ترند های روز

دستور اجرای سه حکم مهم وزیر فرهنگ/اعلام جزئیات سند معماری اسلامی-ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی» با تصویب نهایی شورای هنر به تصویب شورای هنر رسید. شوراي عالي و ابلاغ سرپرست رياست جمهوري گام بزرگي براي وزارت فرهنگ در حل مشكلات معماري و شهرسازي خواهد بود.

لازم به یادآوری است حسن اجرای این مصوبات از جمله نکاتی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکام صادره به آن تاکید کرده است.

لازم به ذکر است در نود و یکمین جلسه نهم خردادماه سال جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرایی را تصویب کرد.

علاوه بر این، سند ملی شهرسازی ایرانی و معماری اسلامی بر موضوع نشانه های فرهنگ کشور در بناها و کارهای عمرانی از جمله در شهرسازی و بناهای مختلفی که در کشور ساخته می شود تاکید دارد.

بر اساس این سند، شهر ایرانی اسلامی به شهری اطلاق می شود که محل تحقق تمدن بوده و از نظر مفهومی برگرفته از مبانی دین مبین اسلام بوده و در مثال بر اساس ویژگی های طبیعی، فرهنگی و تاریخی ایران است. در هر یک از مقاطع زمانی مناسب با ویژگی ها و نیازهای سطوح مختلف معنوی و مادی جوامع بشری و با استفاده بهینه از علوم فنی و مهندسی شکل می گیرد.

معماری اسلامی عبارت است از تفرج و ساماندهی عاقلانه، عادلانه و عادلانه فضای زندگی مردم با مصالح و اشکال مالکیتی که نیازهای مادی را برآورده و زمینه ساز نیازهای معنوی مردم و در جهت سعادت آنان باشد.

همچنین در این نوشتار تاکید شده است که معماری ایرانی اسلامی دارای جنبه های معرفتی، معنوی و عملکردی از جمله نقش طبیعت و شرایط مساعد، ویژگی های منظر ایرانی و غیره است.

در جای دیگر این سند نیز به این موضوع اشاره شده است که شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی، معماری و شهرسازی مبتنی بر آموزه های حکمت اسلامی و متناسب با محیط زیست ایرانی است. آموزه های حکمت اسلامی اساس و ترسیم این گونه آثار است.

در سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی احترام به عدالت خانواده محور، حقوق شهروندی، حفظ حقوق و کرامت انسانی و روابط همسایگی، حفظ حریم خصوصی و امن، معنویت مؤمنانه، دسترسی به منابع و منابع طبیعی، حفاظت فقدان بزرگواران برای حمایت از حقوق سالمندان و حقوق معلولان، رعایت اصول اقلیمی و زیست محیطی را یکی از شاخص های شهر ایرانی اسلامی دانسته است.

چشم انداز این سند دستیابی به الگویی از شهرسازی و معماری خواهد بود که کرامت انسانی و تجلی فرهنگ و سبک زندگی و نشانه های شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی و تحقق شهر و معماری با هویت را فراهم کند.

همچنین یکی از اهداف اصلی سند ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی، احیاء و تقویت هویت ایرانی اسلامی در شهرسازی و معماری و تجلی هویت اسلامی – ایرانی در پیکره شهرسازی و معماری است.

بر اساس این سند، 5 هدف خرد نیز دنبال می شود که عبارتند از:

شکل دهی نظام حقوقی مناسب شهرسازی و معماری با هویت ایرانی اسلامی، راهبرد تدوین و بازنگری قوانین و مقررات موجود در حوزه شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی بر اساس رویکرد اسلامی ایرانی به عنوان اولین هدف، ارائه دانش زیرساخت های شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی. ایجاد و همگرایی شبکه معلمان و دانشجویان رشته شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی، تدوین منشور شهرسازی و معماری اسلامی با رویکرد تمدنی و پرهیز از شباهت با تمدن غرب. همگرایی با شهرسازان و معماران جهان اسلام و وحدت مراکز دانشگاهی و حوزه های علمیه و تقریب مذاهب اسلامی. به عنوان هدف دوم، دستیابی به طرح ها و برنامه هایی که منطبق بر اصول شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی باشد. هدف سوم، دستیابی به الگوهای عینی شهرسازی ایرانی و معماری اسلامی در مرحله اجرا، به عنوان هدف چهارم و ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم و جامعه متخصص در حوزه شهرسازی و اسلامی است. معماری ایرانی به عنوان گل پنجم

بر اساس این سند، سیاست گذاری و نظارت کلان در حوزه شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

علاوه بر این، تدوین سیاست های اجرایی، هماهنگی اجرا و نظارت بر اجرای سند و ایجاد نظام مدیریت اجرایی و اجرای سیاست های این سند برای ایجاد سبک و الگوی شهرسازی و ایرانی معماری اسلامی با همکاری و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای ذیربط بر عهده شورای عالی شهرسازی و معماری است.

تعیین وظایف هر یک از دستگاه ها و نهادها برای تعیین راهبردها و اجرای اقدامات و اولویت بندی اقدامات و تعیین مکانیسم هماهنگی بین دستگاه ها با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری انجام می شود.

لازم به ذکر است که بر اساس سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی ایران، شورای عالی معماری و شهرسازی با ارائه گزارش سالانه اجرای سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می کند. تدوین سند حداکثر هر پنج سال یک بار به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب.

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا