ترند های روز

دفاع از سفر مداح به تایلند در روزنامه دانشگاه آزاد/ وقتی وهابی ها تبلیغ می کنند چرا ما نکنیم؟

به گزارش فارسیرو، روزنامه فرهیختگان نوشت: سفر به عراق و همنشینی با مداحان عرب در این سال ها تنها مقصد مداحان ایرانی برای برگزاری مراسم عزاداری نبوده است. پاکستان یکی از کشورهایی است که شیعیان زیادی دارد، اما عموماً برای سفر به کربلا و شرکت در مراسم مذهبی با محدودیت های زیادی از سوی دولت پاکستان مواجه هستند. برای این کار سال گذشته تعدادی از وعاظ به این کشور سفر کردند.

روسیه و ترکیه در سال های اخیر مقصد برخی مداحی در میان شیعیان این کشورها بوده اند که البته معمولاً به دعوت مردم این کشورها انجام می شد.

اما سفر اخیر میشم مطیعی یکی از این مداحان به تایلند که به دعوت شیعیان این کشور صورت گرفت، با واکنش های متعدد رسانه ها به ویژه فارسی زبانان همراه شد. رسانه های فارسی زبان پیشتاز این فضاسازی بودند و پس از آن انتقادات داخلی که رنگ سیاسی داشت نیز این سفر را بیش از دیگر سفرهای مداحی به کشورهای خارجی مورد توجه قرار داد.

رویکرد رسانه های فارسی زبان برای تأثیرگذاری منفی بر افکار عمومی نه پدیده ای عجیب و نه تازه است. این بار نیز این رسانه ها برای ایجاد حس منفی در افکار عمومی داخل کشور و دو قطبی شدن مجدد فضای کشور اقدام کردند. این را نمی توان تنها انگیزه رسانه فارسی زبان دانست. دستور کار ویژه این رسانه ها که از دستورات سران رژیم صهیونیستی پیروی می کنند، علاوه بر دوقطبی سازی فضای سیاسی و اجتماعی در داخل کشور، القای این تصویر است که نظام حاکمیتی به جای حل مشکلات، بر سرمایه گذاری در کشورهای دیگر متمرکز شده است. داخلی بخشی از این فضاسازی افزایش فشار افکار عمومی در داخل کشور بر این گونه اقدامات است تا این فشارها منجر به عدم سفر شخصیت های مذهبی به کشورهای دیگر شود که می تواند کارکرد رسانه ای مثبتی داشته باشد. که می تواند ناشی از چند چیز باشد. اولاً نشان می دهد که حضور شخصیت های مذهبی در بین جمعیت شیعه این کشورها تأثیر مثبتی داشته است و به همین دلیل رسانه ها بر کاهش تأثیرات این سفر بر افکار عمومی در داخل کشور تمرکز کرده اند.

پول نقد به رنگ توافق سیاسی

جدای از واکنش رسانه های فارسی زبان، انتقادی که در فضای سیاسی کشور به این انتقادات وارد شد، بیش از آنکه انتقادی به «داخل» این سفر باشد، رنگ یک اثر سیاسی داشت و یک توافق سیاسی و بهانه جدیدی برای قطبی شدن فضای سیاسی به ارمغان آورد. جدا از اینکه بهانه ای به رسانه های فارسی زبان داد، نشان داد که برخی واقعیت ماجرا را درست درک نکرده اند. اما این عوارض در نهایت واکنش تسلیمانه میثم مطیعی را در پی داشت و او در توئیتی درباره این واکنش ها نوشت: «من با بودجه دولت و بیت المال به تایلند نیامدم، بلیت را عده ای برایم خریدند. شیعیان تایلند اگر سندی دارند که این سفر یا سایر سفرهای تبلیغی من از بیت المال بوده است، حتماً سند را اطلاع دهد و منتشر کند…» البته پس از انتشار خبر سفر این مداح به تایلند، خبر رسید. درباره سفر مهدی رسولی به گرجستان نیز منتشر شد.

جای خالی اقدام فرهنگی برای ترویج اسلام شیعی

تبدیل این اقدامات به بهانه ای برای کار سیاسی نتیجه مشخصی دارد و آن اینکه داستان اصلی و آثار و نتایجی که می تواند به همراه داشته باشد کنار گذاشته می شود. گذشته از این که اساساً سفر مدد به کشور خارجی و در زمره شیعیان بودن، اقدامی نیست که قابل نقد باشد، اما اگر انتقاد یا انتقادی وجود دارد، بهتر است جنبه عدالت را در آن لحاظ کرد.

در فضایی که شعار اصلی حکومت وحدت ملی کاهش شکاف های اجتماعی بین مردم و سلایق مختلف سیاسی است، انتظار می رود نظراتی که به شکاف ها دامن می زند و ایجاد دوقطبی می کند کنار گذاشته شود. از سوی دیگر، در شرایطی که لابی های صهیونیستی به طور جدی توهین و تعرض به مقدسات مسلمانان از جمله سوزاندن قرآن، تبعید اسلام را دنبال می کنند، افزایش حضور شخصیت های مذهبی در بین مسلمانان کشورهای مختلف به دلیل گسترش دین چیز خوبی است

اتفاقاً در این فضا باید این اقدامات را مثبت تلقی کرد. نکته دیگر اینکه در شرایطی که کشورهای عربی مانند عربستان سعودی با حضور چهره های مطرح ورزشی در فوتبال تلاش می کنند فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات خود را در جهان تثبیت کنند و اتفاقاً این اقدامات در داخل کشور به صورت آنلاین تمجید می شود. با طرح توسعه عربستان سعودی، از سوی دیگر، در ایران وقتی اقداماتی برای ترویج اسلام شیعه انجام می‌شود، عمداً واکنش‌های منفی نسبت به آن نشان می‌دهند. این نشان دهنده استاندارد دوگانه در برخورد با این حوادث است.

در فضایی که وهابیت بر ترویج اسلام به صورت التقاطی تمرکز دارد، خلأ این نوع اقدامات و حضور مروجین اسلامی برای ترویج اسلام شیعه در کشورهای مختلف وجود دارد. امید است این امر با دقت و جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد و به جای انتقاد از حضور شخصیت های مذهبی در این مراسم، فضا به حضور سایر شخصیت های مذهبی نیز داده شود. لازم به ذکر است که میثم مطیعی مسیری را طی می کند که باید ادامه یابد.

23302

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا