ترند های روز

خانه سینما توجه سید عباس صالحی را به پاسخ های پزشکان جلب کرد/ دولت ضامن پرهیز از دخالت نهادهای غیرمسئول است/ اصرار بر مطالبات

به گزارش فارسیرو، خانه سینما به عنوان نماینده صنعت سینما در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مطالبات، خواسته ها و نکاتی را مطرح کرد که در راستای ارتقای فعالیت های سینمایی و توجه نامزدهای ریاست جمهوری باید مورد توجه قرار گیرد. حقوق مادی و معنوی هنرمندان کُرد و مسعود مزیکیان در دوران نامزدی ریاست جمهوری به همه این سوالات پاسخ داد.

*اشتغال در تولید و عرضه فعالیت های هنری به ویژه در صنعت سینما را حق می دانید یا امتیاز؟ و ساختار حقوقی اداری و عملکرد دستگاه اجرایی موجود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه گزینه ای (حق یا امتیاز) را انتخاب کرده است؟ و برنامه شما برای اصلاح ساختار و رویه های موجود این دستگاه چیست؟

پاسخ مسعود بیزیکیان رئیس جمهور منتخب :

قانون اساسی ما حق انتخاب شغل را به رسمیت می شناسد و آن را امتیاز یا مزیت نمی داند. وظیفه دولت در این زمینه ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه های خصوصی برای ایجاد اشتغال است. در دو بخش سعی خواهیم کرد ساختارهای قانونی لازم برای حمایت از حق انتخاب شغل و ایجاد شرایط مناسب برای ورود سرمایه های سالم و مولد بخش خصوصی به حوزه فرهنگ را ایجاد کنیم. تا جایی که من می دانم و درک می کنم، متأسفانه این “حق” همچنان در بخشی از رویه ها و مقررات جاری یک امتیاز است که توسط دولت اعطا شده است. برخی مقررات این حق را محدود می کند. صنوف باید سمت مقررات محدودکننده نسبت به امتیاز را بررسی کنند و هر جا این اشکال وجود داشته باشد، اگر در رویه باشد، رفع و اگر در آیین نامه باشد، اصلاح می شود.

* توصیه مشخص شما برای رفع مزاحمت های نهادها و افراد در اجرای برنامه های توسعه ای خود در حوزه هنر به ویژه هنر سینما چیست؟ وضعیت سفت و سخت فعلی ممیزی مانع از انعکاس چالش ها، تحولات و واقعیت های جامعه در چارچوب سینما می شود. برای دستیابی به تحول و اصلاح عقلانی (تحویل به اتحادیه ها) چه مکانیزمی را انتخاب می کنید؟

هیچ برنامه ای بدون یک سیستم منسجم، روشمند و مؤثر بین دولت و سینماها راه به جایی نمی برد. گفت و گو روشی است که می تواند دریچه های فرصت را برای پیشرفت صنعت سینمای ایران باز کند. دولت ضامن جلوگیری از مشارکت نهادهای غیرمسئول و غیرقانونی است. اجرای برنامه های توسعه ای جز با تقویت نظام های صنفی و حرکت به سمت شکل گیری بازارهای مبتنی بر قوانین با استانداردهای جهانی محقق نمی شود. از سوی دیگر، احیای عقل متعارف به جای مقررات سفت و سخت و بازگرداندن دولت به نقش اساسی خود. در تسهیل، راهبرد دولت اصلی در حوزه مدیریت فیلم کشور خواهد بود. گسترش حوزه تمدنی و فرهنگی ایران در گذشته امکان پذیر نیست. با کمک هنرمندان و اهل فرهنگ می توان پنجره های عصر جدید را باز کرد. به نظر می رسد پس از گذشت بیش از چهل و شش سال از انقلاب شکوهمند، همه ما باید از دوران برهان به دوران برهان می رفتیم. وضعیت حسابرسی در همه زمینه ها داستانی چالش برانگیز است که نتیجه ای جز از دست دادن سرمایه مادی و معنوی ندارد و البته جستجوی راه حل کوتاه مدت غیرمنطقی است اما تشخیص قانونی این وظیفه و اختیارات حرفه ها و تغییر مکانیسم کاری آنها و تغییر رفتار و رویکرد واسطه ها در این راستا مسیری است که دولت آینده با اتحادیه ها آغاز خواهد کرد و سعی خواهد کرد با رعایت حقوق مصرف کننده و طبقه بندی سنی، بر کنترل های بعدی تمرکز کند. بدیهی است که پاسداری از مرزهای حوزه فرهنگی و هنری وظیفه مشترک همه ماست. این استراتژی مستلزم انجمن های تجاری قوی و ساختار پویا و انعطاف پذیر جامعه هنرمندان برای مقاومت در برابر اقدامات غیرقانونی ساختارهای فراقانونی است.

* برنامه مشخص شما برای رونق اقتصاد هنر به ویژه هنر سینما چیست؟ و چه برنامه ای برای یافتن سهم تولیدات فیلم ایرانی در بازار ایران و جهان دنبال می کنید؟

اینکه قرار است نظام سیاسی کشور با ورود مستمر به بحث تولید، شکل طبیعی این صنعت را تغییر دهد، درست نیست. ایجاد بستر و فراهم آوردن امکانات برای این رونق بر عهده دولت است همچنان که ایجاد رونق وظیفه فعالان و سوداگران است. حمایت از انتشار و معرفی محصولات فرهنگی و هنری از دیگر وظایف دولت است.

سینمای ایران برای ایجاد فضای ارتباطی و ارائه آثار حق دارد جشنواره ای در سطح جهانی داشته باشد و در این راه باید از تجربیات موفق گذشته بهره برد.

*بیمه بیکاری هنرمندان را که یکی از حقوق اساسی شهروندان است و در قانون برنامه چهارم پیش بینی شده و تاکنون مورد بی توجهی و تعلیق قرار گرفته است را در چه دوره ای اجرا می کنند؟

بیمه بیکاری یک قانون مصوب است. این یکی از اقدامات ضروری و مهمی است که نیاز به کار فشرده، کارشناسی و دقیق با مشورت و همکاری مستمر کارشناسان و مدیران سالن سینما دارد.

*آیا طرح ایجاد و اداره سازمان صنفی سینما را که در زمستان 1387 توسط این خانه تهیه و به مراجع ذیصلاح ارائه شده است (موجود در سایت خانه سینما) مطالعه کرده اید؟ چگونه قصد دارید این تقاضای مترقی را اجرا کنید؟

هنوز نه، طرح اجرای آن را بررسی خواهیم کرد. اما با توجه به سیر تحول این 15 موضوع در صنعت سینما و ورود فناوری های نوین به این صنعت و تحول بنیادین فعالیت در این صنعت هنری، سالن سینما باید این طرح را مورد بازنگری و به روز رسانی قرار دهد. یکی از اولویت های جدی دولت آینده تشکیل کمیته مشترک بخش خصوصی، صنفی و مدیریت دولتی برای به روز رسانی این طرح متناسب با شرایط اقتصاد خلاق و هوشمند امروز است.

* فرد یا افرادی که می خواهید پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینما و گرایش اسلامی را به عهده بگیرید کیست؟

من هنوز به لیست افراد خاصی نرسیده ام اما معیارها و ویژگی های وزیر اصلح را که باید مورد قبول فعالان جامعه هنری و فرهنگی قرار گیرد که عبارتند از: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولتم می نویسم. . ، از میان فعالان این حوزه، یک فرد

شما برای بهره مندی از نگاهی به روز به فضای فرهنگی و سازوکارهای آن انتخاب شده اید و بررسی حکمرانی فرهنگی موضوع توجه شما و سایر همکاران من در دولت خواهد بود.

در چارچوب قانون، نوسازی و توسعه امکانات در مراکز فرهنگی و هنری به ویژه در شهرها را در اولویت قرار داده است. وزیر فرهنگ دولت من موضوع فرهنگی را به تبلیغات یا آمارهای غیرواقعی تقلیل نمی دهد، بلکه دیپلماسی فرهنگی را فعال می کند و به فعالان و سازمان های بخش خصوصی فضای بیشتری برای تولید و ارائه محتوا می دهد.

تشکیل حکومت وحدت ملی.

با توجه به اظهارات صریح و صریح جناب آقای دکتر مسعود مزکیان ریاست محترم جمهور، می توان انتظار داشت وزیر محترم برای پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان محترم مجلس برای تشکیل مجلس نکات زیر را مد نظر قرار دهند. دولت وحدت ملی باشد و در صورت تصویب مجلس و سپردن آنها به وزیر پیشنهادی، در اسرع وقت این موارد در دستور کار وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.

– حذف پیش نظارتی که در تمام این سال ها به ناحق بر سینماگران اعمال شده و برنامه ریزی عاقلانه برای پسا نظارت لازمه اعتماد رئیس جمهور محترم و انتظار سینماگران برای تحقق این وعده است.

– بازنگری در نظارت غیرمتمدنانه فعلی (نظارت پیشین) و برنامه ریزی برای ایجاد سازوکار متمدنانه برای نظارت های بعدی یکی از اقدامات ضروری و ضروری در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

– سازوکار جلوگیری از مداخله و اخلال سایر نهادها از وظایف رئیس جمهور منتخب است و از این رو زمینه ساز تقویت نظام صنفی هنر با پیش بینی حضور موثر نمایندگان آنها در تصمیم گیری و تصمیم گیری است. بدن ها . انجام مرتبط با کسب و کار شما

– نقش دولت در عرصه هنر و سینما تسهیل حضور بخش خصوصی است و نه تنظیم بندهایی که سازنده را محدود می کند.

– ایجاد بستری برای رشد تولید و لزوم حمایت از عرضه محصولات سینمایی با وضع مقررات تعاونی اصناف و وزارتخانه های ذیربط که می تواند موجب رشد بازار جهانی فیلم شود.

– جشنواره فیلم در سطح تعریف شده جهانی داشته باشید.

– اجرای حق قانونی سینمادوستان برای ارائه بیمه بیکاری در تعامل مشترک سینماهای سینما و دولت از تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد است.

– انتظار بزرگ مشارکت در تدوین لایحه بیمه حقوقی سینماگران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

– در انتظار دعوت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت مشارکت در بروزرسانی لایحه قانون نظام صنفی سینما (اجرای نظام صنفی هنر) به منظور تحقق نظام صنفی هنری و کاهش دولتی. مسئولیت ها

اعلام آمادگی خانه سینما برای شرکت در نقد و بررسی.

خانه سینمای ایران در پایان آمادگی خود را برای مشارکت در بررسی و اصلاح مفاد فرهنگی و هنری قانون برنامه هفتم توسعه به ویژه اصل 75 که بدون رعایت موازین اساسی حقوق اساسی تهیه و تصویب شده است، اعلام کرد. ، نظرات این نهاد صنفی و بینشی که سینمای ایران دارد.

5757

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا