درخشش گران قیمت ترین هنرمند زن جهان در 95 سالگی
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، یائویی کوساما که اکنون 95 ساله است، چند دهه است که یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر به شمار می رود. او در طیف گسترده ای از اشکال هنری از جمله مجسمه سازی و چیدمان، نقاشی، هنرهای گرافیک، مد و ویدئو آرت فعالیت می کند.
به گزارش ایرنا، کوساما گران ترین هنرمند زن جهان است و بلافاصله با کلاه گیس قرمز و لباس های خال خالی اش قابل تشخیص است.
آخرین آثار این هنرمند در گالری ملی ویکتوریا در ملبورن استرالیا به نمایش گذاشته شده است. این موزه قدیمی ترین، بزرگترین و پربازدیدترین موزه استرالیا است.
200 اثر، از جمله اتاق های بی پایان کوساما، عموم را مسحور کرده است.
اولین تاریخ ایجاد این نمایشگاه دهه 1930 و جدیدترین آن در سال 2024 برگزار شده است.
هنر کوساما از قدرت کمیاب برای تبدیل یک کابوس شخصی به تصویری از بهشت برخوردار است. کابوسی که هیچ حد و مرزی نمی شناسد و تعریف را از طریق ذهن منطقی به چالش می کشد.
کدو تنبل ها، خال های پولکا، سنگریزه های رودخانه و گل های او دنیایی بی نهایت از تجربیات حسی را برای مخاطب ترجمه می کنند و مرز بین عناصر جاندار و بی جان را از بین می برند. همه چیز در این نمایشگاه صدا و روح دارد.
در این نمایشگاه تمام اتاق ها غرق در آثار کوساما هستند و این تجربه ای باورنکردنی برای مخاطبانش است.
دوران کودکی کوساما در میان مزارع گل و سبزیجات در شهرهای ژاپن سپری شد.
او در شرح زندگینامهاش خاطرهای از دوران کودکیاش را به یاد میآورد: «از کودکی دفترچه نقاشیام را به مزرعه میبردم. بین بنفشه ها نشستم و فکر کردم. یک روز ناگهان سرم را بلند کردم و متوجه شدم که هر بنفشه شبیه یک انسان است و در کمال تعجب با من صحبت می کنند. صداها کم کم زیاد شد تا اینکه گوشم درد گرفت.
فکر می کردم فقط انسان ها می توانند صحبت کنند. بعد تعجب کردم که بنفشه ها با من صحبت کردند. همه آنها شبیه شکلک های کوچک انسانی بودند که به من خیره شده بودند. من آنقدر ترسیده بودم که پاهایم شروع به لرزیدن کردند.
زندگی او همیشه با افسردگی و میل به مرگ همراه است و هیچ. وی درباره وضعیت خود می گوید: من هر روز با درد، اضطراب و ترس دست و پنجه نرم می کنم و تنها راه تسکین بیماری ام خلق هنر است.
از سال 1973، کوساما داوطلبانه در یک بیمارستان روانی زندگی می کند و هر روز به استودیوی خود می رود تا روی آثار هنری خود کار کند.
این هنرمند ژاپنی با غلبه بر آسیب های دوران کودکی، تعصبات و بیماری های روانی به چهره ای تاثیرگذار در سال های بعد تبدیل شد.
اما قبل از رسیدن به چنین قله ای، کوساما با مشکلات زیادی روبرو شد. او همه چیز را از آسیب های دوران کودکی تا سرقت ایده هایش توسط همکارانش تحمل کرد که در نهایت منجر به بیماری روانی و چندین بار تلاش برای پایان دادن به زندگی او شد.
کوساما که در سال 1929 در ماتسوموتو ژاپن به دنیا آمد، از سنین کودکی مصمم بود نقاش شود، اما خانوادهاش از او حمایت نکردند، زیرا انتظار میرفت در مسیر عادی زندگی او ازدواج کند و بچهدار شود.
تعجبی نداشت که او به دنبال راهی برای رسیدن به رویاهایش بود.
او تصمیم گرفت به ایالات متحده برود، اما محیط کار در نیویورک به شدت تحت سلطه مردان بود و حتی بسیاری از صاحبان گالری علاقه ای به فروش آثار هنرمندان زن نداشتند. اگرچه آثار او مورد تحسین قرار گرفت، موفقیت واقعی به او مربوط نمی شد.
اما بدترین اتفاق زمانی رخ داد که در سال 1965، کوساما اولین سالن آینه های جهان به نام Infinity Space را در گالری کاستلان در نیویورک ایجاد کرد.
چند ماه بعد، هنرمند آوانگارد، لوکاس ساماراس، نصب آینه ای خود را نصب کرد. سرانجام کوساما ناامید شد و از پنجره آپارتمان بیرون پرید، اما اراده او برای زندگی بر آرزویش برای مردن غلبه کرد.
او که به طور فزاینده ای سرخورده و افسرده شده بود، به کشورش بازگشت، اما به دلیل عدم حمایت خانواده و دوستانش، دوباره سعی کرد به زندگی خود پایان دهد و زنده ماند.
او به طور معجزه آسایی موفق شد بیمارستانی را پیدا کند که پزشکان آن به هنر درمانی علاقه مند بودند، بنابراین به آنجا نقل مکان کرد. در چنین فضای امنی توانست دوباره آثار هنری خلق کند.
با افزایش محبوبیت او، نمایشگاه های بیشتری از آثارش برگزار شد و آن محیط حمایتی به کوساما اجازه داد تا آسیب های روحی خود را به هنر تبدیل کند.
آثار این هنرمند در گالری ملی ویکتوریا در ملبورن استرالیا.
در سال 1989، مرکز بین المللی هنرهای معاصر در نیویورک بررسی آثار او را انجام داد و چهار سال بعد، مورخ هنر آکیرا تاتهاتا موفق شد دولت ژاپن را متقاعد کند که به کوساما اجازه دهد تا اولین هنرمند انفرادی باشد که ژاپن را در یونیورسال 1993 نمایندگی می کند. نمایشگاه بینال ونیز.
اگرچه کوساما از ترس اینکه دچار یک حمله عصبی دیگر شود در بینال با یک روان درمانگر شرکت کرد، اما این نمایشگاه موفقیت بزرگی بود و باعث تغییر اساسی در نحوه رفتار با او در ژاپن شد.
با محبوبیت بیشتر، نمایشگاه های بیشتری از آثارش برگزار شد و آن محیط حمایتی به کوساما اجازه داد تا آسیب های روحی خود را به هنر تبدیل کند.
شهرت شگفتانگیز یایو کوساما در سالهای بعد تا حدی به دلیل رسانههای اجتماعی است. البته در سال 2001 مستندی هم از او ساخته شد. فرقی نمیکند بینندگان آثار او یکی از آثار او را ببینند یا در یکی از اتاقهای بیپایان هیجانانگیز او غوطهور شوند، در واقع بازدیدکنندگان آثار او چیزی را میبینند که قدرت رستگاری هنر را نشان میدهد.
۲۴۴۲۴۵