حق را می دهد. زیرا؟ زیرا نام تجاری Philimium مخاطب یا مشتریان را گمراه می کند. آن هفت نکته را که در ابتدا گفتیم بررسی کنید. آنجا می گوید:

  • هیچ کس نمی تواند نام تجاری را انتخاب کند که مراکز تجاری یا عمومی را در مورد ماهیت موسسه ای که نام یا عنوان نشان می دهد فریب دهد.
  • هر گونه استفاده از نام تجاری توسط اشخاص ثالث، در قالب نام تجاری یا علامت تجاری ثبت شده یا جمعی، یا هر گونه استفاده از آن که بتواند عموم را گمراه کند، غیرقانونی تلقی می شود.
  • و هیچ شخص دیگری نمی تواند از نام تجاری ثبت شده به عنوان نام تجاری خود در همان محل استفاده کند، حتی اگر نام تجاری ثبت شده با نام خانوادگی وی یکی باشد.

این سه ماده قوانین و مقررات صریح کشور در این زمینه است و تکلیف کاملاً روشن است.

تصمیمات قضایی نیز در این زمینه وجود دارد. در سال 1393 اختلاف حقوقی بین شرکت نفت سپاهان اصفهان و شرکت سپاهان الوند اصفهان به وجود آمد. هر دو شرکت در یک زمینه فعالیت می کردند.

دادگاه تجدید نظر رای داد که:

وی ادامه داد: نوع فعالیت و نام این شرکت ها به جز دو کلمه نفت و الوند مشابه است و طبیعی است که تشابه کلی در نام تجاری و نوع فعالیت، مشتریان دو شرکت را به اشتباه انداخته است. برخلاف ماده 578 قانون تجارت و…».

کمی قبل از آن در سال 1392 شرکت نفت پارس شل و شرکت بین المللی شل که در آن زمان در ایران حضور داشتند، از شرکتی به نام شرکت بین المللی پرشین شل شکایت کردند. پرونده در نهایت در دیوان عالی کشور بررسی شد و دادگاه حکم کرد که نام پرشین شل مشابه پارس شل است و این نوع انتخاب نام غیرقانونی است.

پس واضح است که فیلیمو در این مورد حق دارد.

رگولاتور جرات پذیرش اشتباه خود را ندارد

پاسخ ساترا از نظر قانونی در نوع خود تعجب آور است و شاید به همین دلیل حذف شد. اول اینکه رگولاتور رسما از بی طرفی خارج شده و می گوید: دلیل اینکه فیلیمو به بهانه اعطای مجوز به رسانه ای به نام فیلیمیوم و ارائه نسبت های ناعادلانه به ساترا بیانیه صادر کرده است این است که پلت فرم دیگری به منافع این رسانه نزدیک شده است. بنگاه اقتصادی».

ساترا در پاراگراف بعدی گفته است که فیلمو بر کلمه فیلم مالکیت ندارد و اگر دو حرف به آن اضافه کند بر آن حق مالکیت دارد اما اگر دیگری چهار حرف اضافه کند آیا مالکیت ندارد؟ باید از ساترا پرسید که اگر کسی همین الان یک رسانه صوتی و تصویری راه اندازی کند و اسمش را بگذارد «ساتراپ» یعنی نگهبان شهر (سرزمین)، فرماندار یا فرماندار یکی از نقاط امپراتوری هخامنشی، این موسسه اجازه می دهد. برای آن نیمه؟ رگولاتوری که نمی فهمد اضافه شدن دو حرف می تواند باعث تضییع حقوق کاربران شود، دقیقاً چه چیزی را تنظیم می کند؟

ساترا در پاراگراف بعدی به فیلیمو توصیه کرد که قوانین کشور را مطالعه کند، اما بلافاصله پس از آن نشان داد که از قوانین کشور اطلاع کافی ندارد. چرا که وی گفت: فرآیند واگذاری دامنه های اینترنتی و حل اختلاف از طریق مرکز ملی ثبت دامنه ایران (ایرنیک) انجام می شود و بحث شباهت فیلیمو و فیلیوم در آن مرکز مطرح نبوده و هر دو دامنه از نظر قانونی هستند. ثبت شده است.

اما شایان ذکر است که مرکز ایرنیک ثبت دامنه در حوزه علائم تجاری را منعی ندارد و تنها از برخی نام های عمومی و حاکمیتی مانند نام موسسات و شهرها محافظت می کند و از برندها و شرکت ها حمایت نمی کند.

و در نهایت ساترا گفت: طبق قانون، رسانه‌های متقاضی استفاده از علامت تجاری (نام و غیره) باید مدارک ثبت علامت تجاری را به مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آن‌جا ارائه کنند. زمان دریافت مجوز است.” اما ظاهرا ساترا درک نمی کند که یک علامت تجاری ثبت شده نیست بلکه یک برند است. از سوی دیگر تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ علامت تجاری به نام فیلیمیوم به نام شرکت پایا کیان پرهام مالک فیلیمیوم در سایت روزنامه رسمی ثبت نشده است. این موضوع آدم را به این نکته می رساند که اساساً چنین نامی به دلیل شباهت به Filmo قابل ثبت نیست زیرا گمراه کننده است و بنابراین احتمالاً این شرکت اقدام به ثبت آن نکرده است. حال سوال این است که چگونه ممکن است رگولاتوری که به ظاهر مدافع قانون است، حمایت از برند ثبت نشده فیلیمو را به برند ثبت شده و تحت حمایت قانونی فیلیمو ترجیح دهد؟

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا