ترند های روز

درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی تنبور کرمانشاهی

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، کامران همت پور پژوهشگر، نوازنده و تهیه کننده موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر از درگذشت ایرج خادمی هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان در عرصه تنبور نوازی خبر داد و گفت: متاسفانه روز گذشته 17 مرداد، موسیقی نواحی کرمانشاه در برابر خبر از دست دادن هنرمند گرانقدر خود استاد ایرج خادمی، پس از مدت ها مبارزه با سرطان، سکوت کرد.

وی افزود: ایرج خادمی در سال 1318 در خانواده ای اهل عرفان، فرهنگ و هنر در شهرستان کرندغرب استان کرمانشاه به دنیا آمد و از آنجایی که تنبور از جایگاه ویژه ای در خانواده این هنرمند برخوردار بود، شیفته نوای دلربا این ساز شد. . مرحوم ایرج خادمی شاگرد بزرگانی چون درویش ایاز خادمی، عابدین خادمی، اسماعیل صالحی، سیدمحمود علوی و سید ولی حسینی بود، چنگیز فرمانی کلمات و مناصب تنبور را فرا گرفت و از سال 1352 به پیشنهاد سرهنگ رضا همتی مدیر خانه موسیقی کرمانشاه این ساز را می نواخت. این در حالی است که طی سالیان متمادی سید صفر رسایی، درویش جهانگیر درویشی، گل نظر عزیزی، علی اکبر مرادی، عبدالرضا رهنما، یداله القاسی، علی رضا فیض بشی پور و بنده از شاگردان این هنرمند بودند.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه سخنان خود گفت: مرحوم ایرج خادمی از هنرمندانی بود که شاید بنیانگذار یکی از اولین گروه های تنبور در ایران بوده است. مسیری که بعدها این گروه را شکل داد به لطف حضور هنرمندانی چون علی اکبر مرادی، عبدالرضا رهنما، گل نظر عزیزی شکل گرفت. اتفاقاً در همین راستا بود که با همراهی شاگردان استاد بزرگ و صاحب سبک تنبور سید امرالله شاه ابراهیمی، گروه موسیقی تنبور شمس به سرپرستی کی خسرو پورناظری و شهرام خواننده تشکیل شد. ناظری و آلبوم ماندگار «صدای سخن عشق» تقدیم مردم شد.

همت پور در قسمت پایانی سخنان خود گفت: مرحوم ایرج خادمی بر اشعار شاعران ایرانی و تلاوت و حفظ قرآن تسلط کامل داشت و حیف است که هیچ یک از مدیران پیام تسلیت منتشر نکردند.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا