ترند های روز

«روضه بهشت» از پیوند افکار و احساسات نقاشان می گوید.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو حوزه هنری، این مجلس با قرائت پرده و افتتاح سفره نماز حضرت زینب(س) و ورود کریم اهل بیت امام حسین(ع) در ضیافت شام آغاز شد. اثر زنده یاد حسن اسماعیل زاده. و مرشد محسن میرزا علی دعای عاشورا از عزاداران سیدالشهداء (علیه السلام) اعزامی به کربلا را قرائت کرد.

این نمایشگاه با ورود بزرگان عرصه هنرهای تجسمی افتتاح شد و بازدیدکنندگان توانستند پیوند اندیشه و عواطف برگرفته از باورهای عاشورایی نقاشان را مشاهده کنند.

در میان انبوهی از طرح‌ها و رنگ‌ها که هر کدام بر عبارت «ما رعیت الی جمیلا» زینب (س) تأکید دارند، روی دیوار تابلویی از امیرحسین آقامیری قرار دارد که به ادعای او از حب حسین بن علی (ع) در قاب تابلو آمده است. ، تصویری از کاروان اسرای کربلا را نشان می دهد.

صبر اسرای کربلا

آقامیری درباره این اثر توضیح می‌دهد: «زانب(س) می‌گوید چیزی ندیدم جز زیبایی عبارتی است که همیشه در ذهنم مانده است و همین امر باعث شده است تا ارزش‌هایی را که در نهضت عاشورا و کربلا بود به تصویر بکشم. رویداد” یکی از کارهای عاشورایی من تابلوی اسرای کربلاست که نشان از صبر و استقامت اهل بیت امام در این راه طولانی دارد و اسرای کربلا با همه سختی ها و مصیبت هایی که بر سرشان آمده است

این نقاش می افزاید: در نقاشی اسرای کربلا سعی کردم صبر و استقامت اهل بیت امام حسین(ع) و طول مسیر و چگونگی تحمل سختی ها را به نمایش بگذارم. در این اثر می خواستم در انتخاب رنگ به سخنان حضرت زینب(س) اشاره کنم.

وی که معتقد است برای خلق اثر عاشورایی باید قلب یک هنرمند عاشورایی در ابتدا باشد، می گوید: ما در فرهنگ عاشورایی بزرگ شده ایم و از کودکی در محیطی مذهبی با این فرهنگ آشنا شده ایم. جامعه پس طبیعی است که بعد از مدتی همه ما این فضا را برای ادای دین حس کنیم و فکر کنیم که وظیفه داریم و باید برای نهضت عاشورا کاری انجام دهیم. در این میان هنرمند وظیفه خود می داند که گوشه ای از ارزش های کربلا را با تصویرسازی به نمایش بگذارد.

آقای میری در سخنان خود بر این نکته تاکید می کند: معتقدم ارزش های عاشورا باید در آثار عاشورا باشد نه در مصیبت هایی که اشقیا به وجود آورد، زیرا نمایش و تبلیغ گناه از انجام آن بدتر است و ما قرار نیست خونریزی لشکر یزید را ببینیم. فقط ما را قصی القلب می کند.

تصویر حضرت عباس با تکنیک شاعرانه.

حسین عصمتی که اثرش با عنوان «حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام)» در مجلس چهارم «روضه بهشت» به نمایش گذاشته شد، درباره آثارش نیز توضیح می دهد: این تابلو را در سال 1380 خلق کردم و از آن زمان بر اساس آثاری بود. با نقاشی قدیمی مطالعاتی داشتم و آثارم متاثر از نقاشی دوران گذشته است. در نقاشی قدیم تکنیکی به نام شعر وجود دارد که به عنوان حاشیه استفاده می شد و جنبه تزئینی و محتوایی داشت. در این تکنیک معمولاً در اطراف تصویر از طلایی روی رنگ تیره استفاده می شود تا روشنایی بیشتری به تصویر بدهد.

وی ادامه داد: در تابلوی «حضرت ابوالفضل العباس(ع)» لحظه ای را به تصویر کشیده ام که حضرت عباس(ع) برای آوردن آب می رود و بچه ها دور ایشان را گرفته اند و سعی کرده ام فضایی عاطفی و معنوی ایجاد کنم. . فضایی با لطافت در مرکز، حضرت عباس (ع) قرار دارد. تصویر حضرت در این تابلو دارای ویژگی های یک تابلو قهوه مانند ابروهای کمانی، صورت گرد و چشمان بادامی شکل است و با ساده سازی خاصی به صورت شمعی روشن کننده اطراف به تصویر کشیده شده است.

مجلس علی اکبر (ع); تصویری از ارسال در سمت راست.

در جای دیگری از این نمایشگاه تابلویی وجود دارد که به لحظه ورود حضرت علی اکبر (ع) به میدان اشاره دارد. این اثری از خشایار قاضی زاده است که با تلفیقی از نقاشی کافه تریا و نقاشی خلق شده است. پیراهن سفید نشان دهنده ی تیرهایی است که بر پیکر پیامبر اکرم (ص) گذاشته شده، تصویری آشنا در نقاشی های کافه ای است که نقاش آن را با چهره ای آرام و لبخندی رنگ و رو رفته در کنار هم قرار داده است تا جایگاه خشنودانه و خضوع حضرت علی (ع) را به مخاطب منتقل کند. ) به حقیقت.

قاضی زاده درباره اثر خود می گوید: در این تابلو مظلومیت، رشادت و جوانی حضرت علی اکبر (ع) را مد نظر قرار دادم و فرشتگانی را که اطراف آن حضرت را احاطه کرده بودند نشان دادم و در گذشت آن حضرت عزادار بودند.

یادتان باشد: من این قطعه را 23 سال پیش ساختم و در آن زمان وضعیتم را عزاداران محرم توصیف کردم. این اثر ترکیبی از اکرلیک، گواش و آبرنگ است که روی مقوا کار شده و حال و هوای غم و اندوه را در چهره فرشتگان و آرامش و تسلیم حق را در چهره حضرت علی اکبر (ع) نشان می دهد.

عزاداری تصویری از شام غریبان و آغوش حضرت زینب(س)

مهدی فرخی که تابلوی «سوگ» را در مجلس چهارم نمایشگاه «روضه بهشت» دارد، درباره اثری که در سال 1383 خلق کرده است، می گوید: هنرمندان نگاه ویژه ای به موضوع عاشورا دارند و این حماسه مفهومی، موضوعی است. . عظمت عاطفی و موقعیتی هر هنرمندی را ترغیب می کند که از یک سو به آن نزدیک شود و از این نظر هر یک از آثار با دیگری متفاوت است. در تابلوی «عزاداری» از شام غریبان صحبت کردم که مثل کوهی استوار در میان نخل حضرت زینب(س) گذاشته شده و اعضای خانواده را در آغوش گرفته است.

در مراسم افتتاحیه چهارمین مجمع نمایشگاه های جمعی «روضه بهشت» هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و پیشکسوتان نقاشی همچون محمدعلی رجبی دوانی و عبدالحمید قدیریان، حشمت الله نوروزی، علی منشی شاعر اول و محمد حضور داشتند. خراسانی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران

لازم به ذکر است، چهارمین دوره نمایشگاه های گروهی «روضه بهشت» تا 31 مردادماه از ساعت 9 الی 18 در نگارخانه ابوالفضل حوزه هنری واقع در سمیه پذیرای بازدیدکنندگان است خیابان، بدون نرسیده به کاله حافظ.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا