ترند های روز

دبیر جشنواره فجر باید از ژانر سینمایی و بدون گرایش سیاسی و مذهبی انتخاب شود.

1. چهل و سومین جشنواره فیلم فجر که از اوایل اردیبهشت ماه امسال با اعلام وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدور حکمی از سوی دبیر جشنواره به نام محمد خزایی افتتاح شد، به دلیل عدم امکان اجرایی شدن آن. به روند حوادث و تغییر دولت و در نتیجه تغییر رئیس سازمان سینمایی. انتخابی که پس از سال ها می تواند تکرار تجربه موفق مرحوم سیف الله داد در سمت دبیری جشنواره و در عین حال تصاحب مقام اول سینمای کشور باشد. انتخاب مدیر و مدیریت جشنواره یکی از مهم ترین شرایط برگزاری صحیح جشنواره است و باید مورد توجه مدیران ارشد فرهنگی قرار گیرد. در سال های اخیر گاهاً انتخاب کارگردانی که از ابتدا مورد قبول جامعه سینمایی و رسانه ها نبود، تردیدها و نظرات منفی زیادی را به همراه داشت، حالا رائد فریدزاده کارگردانی سینما را انتخاب کرده و بدون شک رکوردشکنی کرده است. یکی و گرایش های خاص سیاسی یا امنیتی ممکن است جذابیت های زیادی در رونق و شکوه دوباره جشنواره داشته باشد و در شایعات عمومی موضوعات بسیاری مطرح شده باشد.
2. ساختار ثابت و دائمی برگزارکنندگان و دبیرخانه جشنواره که سال هاست تغییر چندانی نکرده و به دلایلی مدیران سابق سازمان سینمایی مجبور به همکاری با آن بوده اند، نیازمند بازنگری کلی و تشکیلاتی است. واقعیت این است که اکثر دست اندرکاران محل برگزاری جشنواره سال هاست که تدارکات جشنواره را به طور مکرر انجام می دهند و جشنواره بر اساس همان چیدمان تکراری قدیمی برگزار می شود. البته این تغییر لزوما به معنای انکار تجربیات گذشته نیست و همچنان می توان از تجربیات مدیران بسیار قدیمی به عنوان مشاور استفاده کرد.
3. یکی از اهداف برگزاری جشنواره فیلم فجر در چند وقت اخیر، ایجاد شور و نشاط در جامعه سینمایی و حتی بیشتر از آن در اقشار بی‌شماری علاقمندان به فیلم با نمایش فیلم‌هایی است که مورد توجه مردم، اما سینماگرافی هستند. آثار دوره های اخیر پتانسیل جذب مخاطب را نداشته و اساسا اکثر آثار فاقد حداقل عوامل جذب بیننده بوده و برای رفع این مشکل از ابتدا با سیاست گذاری های مناسب می توان جشنواره چهل و سوم را متفاوت از جشنواره طراحی کرد. قبلی دوره ها از نظر جذب مخاطب
4. یکی از مضرات جشنواره در سال های اخیر شلوغی و حضور بیش از حد مردم در خارج از سالن های تخصصی جشنواره است، یعنی سینمای رسانه از محوریت جشنواره خارج شده، اما حضور دیگران باعث شده است. نه -مهمانان حرفه ای و تماشاگران صرف (و گاه همراهان بچه های کوچک) که به هر دلیلی موفق به دریافت کارت مهمان برای حضور در سینمای رسانه می شوند از آسیب های ملموس و آشکار جشنواره است. فکر کردن به راه حل یکی از مشکلات است. مهمترین اولویت ها
5. ادغام جشنواره بین المللی و ملی در 2 دوره قبل می توانست نقطه قوت جشنواره باشد اما با وجود تلاش های صورت گرفته در نهایت به دلایل مختلف به کل جشنواره لطمه زد. بخش بین الملل آن طور که باید (نسبت به دوره های قبل) نتوانست انتظارات را برآورده کند و شرایط موجود به گونه ای پیش رفت که توجه رسانه ها به این بخش مهم در حداقل اندازه های ممکن رسید که عملاً بخش بین المللی فیلم فجره را به نیاز جشنواره تبدیل کرد. تبدیل شده و تغییرات اساسی ایجاد کرده است.
6. تعیین سیاست های حاکم بر هیات انتخاب و دلایل انتخاب و انتخاب آثار با حداقل استانداردهای یک اثر سینمایی برای جذب مخاطب از نکات مهمی است که سیاست گذاران جشنواره باید به آن توجه کنند. انتخاب تعداد زیادی از آثار دولتی و ارگانیک – هرچند متاثر از شرایط اجتماعی – تاثیر چندانی بر کیفیت جشنواره فیلم فجر نداشته و نیاز به حضور پررنگ بخش خصوصی بیش از پیش احساس شده است. و کاهش تعداد آثار دولتی و ارگانیک نسبت به دوره های اخیر شاید نکته ای باشد که نقطه قوت جشنواره چهل و سوم است.
7. یکی دیگر از نکات مهم و تاثیرگذار در روند برگزاری جشنواره بحث داوران و انتخاب داوران قابل قبول و واجد شرایط است. در گذشته جشنواره به تناوب شاهد اعطای جوایز جنجالی و غیرحرفه ای بوده است. اعلام نتایج که به دلیل عدم اقناع اهالی سینما بر کیفیت جشنواره تاثیر منفی گذاشته است.
8. در بخش استانی، صرف نظر از بایدها و نبایدهای وجود جشنواره شما، این بخش می تواند به دلایلی از جمله عدم اکران برخی بدیع و جذاب، به نقطه قوت جشنواره در جذب مخاطب و استقبال مردم از دوره های مختلف تبدیل شود. فیلم هایی برای عموم مردم که فقط در تهران اکران شدند. با تاخیر در اعلام فهرست فیلم های ارائه شده در استان ها، امکان تبلیغات و جذب مخاطب به حداقل رسیده است.

۵۷۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا