ترند های روز

دبیر حوزه هنری: حقوق ذینفعان فیلم در سند سینمایی لحاظ شده است/ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون دارد.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ایمانی خوشخو در دولت های گذشته مسئولیت معاونت هنری وزارت فرهنگ را بر عهده داشته و به عنوان دبیر این وزارتخانه ایفای نقش کرده است. سال هاست شورای هنری و مرداد در نشست خبری امروز سه شنبه بیست و سوم به تشریح مصوبات شورای هنری در این سه سال پرداخت.

دبیر شورای هنر در نشست خبری تشریح مستندات هنری مصوب این شورا اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای هنجاری و قانونگذاری در حوزه هنر است و دارای شورایی به نام است. شورای هنر که تا سال 2008 کارهای مهمی مثل جایزه جلال آل احمد و فرهنگستان انجام می داد.

وی افزود: کمیسیون هنر و معماری که تشکیل شد به عهده شورا گذاشته شد. در دوران مدیریت شهید رئیسی، شورای هنری فعال بود و هفته ای دو بار 42 جلسه تشکیل می داد و 19 مصوبه را تصویب می کرد.

ایمانی خوشخو گفت: مشکل اصلی در یک کشور جزیره ای اقدام است. وسایل مختلفی در هنر وجود دارد که هیچ ارتباطی با هم ندارند و گاهی به موازات هم کار می کنند. این ناهماهنگی به شدت بر شورا تأثیر گذاشت.

وی ادامه داد: همه نهادهای فرهنگی و هنری از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد، وزارت علوم و چند نهاد دیگر در شورای هنری عضویت دارند و این ناهماهنگی ها در شورا برطرف شد.

دبیر شورای هنری گفت: پس از تشکیل شورا 6 سند اولیه از جمله سند معماری داشتیم که پس از 8 سال در زمین به تصویب رسید.

ایمانی خوشخو تقاضای همه نهادها از هنر معماری اسلامی را یکی از پیامدهای تصویب سند معماری عنوان کرد و با اشاره به تصویب سند موسیقایی گفت: با تصویب این سند هیچ نهادی این سند را ندارد. حق و اجازه لغو کنسرت. بر اساس این سند، رادیو باید تمام آلات و آلات موسیقی را نمایش دهد.

وی همچنین با اشاره به تصویب سند هنرهای نمایشی و سپس تصویب تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران، افزود: سند هنرهای تجسمی نیز تصویب شد که یکی از تبعات آن در خصوص مزایده هایی بود که قبلا به همین دلیل هیچ کس اجازه حضور در این حراجی ها را نداشت.

ایمانی خوشخو همچنین به تصویب ایجاد شهر بین المللی صنایع خلاق و فرهنگی اشاره کرد و افزود: بر اساس ابلاغیه رئیس جمهور شهید، این بنا در 300 هکتار در تهران ساخته می شود.

وی همچنین تصویب سند سینما را یادآور شد و اظهار داشت: در این دوره با توجه به اهمیت حوزه سینمایی سند سینما در کارگروهی تهیه و پس از 10 جلسه تخصصی در نهایت دوشنبه گذشته به تصویب رسید.

دبیر شورای هنری تصریح کرد: در اسناد قبلی فرصت ها و توانمندی های راهبردی مشخص شده است که باید از آنها استفاده کرد.

ایمانی خوشخو گفت: سند فیلم حق و حقوق همه مسئولین امر را نشان می دهد. همچنین دارای 10 آیین نامه اجرایی است که هنوز به تصویب نرسیده است که از آن جمله می توان به قانون حقوق تماشاگران، حقوق و تکالیف سینماگران، قانون حقوق فیلم و سرمایه گذاری اشاره کرد.

وی تاکید کرد: این آیین نامه باید با همکاری همه دست اندرکاران تصویب شود.

ایمانی خوشخو تصریح کرد: شورای راهبردی نیز متشکل از تمامی بازیگران سینما اعم از حقوقی و صنفی تشکیل شده است.

دبیر شورای هنری یادآور شد: سند موسیقی 60 کشور از جمله ژاپن، کره جنوبی و حتی آفریقا برای تصویب سند موسیقی بررسی شده تا این اصول سازنده و فراگیر اجرایی شود.

وی افزود: سند موسیقی از بالاترین مقام صادر و وزارت کشور نیز ابلاغ کرد. بنابراین هیچ شخص حقیقی یا حقوقی حق لغو هیچ کنسرتی را ندارد.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا