ترند های روز

داستان قصه ها دل سهراب و غم سیاوش را به درد آورد.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، دکتر علی نیکویی در مجموعه «قصه قصه ها» سعی کرد داستان های شاهنامه فردوسی را به ترتیبی که برای عموم نوشته شده روایت کند. تاکنون دو جلد از این مجموعه منتشر شده است و در جلد دوم این مجموعه 74 داستان از تولد سهراب تا تاج گذاری کی خسرو روایت شده است.

پیش از این در جلد اول این مجموعه با عنوان «افرینش رستم» 60 داستان از پادشاهی کیومرث تا عصر کیکاووس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

علی نیکویی در سال 1360 در تهران به دنیا آمد و دارای دکترای پژوهش هنری و فوق لیسانس تاریخ ایران باستان است. از دیگر آثار او می توان به «20 داستان تاریخ ایران»، «کتیبه بیستون» و «کوروش امپراتور هخامنشی» اشاره کرد.

برخی از عناوین داستان های این کتاب عبارتند از: تهمینه، هژیر، گردآفرید، گزهم، آکازا رستم، درفش آژدا، پهلوانچینی، سمسوار، نوشدارو، گوردخمه، نتیجه گرسیوز، سیاخش، سودابه، هیرباد، دیوزاد، آزمون آتش، افراسیاب، روزفریدون، سدگرگان، بهرام، پیران، گنگ، چوگان، کمان ایرانی، جریره، فرینگیس، سیاوشگرد، گرویودمور، گرسیوز، کیخسرو، گلشهر، فرمرز، سرخه، شبرنگ وهریمان، کلباد، گلزاریون.

در بخشی از این کتاب آمده است:

در همین هنگام گردا آفرید شمشیر کشید و با یک ضربه نیزه سهراب بر سرش افتاد. دختر می دانست که قدرت جنگیدن با سهراب را ندارد، پس اسب خود را با عجله به سوی قلعه برد. سهراب که از جنگ و رهایی از مرگ عصبانی بود در حالی که فریاد می زد اسبش را به دنبال دختر ایرانی بدود تا به او برسد و او را بکشد. او سپس به سر جنگنده ایرانی ضربه زد، اما این چیزی نبود که به دختر ایرانی آسیب برساند. اما کلاه گردآفرید از سرش افتاد و موهای زیبایش در باد ماند و صورتش چون خورشید نمایان بود.
سهراب فهمید که رزمنده دختر است…»

گفتنی است هم اکنون داستان های جلد اول این مجموعه در برنامه کشوری شاهنامه (شب های شنبه) رادیو ایران با صدای نویسنده اجرا و عرضه می شود.

کتاب «سهراب داغ؛ سوگ سیاوش» در 230 صفحه و به قیمت 220 هزار تومان توسط انتشارات اهل الکلام منتشر شده است.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا